Societat

L’aixecament de peatges no fa incrementar el trànsit

La represa econòmica i l’acabament del teletreball situen el volum de vehicles al mateix nivell que abans de la pandèmia

Els caps de setmana les xifres són fins i tot superiors a les de fa dos anys

La desaparició dels peatges a les principals autopistes de Catalunya no ha tingut un efecte crida que hagi fet que més persones agafin el cotxe per desplaçar-se de forma habitual. Les dades de què disposa el Servei Català de Trànsit (SCT) indiquen una recuperació dels valors de trànsit anteriors a la pandèmia, que, segons assenyalen, està motivada per la represa de l’activitat econòmica i el retorn als llocs de treball per l’abandonament de les modalitats de teletreball. Òscar Llatje, coordinador de mobilitat i seguretat viària de l’SCT, explica que entre setmana el nombre de vehicles se situa només entre un i dos punts per sota dels valors del 2019. “Estem pràcticament als nivells anteriors a la pandèmia”, assegura. Desmenteix que aquesta pujada sigui deguda a la desaparició dels peatges i ho argumenta dient que l’evolució de les xifres ja havia començat a percebre’s abans de l’agost però les vacances d’estiu van estroncar una tendència que aquest setembre s’ha recuperat.

Dijous passat, 464.382 vehicles van entrar a la primera corona metropolitana i 470.316 en van sortir, segons dades facilitades per l’SCT. Aquestes xifres són sensiblement inferiors a les registrades abans de la pandèmia, però la diferència està per sota de l’1%, una dada que confirma la recuperació del trànsit.

Durant els caps de setmana de setembre, els primers sense peatges, sí que s’han observat valors d’afluència a les carreteres superiors als del 2019, amb increments importants respecte als caps de setmana equivalents del 2019. El primer cap de setmana de peatges oberts, el 4 i 5 de setembre, el diumenge entre les 15 h i la mitjanit hi va haver un augment de circulació d’un 8% respecte al 2019 i es va notar amb retencions. Els caps de setmana següents, els increments han estat del 4% i el 5% en relació amb el 2019. “Hi ha hagut més ganes de sortir però és dubtós que durant tres caps de setmana seguits sigui per la gratuïtat dels peatges”, argumenta el coordinador de mobilitat i seguretat viària de l’SCT, que reconeix que les xifres del primer cap de setmana sí que podrien haver estat motivades en part per l’aixecament de barreres ja que la mobilitat en dissabte va ser força superior al que és habitual.

El que sí que s’ha observat durant aquests caps de setmana és un empitjorament de la fluïdesa del trànsit. Hi ha hagut més retencions que el 2019 i, segons Llatje, no totes són causades per l’excés de vehicles a les carreteres. “Hi ha un increment molt important d’accidents lleus sense víctimes i avaries que provoquen moltes retencions”, assenyala. El darrer cap de setmana, en comparació amb el 2019, les cues provocades per accidents van créixer un 131%. Es tracta d’un fenomen que no s’havia observat abans i sovinteja en les hores que hi ha molta intensitat de trànsit i es generen cues. “Acostumen a ser petites topades per envestida perquè els cotxes van molt junts per la intensitat del trànsit”, explica el responsable de l’SCT.

El Servei Català de Trànsit ha engegat un estudi per saber què pot passar quan es retirin les casetes dels peatges. D’entrada, preveuen que la retirada del peatge de Martorell no afectarà gaire la circulació. Es podrà mantenir durant més distància la velocitat quan en aquest punt, en condicions de densitat de trànsit, es generava una retenció que evitava embussos més importants als accessos a Barcelona. En canvi, a la C-33, amb la retirada de l’estructura del peatge, que és més a prop de l’accés a Barcelona, és possible que augmentin les retencions a les rondes, a la Meridiana i al nus de la Trinitat. També volen estudiar com es comporten la C-58 i la C-17 amb la gratuïtat de la C-33.

131%
van créixer
les retencions provocades per accidents lleus i avaries el cap de setmana del 18 i 19 de setembre.
41,5%
ha pujat
el trànsit a la C-33, mentre que a la C-17 el volum de vehicles s’ha reduït un 44%.
13%
s’ha incrementat
la velocitat mitjana a l’N-II entre Montgat i Mataró en sentit nord.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Divendres de glòria
CRÒNICA

Divendres de glòria

MONTSERRAT MARTÍNEZ DESCHAMPS
Filòloga i teòloga. Esposa d'un diaca

“El diaconat del meu marit ha estat la nostra opció de vida”

Barcelona

La majoria de les restriccions ja són història

barcelona

La meitat de la inversió gironina en habitatge, a Santa Eugènia

girona

La UAB no es refarà de l’atac informàtic fins Nadal

Cerdanyola del Vallès

L’estudi per a la variant de Figueres, prioritat a l’N-II

Girona

Formació i innovació per al sector del transport gironí

vilobí d’Onyar
Societat

Viure en català en l’entorn digital

Girona
societat

La Font Màgica de Montjuïc il·lumina les millors núvies