Societat

Societat

Viure en català en l’entorn digital

Els participants al Catosfera de Girona alerten que calen noves idees per promoure els dominis catalans en un entorn digital

Viure en català en l’entorn digital és un dret, però no s’hi val a badar, si es vol sobreviure amb una llengua minoritària a escala mundial en aquest entorn tan globalitzat i dominat per les comunitats lingüístiques més potents quant a nombre d’usuaris. Ahir a Girona, en el marc del Catosfera, el president de la Fundació.cat, Genís Roca, va alertar que no n’hi ha prou de defensar els objectius fundacionals de l’entitat, sinó que cal treballar en noves línies, teixir noves aliances i molta ambició per continuar sent un instrument útil de defensa i promoció del català a internet. “Estem agraïts pels més de 112.000 dominis en català que gestionem, però no podem ser l’única eina en la preservació de la identitat catalana a internet”, va sentenciar. Això no obstant, va deixar clar que, al cap i a la fi, tot plegat depèn i molt de la responsabilitat de cadascú, a través de les estratègies de personalització de les noves plataformes. I en aquest sentit va reclamar militància a l’hora de configurar en català els mòbils o d’exigir a una marca de cotxes que es fabriquen a Catalunya que al menú dels navegadors hi hagi l’opció del català, per posar dos exemples.

Una responsabilitat que també exerceix l’Ajuntament de Girona. El director del Catosfera, Joan Camp, va remarcar durant la inauguració que Girona és la capital catalana de les start-up i l’alcaldessa, Marta Madrenas, va afirmar que fa anys que treballen tenint clar que la societat està immersa en la quarta revolució industrial, on la tecnologia i la digitalització juguen un paper fonamental.

I, en el camp de les noves iniciatives, va destacar el col·loqui sobre creadors de continguts –no pas influencers, va indicar la moderadora i directora de Popap de Catalunya Ràdio, Mariola Dinarès–: Marta Puig, directora de videoclips i dibuixant; Francesc Boix, cofundador de Skatenergia; Sònia Carmona, creadora de continguts gastronòmics, i Ariadna Padilla, de turisme.

Noves maneres, doncs, d’informar i sobretot de comunicar, accelerades per l’aïllament físic que ha comportat la pandèmia, tal com va afirmar la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, a l’inici de la jornada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.