Sant Antoni reivindica una ronda lliure de vehicles
Acte popular damunt la llosa organitzat per una plataforma que aplega 43 entitats i reclama la pacificació total de l’espai
L’Ajuntament demana consens al barri
Fem Sant Antoni, Xarxa Veïnal del Raval i 41 entitats més van reivindicar ahir que la ronda de Sant Antoni, entre el carrer Urgell i Villarroel, sigui per sempre més un espai lliure de trànsit. Aquest tram del carrer que uneix el barri de Sant Antoni amb la plaça Universitat fa quinze anys que està ocupat per una gran llosa de formigó, sobre la qual es va ubicar provisionalment el mercat, i ara es debat quin futur ha de tenir l’espai.
La presència sobre la llosa de l’anomenat “mercat de la misèria” i els problemes de seguretat derivats del petit tràfic de drogues i de les baralles constants que hi tenen lloc van accelerar el debat sobre el futur del carrer, amb dues posicions veïnals diferents.
Les entitats que es van mobilitzar ahir volen que el futur projecte de la ronda només prevegi la possibilitat que hi hagi trànsit amb un carril de servei que faciliti el pas de vehicles d’emergència, res més. En canvi, la Plataforma d’Afectats per la Llosa és partidària que es recuperi un projecte que es va fer el 2018, en què es preveia el pas de transport públic i un carril bicicleta.
Els impulsors de l’acte d’ahir tenen molt clar que aquest tram de la ronda s’ha de pacificar i això suposa no permetre-hi el pas d’autobusos. Fa quinze anys que es va fer la llosa per ubicar-hi el mercat de Sant Antoni mentre es duien a terme les obres de rehabilitació del vell. Des d’aleshores, no hi passa cap tipus de vehicle i, per tant, es considera que el barri ha consolidat un model de mobilitat sense necessitat que el tram baix de la ronda es torni a obrir al trànsit. Els veïns mobilitzats ahir reclamen que la ronda sigui un espai per als ciutadans, amb zona verda i àrees de joc i descans, per al gaudi de la gent de l’Eixample i del Raval, tan mancats de zones d’esbarjo.
L’Ajuntament ha fet cinc reunions amb les diverses entitats del barri. No hi ha acord i es demana que els veïns trobin el consens, que de moment no hi és. En aquest debat, també hi compta l’opinió dels comerciants, que majoritàriament fan costat a la plataforma i, per tant, a la proposta de recuperar-hi parcialment el trànsit.
L’Ajuntament s’ha compromès a iniciar aquest any la retirada de la llosa, però els veïns alerten que no té gaire sentit començar aquestes obres sense saber el projecte definitiu. Reivindiquen que hi hagi un procés participatiu, tal com va prometre el consistori.