Societat

Ciberatacs, amenaça a l’alça

El teletreball, la digitalització i el comerç electrònic donen ales als pirates informàtics

S’enfilen els casos de segrestos de dades i suplantacions d’identitat

Catalunya registra 102 incidents, un 230% més que fa dos anys

El 40% de les empreses atacades a l’Estat han pagat rescat
Moltes estafes inferiors als 100 euros no es denuncien

Cada cop son més les empreses i organitzacions, i de perfils més diversos, que reben el temut missatge “hem encriptat les teves dades i per recuperar-les has de pagar un rescat”. Aquest tipus de ciberatacs, amb programari de segrest (ransomware), s’han disparat, però també ho han fet altres modalitats, com ara els atacs de pesca per correu electrònic (phishing), que consisteixen a enganyar un usuari perquè faci una transferència pensant que el destinatari és un conegut o faciliti dades personals i bancàries o les seves credencials d’accés a serveis en línia. La pandèmia ha accelerat la revolució tecnològica i el teletreball, la digitalització de tot tipus de serveis i l’auge del comerç electrònic han donat ales a la ciberdelinqüència, que ja mou més diners que el narcotràfic. Segons l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, els ciberatacs amb afectació a casa nostra s’han enfilat en dos anys, del 2019 al 2021, un 230%, fins als 102. D’aquests, més de la meitat són de phishing o robatoris d’identitat –en què amb un clic es llancen milers de missatges fraudulents–, tot i que els delictes que més creixen, fins a un 200% en un any, són els segrestos de dades. I les xifres reals són molt superiors perquè moltes estafes no surten a la llum.

“Cada tres hores, gestionem un incident. Una de les nostres activitats diàries és evitar furts o restaurar credencials robades”, explica Tomàs Roy, director de l'Àrea Centre d'Innovació i Competència en Ciberseguretat, que destaca que, “malgrat els consells, la majoria d’usuaris fan servir contrasenyes molt fàcils i reciclades, de manera que si són robades permeten l’accés a molts llocs”. L’any passat, recorda Roy, en una sola operació es van filtrar més de 8.400 milions de credencials, “més que els habitants de tot el planeta”. A vegades, aquestes sostraccions de dades permeten als ciberdelinqüents obtenir diners a l’instant (si, per exemple, han aconseguit el PIN d’una targeta bancària), però, en molts casos, s’utilitzen per entrar en els sistemes informàtics (el phishing també pot buscar que l’usuari faci alguna acció, com ara clicar un enllaç o obrir un arxiu, per infectar el dispositiu) i així poder fer altres atacs. Per últim, les dades –l’or del nostre segle– es poden posar a la venda a la dark web, el refugi a internet dels negocis il·legals.

Un negoci rodó

Com relata el director de l'Àrea Centre d'Innovació i Competència en Ciberseguretat, “els ciberdelinqüents han adoptat un model de negoci molt bo, hi ha actors especialitzats en cada fase del procés, tenen molta informació a la xarxa i alguns estudien molt bé les seves víctimes i la persecució d’aquest tipus de delictes és molt difícil perquè no hi ha una única policia i hi ha països que, no només els permeten, sinó que els potencien”. El resultat és que totes les estafes van a l’alça: “Abans, quan fèiem ponències, havíem de buscar casos de ransomware a fora, sobretot als Estats Units, però el 2021 va ser el primer any que vam tenir notícia d’un incident a Catalunya cada mes.” “Tothom coneix ja casos de segrestos de dades perquè estan passant al seu voltant: als nostres ajuntaments, hospitals, universitats, supermercats, empreses... I això serà una costant. Tindrem cada mes bastants incidents al nostre territori”, alerta.

“L’entorn serà complicat i entre tots hem de prendre mesures”, assenyala Roy, indicant que cal invertir-hi recursos, però també fa falta molta conscienciació. Entre els consells adreçats als usuaris per fer entre tots una internet més segura, l’agència destaca actualitzar tots els dispositius, protegir l’accés a les apps amb el sistema d’autenticació en dos passos (per exemple, amb la contrasenya i un codi enviat al mòbil) i malfiar-nos si algun missatge que ens arriba és “estrany o massa bo per ser cert”.

Al gener, uns pirates informàtics van suplantar la identitat d’un dels proveïdors de l’Ajuntament de Barcelona per demanar-li que abonés les factures en un compte corrent diferent al que utilitzava habitualment. Van estafar al consistori 350.000 euros. Aquest cas s’ha fet públic, però hi ha molts més ciberatacs dels que surten en els mitjans i les –escasses– estadístiques oficials. En alguns casos, perquè les empreses o entitats a què roben diners o dades no ho denuncien i, directament, accepten la pèrdua o paguen el rescat perquè no volen comprometre la seva activitat ni el seu prestigi. Segons un estudi de Sophos, 7 de cada 10 empreses de l’Estat espanyol van rebre, l’any passat, un atac de ransomware i gairebé el 40% van acceptar el xantatge. L’import mitjà que van pagar: 175.000 euros.

Denunciar, sempre

Com expliquen en la unitat central de delictes informàtics dels Mossos d’Esquadra, també són moltes les microestafes –d’un import proper als 100 euros– que no es denuncien perquè les víctimes saben que no recuperaran els diners i perquè pensen que els cossos de seguretat no tindran prou mitjans per perseguir fraus petits. La policia catalana, però, anima a denunciar qualsevol ciberestafa, tingui l’import que tingui: “És molt important per poder quantificar l’abast real d’aquest tipus de delictes i també perquè, a vegades, detenim grups organitzats i, llavors, els podem imputar moltes d’aquestes microestafes”, sostenen. Al març, els Mossos van desmantellar un grup criminal especialitzat en una variant del phishing que consisteix a enviar un SMS amb un enllaç que, en aquest cas, derivava a pàgines falses que suplantaven la identitat de bancs i operadores de mòbil per obtenir claus i contrasenyes. Havia enviat 71.000 missatges.

Els Mossos llancen periòdicament campanyes que alerten de com de fàcil pot ser caure als paranys dels pirates informàtics i quines són les estafes que estan de moda en cada moment. “En general, t’ha de fer sospitar qualsevol cosa que és massa bona”, resumeix Laia Garcia Padró, responsable de programes de conscienciació en ciberseguretat de l’empresa especialitzada en aquest sector Ackcent. Com explica Garcia Padró, els atacs de phishing poden ser poc elaborats i haver estat enviats de forma massiva, però, només que piquin uns quants usuaris, els botins ja són suculents. A més, destaca, cada cop hi ha més campanyes que no només estan més perfeccionades, sinó que es van adaptant al context i els hàbits del moment. Per exemple, ara que la pandèmia ha disparat el comerç en línia, molts correus suplanten la identitat d’empreses com ara Correus, Seur i Amazon. S’anima l’usuari a obrir un enllaç per poder recuperar un paquet i és llavors quan se li roben les dades. Retorns d’Hisenda, avisos de càrrecs de 300 i 400 euros a la targeta de crèdit, descomptes en roba de marca de fins al 90%... “Molts missatges tenen èxit pel seu component emocional; intenten crear emocions fortes que ens fan abaixar la guàrdia”, alerta.

Pel que fa als segrestos de dades, Lluís Vera, CEO d’Ackcent, explica que cada cop les pimes són més conscients que també són vulnerables, i per això estan invertint més en ciberseguretat. De tota manera, assenyala que el repte és majúscul, perquè al costat de les campanyes més amateurs, n’hi ha de cada cop més quirúrgiques. “Els ciberdelinqüents col·laboren molt entre ells i s’estan especialitzant en les diferents fases de l’atac: uns busquen empreses que tenen dades, uns altres roben credencials, després, hi ha els que entren als sistemes, els que extorsionen...” A més, afegeix el CEO d’Ackcent, en molts casos de ransomware ja no només es fixa un preu per desencriptar les dades, sinó que, després, es demanen diners per no fer-les públiques.

En la mateixa línia que Vera, la investigadora i professora dels estudis d’informàtica, multimèdia i telecomunicació de la UOC Helena Rifà opina que “les pimes pensaven, fins fa poc, que no se les mirava ningú, però ara saben que s’han de protegir”. Detecta, però, que els particulars no han fet encara aquest canvi de xip: “La gent no és prou conscient dels riscos. Molts cops reciclen contrasenyes i, quan saben que Linkedin ha patit un robatori de credencials, la canvien allà, però no pensen que tenen la mateixa a vuit llocs més.” Encara avui, hi afegeix, hi ha molts usuaris amb claus típiques com ara 1234, el que no posa les coses gens difícils a la ciberdelinqüència, que ja va prou passes per endavant.

LES FRASES

Cada tres hores, gestionem un incident. Una de les activitats diàries és restaurar credencials robades
Tomàs Roy
agència de ciberseguretat
Els ciberdelinqüents col·laboren molt entre ells i s’estan especialitzant en cada fase de l’atac
Lluís Vera
CEO de l’empresa ACKCENT
Molts missatges que suplanten identitats tenen èxit pel seu component emocional
Laia Garcia Padró
experta en ciberseguretat
Les pimes ja saben que s’han de protegir, però els particulars encara no són prou conscient dels riscos
Helena Rifà
investigadora


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Gregori Vizcaino i Vallbona
Director de l’Ascensió, Fires i festes de Granollers

“Hem d’entendre l’Ascensió com un estat d’ànim”

Granollers
Olot

Urbanitzen l’últim espai verd de la falda del Montsacopa

Olot
Societat

Dos-cents drons a la Cremada de Badalona

Badalona
Societat

Donen dispositius traductors per facilitar el treball humanitari d’Open Arms

Badalona
societat

El gimnàs Sant Pau, més a prop de tornar a donar servei

barcelona
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Mascarell, fitxat per dirigir el projecte del Museu Thyssen

SANT FELIU DE GUÍXOLS
societat

Lectures, tallers infantils i activitats diverses arreu de la demarcació

girona
opinió

Calonge i Sant Antoni, municipi pioner en ‘smart city’

Alcalde de Calonge i Sant Antoni

Figueres perfora un pou de 200 metres de profunditat per buscar aigua

figueres