Societat

Barcelona tindrà el curs que ve 217 escoles amb entorns pacificats

L’Ajuntament haurà invertit 16,8 milions d’euros per beneficiar 86.000 alumnes

L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat bona part de les obres de millora de l’entorn de 73 centres educatius de la ciutat, cosa que permetrà arribar al curs que ve amb 217 escoles amb entorns pacificats. En total s’invertiran 6,7 milions d’euros en les millores d’aquest 2022 i les del 2023, inversió que haurà arribat als 16,8 milions d’euros en 60 barris dels deu districtes, i que haurà beneficiat 86.000 alumnes de la ciutat des del 2020. Un estudi qualitatiu de la millora emocional de les comunitats educatives avala les mesures preses, ha explicat l’Ajuntament. A més, també s’ha detectat una millora de la contaminació ambiental als entorns pacificats.

En aquestes intervencions d’ara es convertiran 14 carrers amb prioritat per al vianant i s’eliminaran dos carrils de circulació. En total es guanyaran 16.000 metres quadrats d’asfalt, que passaran a ser espais d’estada amb bancs i elements de joc. A banda, en 15 escoles s’ampliarà la vorera, en cinc es guanyaran xamfrans i en 16 es faran actuacions concretes vinculades a la senyalització i a la millora de l’entorn, amb elements com noves jardineres, passos elevats, semàfors i zones d’estada. Es preveu que les obres acabin al febrer i s’aprofitaran les vacances de Nadal per fer els treballs que afectin més el desenvolupament normal de l’activitat educativa. Durant l’estiu del 2023 s’executaran 17 actuacions més.

En paral·lel, durant el primer trimestre del 2023 també es faran actuacions per millorar 36 pacificacions fetes des del 2020. Es reordenarà el mobiliari, es plantaran plantes, arbustos i arbres, es milloraran les zones d’estada i es reforçarà la senyalització dels entorns i dels seus límits de velocitat.

Quan s’hagin executat tots els entorns pacificats s’hauran eliminat 16 carrils de circulació, s’hauran pacificat 32 carrers, s’hauran ampliat 68 voreres i s’hauran guanyat 30 xamfrans. En total s’hauran recuperat 35.000 metres quadrats d’asfalt i s’hauran instal·lat 1.500 jardineres.

El programa Protegim les Escoles es va iniciar el gener del 2020 amb la primera pacificació a l’escola Grèvol, al barri del Poblenou, on mesos abans un alumne va morir atropellat. Els nous espais creats permeten organitzar millor les entrades i sortides de l’escola. El consistori també pretén que els veïns de la zona gaudeixin més d’aquests espais fora dels horaris escolars d’entrada i sortida.

En els criteris de priorització de les obres, hi ha l’edat dels infants, prioritzant els més petits, consolidar l’urbanisme tàctic fet a causa de la pandèmia, escoles amb inseguretat viària, escoles amb molta contaminació ambiental o acústica o centres amb més necessitat d’impuls o amb comunitats educatives que ho demanen. Les actuacions, tant tàctiques com estructurals, es basen en la pacificació del trànsit, la millora de l’habitabilitat i la visibilitat de l’espai. L’entrada als espais pacificats se senyalitza amb un logotip horitzontal específic i les ampliacions de vorera en calçada es pinten de verd. També es posen bancs, baranes, jardineres i pilones.

Per reduir el trànsit se suprimeixen carrils de circulació i places d’aparcament i la velocitat màxima es redueix a un màxim de 30 km/h. En alguns carrers es baixa a 20 o 10 km/h. També es prohibeix l’aparcament de motos a la vorera. Per fer complir la velocitat màxima es reforça la senyalització, es modifiquen les fases semafòriques als carrers de l’entorn i es col·loquen coixins berlinesos. També s’han col·locat 12 radars per fer complir els 30 km/h en carrers com Entença i Numància, que avisen des del setembre i començaran a multar al gener.

Estudis sobre el benestar

L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha estudiat l’impacte ambiental i la qualitat de l’aire, així com l’afectació a la interacció social i el joc espontani dels infants, abans i després de les mesures. L’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) ha examinat l’efecte de les actuacions sobre la salut i el benestar, com el soroll i el diòxid de nitrogen, i els canvis en la qualitat i l’ús de l’espai públic.

En l’estudi d’impacte ambiental s’ha analitzat la qualitat acústica i de l’aire de dotze escoles de diversos districtes. Pel que fa a la qualitat acústica s’ha percebut una reducció significativa del soroll del trànsit. La unitat mòbil de qualitat de l’aire ha detectat la millora dels contaminants relacionats amb el trànsit a l’escola Lavínia del barri de les Corts. El diòxid de nitrogen ha baixat de 3,35 a 1,9 micograms per metre cúbic, i les partícules PM10 han baixat entre 1,4 i 2,2 micrograms per metre cúbic.

Pel que fa a la satisfacció, la seguretat viària i la interacció social, l’ASPB ha fet una enquesta a 51 centres i ha comparat la situació i usos de l’entorn abans i després de l’actuació. Les direccions dels centres posen una nota de 7 sobre 10 a la intervenció, i les AFA, un 6. El 76% de les direccions i el 51% de les AFA creuen que ha millorat la seguretat viària, i el 67% de les direccions i el 57% de les AFA han notat una major visibilitat. A més, l’alumnat i les famílies passen més estona als espais d’accés dels centres i hi ha més interacció social, més joc espontani dels infants.

El que més valoren els infants són les boles de formigó, i els adults valoren la major seguretat de l’espai. Pel que fa a les possibles millores, els enquestats demanen més espais comunitaris per seure i aparcaments de bicicletes.

L’anàlisi d’ISGlobal conclou que als entorns on s’ha tallat totalment el trànsit la millora de la qualitat i l’ús de l’espai públic és més gran que en els pacificats parcialment, ja que els primers han reduït el trànsit un 97% i els segons un 61%.

La comissionada de Salut de l’Ajuntament, Gemma Tarafa, ha dit que properament es faran estudis més profunds sobre la millora de la qualitat de l’aire i la contaminació acústica.

La tinenta d’alcaldia de Mobilitat i Urbanisme, Janet Sanz, ha agraït la mobilització de les AFA per reclamar millores als entorns escolars i ha demanat a la població en general i als conductors de vehicles en particular que s’acostumin a moure’s més a peu, en bicicleta, patinet o transport públic, o circular a 30 km/h com a màxim, sobretot en els entorns escolars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Ambient fred

Barcelona

Els cicles digitals, de transports, logística i agraris tenen una inserció laboral plena a Girona

GIRONA
tercer sector

39 entitats d’Església atenen els més vulnerables a Barcelona

Barcelona

Sant Jordi Desvalls engega les obres d’un centre de recursos socials a Can Burcet

SANT JORDI DESVALLS

La UdG concedirà la distinció honoris causa a la metgessa Carme Valls Llobet

girona

El Parc Agrari del Baix Llobregat denuncia l’increment dels abocaments il·legals

Barcelona

Girona busca el model més idoni per al Mercat del Lleó

GIRONA
coronavirus

L’OMS manté la Covid-19 com una emergència sanitària internacional

ginebra

Tres nits sense llum en dues urbanitzacions de Llagostera

LLAGOSTERA