Societat

Catalunya, a la cua en comprensió lectora a quart de primària

Només Ceuta i Melilla treuen uns resultats pitjors

Obtenen 14 punts per sota de la mitjana espanyola

Només un 11% dels alumnes diu que no li agrada llegir quan a Europa és el 21%

Els alumnes de quart de primària de Catalunya estan a la cua pel que fa a comprensió lectora en el rànquing de l’estat. Només Ceuta i Melilla obtenen uns resultats pitjors, segons l’anàlisi de les dades publicades avui en el darrer Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) 2021. Segons aquest rànquing, Catalunya obté una puntuació de 507, 14 punts per sota de la mitjana espanyola que se situa en 521 i 21 punts per sota de l’europea, amb 528 punts. Les comunitats amb millor puntuació, i que segons els paràmetres de l’estudi fregarien una comprensió lectora “alta” són Astúries(550), Madrid (539) i Castella i Lleó (538). Catalunya, en canvi, es quedaria a la part baixa juntament amb les Illes Canàries (510), Ceuta (498) i Melilla (499).

Segons recull l’ACN, les dades del PIRLS mostren que a Espanya, el 12,7 % de la variabilitat en els resultats dels estudiants en comprensió lectora es pot atribuir a l’estatus social, econòmic i cultural, un percentatge més baix del que passa a la resta de països. Per sexes, els percentatges de nois i noies que han assolit el nivell alt de comprensió lectora és pràcticament igual (36% noies, 35% nois), unes xifres, que també són significativament inferiors a la mitjana europea.

L’estudi també mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària a Espanya (11%) afirma que “no li agrada llegir”, per sota de la mitjana europea que se situa en un 21%. En aquest punt, tampoc surt ben parada Catalunya. Mentre al conjunt del territori nacional, més de la meitat dels estudiants de quart admeten que els agrada molt llegir, a Catalunya aquest percentatge és del 44%.

El PIRLS avalua la comprensió lectora de l’alumnat en el seu quart curs de primària. En termes generals, i comparant la situació espanyola amb la de la resta de països europeus que consten a l’estudi, es denota una “baixada generalitzada” del rendiment de l’alumnat pel que fa a la comprensió lectora. Segons l’estudi, aquesta baixada podria ser “conseqüència” de l’impacte de la pandèmia de la covid.

En aquest sentit, les xifres mostren una baixada de la puntuació mitjana a Espanya, però també de la mitjana europea, que “trenca amb el comportament ascendent” que s’havia registrat en les darreres edicions de 2011 i 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera

Obres pel nou horitzó
REURBANITZACIÓ

Obres pel nou horitzó