Societat

comerç

Al petit comerç se li ennuega el Black Friday

La jornada de descomptes importada d’Amèrica dona el tret de sortida a la campanya de Nadal

La Generalitat impulsa una nova campanya de control de preus de productes anunciats com a ofertes

El Black Friday, la jornada de descomptes que se celebrarà aquest divendres que ve, dia 24, però que de fet moltes botigues ja han començat avui i el faran durar tota la setmana, no és del gust de tothom. La diada, importada dels Estats Units, perquè allà sí que té sentit perquè la fan quan acaben les compres d’Acció de Gràcies, ha agafat molta embranzida a casa nostra els darrers anys. Tant, que “ja se la considera el tret de sortida de la campanya de Nadal”, confirma David Sánchez, president de Comertia, que preveu una jornada “massiva” (o unes jornades massives) de gent anant a comprar perquè, entre altres coses i per culpa de la calor que ha fet fins ara “hi ha molt d’estoc”. També es preveu un bon balanç de vendes de tot el que és e-comerce (venda per internet).

Però el comerç de proximitat ja fa temps que no ho veu del tot clar. Fer descomptes just quan comença el període de més compres l’any? fer descomptes just quan el producte es pot vendre amb més marge de beneficis? Aquest és el dilema del petit i mitjà comerç “que pot competir amb els grans descomptes de les grans cadenes, moltes internacionals”, assegura Joan Carles Calbet, de RetailCat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya. El comerç de proximitat veu que aquesta jornada del Black Friday, que ni a Catalunya (ni a l’Estat) no s’havia fet mai fins que ara fa uns anys algunes cadenes internacionals va posar-la de moda, “suposa que molta gent s’espera a fer les compres aquest dia”, cosa que vol dir que no les fa els dies que els preus no estan rebaixats (i, per tant, suposa vendre molts beneficis pels comerciants).

Calbet, propietari d’una cadena d’electrodomèstics, és molt crític amb el Black Friday, però com ja va fer l’any passat ha decidit fer- descomptes però donar-li la volta: “l’import equivalent als descomptes aplicats als nostres productes els dies 23, 24 i 25 de novembres els donarem a l’Hospital Sant Joan de Déu perquè facin recerca en oncologia infantil”, explica.

El comerç recorda que enguany que la inflació està disparada i que els costos (de transport, de fabricació, etc) han pujat molt i que és el botiguer qui majoritàriament ha assumit la diferència. També recorden que molts empresaris encara estan tornant els crèdits que van haver de demanar per la pandèmia.

Segons el darrer indicador de Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar del Retail, un 23 per cent dels seus associats aquest any no faran el Black Friday. La resta sí però amb vendes desiguals. Només un 3% es mostra optimista i espera una molt bona campanya de Black Friday tant per augment de vendes com de marges.

Un altre estudi, en aquest as de PimeComerç indica que cada vegada hi ha menys establiments que aposten pel Black Friday. Així, si en el 2018 van ser el 65% que van fer promocions, l’any passat ja només van ser el 33 per cent els qui les van fer.

D’altra banda el Departament d’Empresa i Treball, a través de l’Agència Catalana del Consum i la direcció General de Comerç, impulsa enguany una nova campanya de control de preus de productes anunciats com a ofertes amb motiu del Black Friday. L’any passat Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus de productes sobre 70 empreses, tant presencialment com online i com a resultat d’aquestes actuacions, va obrir 47 expedients sancionadors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Educació defensa ara la qualitat de la mostra de PISA

Barcelona
protestes

Talls de trànsit a punts de Lleida i Girona

Barcelona
LA CIMERA DE DUBAI

Els EUA empenyen cap a la fusió nuclear en la COP28

BARCELONA
MEDI AMBIENT

Protestes a l’Escala i Sant Climent pel parc eòlic de Roses

L’EScala
LA CIMERA DE DUBAI

La UE pressiona perquè la COP28 marqui “un punt d’inflexió”

BARCELONA
EXCLUSIÓ SOCIAL

Espanya es manté a la cua en pobresa infantil a la UE i l’OCDE

BARCELONA
CRISI CLIMÀTICA

El 2023 serà l’any més càlid des que hi ha registres

BARCELONA

Ja han sortit 318.000 vehicles de l’àrea metropolitana

Barcelona
SOCIETAT

Blanes tindrà per Nadal pista de gel, a la plaça dels Dies Feiners

Blanes