la crònica
La Girocleta que ajuda a anar a treballar a Salt
L’estació de la rotonda del Tren d’Olot és a tocar d’una escola bressol municipal de Salt, però és dins de Girona per un carrer
L’equip de govern de l’Ajuntament de Girona, de Guanyem, Junts i ERC, ha continuat els treballs per enllestir el pla de mobilitat urbana sostenible supramunicipal de Girona (PMUS-GI), que preveu que la Girocleta arribi als municipis veïns, com ara Salt. Des d’ahir s’hi està més a prop que mai perquè una de les quatre noves estacions del sistema públic de bicicleta compartida és a la rotonda del Tren d’Olot, a un carrer de Salt (l’Alfons Moré).
La parada és a Girona, però l’equipament més proper és l’escola bressol municipal de Salt, El Carrilet, i a mig centenar de metres hi ha l’escola Montfalgars, al barri de Santa Eugènia de Ter. Cap a tres quarts de dues del migdia, la Francina era ahir una de les primeres usuàries de la nova estació. Ella fa servir la Girocleta des de fa un any i mig i fins ara agafava el mitjà de transport des del centre de Girona fins a la plaça del Barco (l’estació número 14). La de la rotonda del Tren d’Olot és la número 35 i a la Francina li queda més a prop de la feina, d’infermera a l’hospital Santa Caterina, a Salt. A ella, doncs, l’ampliació del servei li estalviarà un tros de caminada.
També van entrar en servei l’estació de Fontajau (la segona a la rambla Xavier Cugat), la de Domeny (a l’encreuament dels carrers Font de la Teula i Roberto Bolaño Ávalos) i la de l’Eixample (al carrer de la Creu, a tocar de la rotonda de la plaça dels Països Catalans). Girona ja té 34 estacions de Girocleta, un servei que funciona des del 2009 i que properament s’ampliarà amb una nova parada al barri del Pont Major, que ja n’ofereix.
És evident que anar en bici redueix les emissions contaminants, igual que ho farà el tall del vial oest de la plaça Catalunya, que avui començarà de forma experimental fins al 3 de novembre. La reducció de la contaminació és un dels objectius de la futura zona de baixes emissions de Girona, que entrarà en servei a finals d’any.
Però l’esmentat PMUS-GI va a poc a poc, cosa que inquieta alcaldes de l’àrea urbana, com ara el de Sant Julià de Ramis (ERC). “Ens hi vam adherir el 2019 i, per tant, fa cinc anys que estem redactant aquest pla i encara no tenim un esborrany a sobre la taula per veure.” Puigtió demana que s’acceleri. “La gent del carrer, quan els expliques que portes cinc anys redactant un document, no ho entén. I políticament costa defensar-ho”, afirma el batlle, que cedirà la vara a Marc Sayols l’1 d’octubre que ve.