Escapades

L'encant de la vall del riu Corb

Poc coneguda, aquesta zona a cavall de la Conca de Barberà, la Segarra i l'Urgell, està formada per paisatges i pobles de postal

El riu Corb neix prop de Santa Coloma de Queralt, al nord de la Conca de Barberà, en una zona coneguda com la Baixa Segarra. Els pobles que esquitxen la vall i el territori que els envolta formen un conjunt unitari, tot i pertànyer a tres comarques. Es tracta d'un paisatge humanitzat, amb camps de cereals, ametllers, oliveres i vinyes, amb camins ancestrals plens de marges, cabanes i pous de pedra seca. Els pobles, generalment petits, han sabut conservar la seva fesomia medieval i guarden un patrimoni arquitectònic important.

Amb la intenció de promocionar la zona, el Consell Comarcal de la Conca de Barberà ha impulsat la creació de la ruta L'Alta vall del Corb, amb l'assessorament de l'Associació Vall del Corb i el Centre Excursionista Queralt. Es tracta d'una ruta circular i senyalitzada d'uns quaranta quilòmetres. Recentment s'ha remodelat tot el tram sud: del Molí de la Cadena a Santa Coloma de Queralt, la ruta que es proposa tot seguit.

El recorregut

El Molí de la Cadena està situat a mig camí entre Vallfogona de Riucorb i Guimerà. Antigament funcionava amb l'aigua del riu Corb, però ara està en desús. Allí cal prendre la pista de Saladern, que surt vora de la casa i que remunta la riera de Seniols. Sense deixar la pista, a uns 2,750 quilòmetres es troba el GR 171. Cal seguir-lo en la mateixa direcció que s'ha emprès a l'inici. Un quilòmetre endavant, cal abandonar aquest camí i travessar la riera de Seniols. Si s'ha seguit bé la ruta, es passa a tocar d'uns corrals d'ovelles. Després s'ha de continuar pel camí per la dreta del riuet de Saladern, que s'endinsa entre boscos frondosos de roures i pins. En aquest tram es comença a notar una suau però sostinguda pujada, fins que dalt el cim ja es veu el poble de Conesa, cap on es dirigeix la ruta.

A l'encreuament (situat al km 7,766 de la sortida) cal seguir pel camí principal, deixant els secundaris que apareixen a banda i banda. En aquesta zona, destaquen els marges de pedra seca. 700 metres endavant, hom es trobarà el riuet de Conesa, on conflueixen diversos barrancs. Cal abandonar dues pistes a l'esquerra: la primera porta a “lo Molí” i Segura i la segona, a la carretera de Conesa. S'ha de seguir cap a la dreta vorejant el riuet, aigües amunt, uns mil metres. Allí s'ha de travessar el riuet de nou i enfilar el camí que segueix el riu i que porta fins al poble de Conesa. Per arribar-hi s'ha de passar per sobre un pontet i seguir pel carrer Son d'en Roanes fins a trobar el portal de Santa Maria, per on s'ha d'entrar si es vol visitar la vila.

La ruta continua portal Reial o de Sant Antoni enfora, per la carretera de Savallà, on s'ha de caminar un parell de quilòmetres fins a la pista asfaltada de Santa Coloma de Queralt. Cal seguir aquesta pista a la dreta i tot seguit decantar cap a l'esquerra per l'antic camí de Savallà, que condueix al poble. L'itinerari continua vorejant el turó de Savallà, coronat pel castell. Es passa per les Eres de la Serra, on surt el camí que duu a la masia de Bardines. Cal seguir-lo a la dreta. 300 metres endavant, a la bifurcació de camins cal seguir recte fins a la pista de Bardines, que apareix a la dreta i que cal seguir fins a la masia. Ara cal fer atenció, perquè el camí que porta fins a cal Porta ha desaparegut en part, engolit pels sembrats. Al final de la parada de sembrat, davant del bosquet d'alzines, s'ha de seguir a la dreta uns 25 metres, per saltar a una altra parada i continuar 25 metres més fons a traspassar el petit barranc. Llavors cal seguir avall uns 200 metres, on es retroba el camí. A l'encreuament, cal seguir pel camí del mig que traspassa el torrent i va pel costat de la rasa. Uns metres més endavant, es pot fer una aturada a la font de Casablanca, que pertany a la masia del mateix nom, actualment abandonada. Cal seguir per la segona pista de la dreta que condueix a cal Calbet. Abans d'arribar al mas, s'ha d'agafar el camí del costat de la rasa i seguir recte un parell de quilòmetres fins a una bifurcació, on cal seguir el camí que baixa cap a la dreta. En arribar al costat d'unes granges d'aviram cal girar a l'esquerra, on es troba la carretera de Montblanc a Igualada. S'ha de seguir, de nou cap a l'esquerra fins a la carretera de Vallfogona, que porta fins a Santa Coloma.

FITXA DE LA RUTA

Distància. 19,810 km
Dificultat. Mitjana
Ruta. Senyalitzada
Altres possibilitats. La ruta completa és circular i té uns 40 km. La tornada, pel nord, passa per Rauric, la Cirera, Llorac, Albió, el Balneari i Vallfogona de Riucorb.
Consell Comarcal de la Conca de Barberà. www.concaturisme.cat
Conesa Conserva un caire medieval, amb els dos portals que donen accés a la vila closa. www.conesa.cat
Savallà del Comtat. Coronat per les restes d'un castell, el poble s'esglaona tossal amunt. www.savalla.altanet.org
Santa Coloma de Queralt De visita obligada, la vila sorprèn, per la seva riquesa monumental.www.santacolomadequeralt.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
societat

L’equip de govern vol posar el nom de Terricabras a una plaça o un carrer

girona
Urbanisme

Barcelona aprova la remodelació d’un espai de muntanya a Torre Baró

Barcelona
Medi ambient

Paisatges blancs a Altafulla i Torredembarra per la calamarsada

Altafulla
lloret de mar

La Plataforma per la Pau, guardó Sa Gavina 2024 de la Festa de la Cultura

QUART

El ple aprova una modificació de crèdit per al projecte de la nova biblioteca

Regne Unit

Cinc migrants moren en l’intent de creuar el canal de la Mànega

Barcelona
GIRONA

El Servei Municipal d’Esports ofereix 228 places en 23 cursos aquest estiu

societat

Multarà per l’excés de soroll i el consum d’alcohol al carrer

Sabadell
Societat

Estudiarà si cal reforç puntual dels mossos