Reportatge

Bruixes al poder

Centelles fa honor a la seva fama de bruixeria oferint la seva popular festa i una ruta per descobrir els seus racons esotèrics

Bruixes i bruixots s'apoderaran de nou dels carrers de Centelles en el 14è Cau de Bruixes, que concentra els plats forts aquest cap de setmana. Rituals, tallers, conferències, cercaviles, danses, espectacles, mercat, correfoc, espais màgics... Més d'una trentena d'activitats relacionades amb el món de l'esoterisme i la bruixeria formen aquesta festa, pensada per a totes les edats. I més aquest any, ja que la programació fa una clara aposta pel públic familiar, reforçant els espectacles de carrer, les cercaviles i l'animació. També s'han ampliat els carrers temàtics i la part de les medicines i teràpies alternatives, amb més tallers per a adults i xerrades.

Amb tot, s'espera la presència d'uns 15.000 visitants, atrets per un poble que per uns dies es transforma en un catau de bruixeria i maledicció, on tots els carrers i cases amaguen sorpreses i on tota la ciutadania s'abona a la festa, decorant botigues, portals i finestres. Cal no perdre's el Mercat Màgic, una fira on es pot adquirir tot tipus de productes relacionats amb aquest món, des d'articles naturals i objectes artesans fins a tècniques de salut alternatives, astrologia i amulets.

Per acabar d'arrodonir la diada, es pot descobrir la màgia i els misteris de l'entorn del poble amb la Ruta de les Bruixes, un recorregut creat per l'Ajuntament de Centelles d'una hora i mitja de durada aproximadament (té 5,8 quilòmetres) i de dificultat baixa que transcorre per llocs que han estat centres de trobades esotèriques al llarg del temps.

El parc del Pla del Mestre és el punt d'inici i també d'acabament. Un cop aquí, cal anar a buscar la via principal de la vila, formada pels successius carrers Sant Joan, Socós i Nou. Es passarà per la plaça Major, urbanitzada entre el 1514 i el 1549, on es va edificar la nova casa del baró i les dels seus dos germans, i pel Palau Comtal, on val la pena fer una petita parada per admirar-lo tranquil·lament. L'edifici, construït el 1540 per Guillem Ramon II, és un palau renaixentista-barroc que va ser reedificat al segle XVIII i reformat als segles XIX-XX fins a donar-li la seva fesomia actual.

Quan es reprengui la caminada es passarà per sota el Portal –porta de la muralla del segle XVI–, fins a enfilar cap a la dreta pel passeig de Centelles. Es continuarà cap al carrer Jesús fins a trobar una confluència de carrers presidida per un parterre amb flors. Caldrà prendre el carrer que fa una lleugera pujada pel vessant de l'antic turó de Bellesguard –aquí es troben les forques dels comtes de Centelles–, actualment zona enjardinada. A continuació s'haurà de tombar cap a l'esquerra i creuar la carretera C-1431 en direcció a la casa de colònies de Banyeres, un mas documentat del segle XI, tot i que l'edifici actual és del 1884. Abans d'arribar al càmping, a l'esquerra, es pot veure la casa de Terrades, del 1515, que presenta una torre quadrada d'origen medieval coherent amb la situació del mas al peu del camí ral de Collsuspina al Moianès, on hi va haver un gran nombre de bruixes condemnades el segle XVII. S'haurà de seguir fins trobar un cartell de la via ferrada, on caldrà trencar a l'esquerre i seguir fins a veure, a la dreta, el Cercle de les Bruixes, una rotllada de xiprers esotèricament disposats –el xiprer és l'arbre símbol de la fertilitat de la terra i de la renovació de la vida–. Se segueix pel camí fins a una popular pedra de forma singular i que dóna nom a la Via Ferrada de les Baumes Corcades: la Pedra Corcada o Queixal Corcat. A la bifurcació es pren el camí de l'esquerra, baixant, fins a un revolt pronunciat a l'esquerra. Aquí es continua recte per un caminet que surt del bosc i que travessa un camp, al final del qual es va cap a la dreta en direcció a la casa de pagès del Puig Vell. Caldrà continuar per la pista fins a la bifurcació, on s'haurà de travessar un pontet girant a la dreta fins que, al cap d'uns 200 metres, trobem la font Calenta. Aquesta font uneix dos aspectes de la simbologia esotèrica: l'aigua i la calor que prové de l'interior de la terra. A més, tant aquesta com la propera font sulfurosa de Sauva Negra són dos dels llocs amb més energies tel·lúriques de la rodalia de Centelles.

Després de disfrutar de la font, s'haurà de seguir en direcció a muntanya, passar per davant de la porta de la finca de Vinyoles, deixar una pista a la dreta que porta a la casa del Soler i, en la següent bifurcació, girar a l'esquerra. Finalment, caldrà continuar avall fins a trobar les marques grogues del camí de la Costa i el Cerdà, que cal seguir en direcció a Centelles fins a arribar al punt d'inici de la ruta al Pla del Mestre.

COM ARRIBAR-HI

Com arribar. C-17 sortida de Centelles, en direcció a Vic o bé per la C-1413 de Sant Feliu de Codines.
Inici ruta. La ruta comença i acaba al parc del Pla del Mestre de la vila, situat al costat del CAP.
Dies. 12, 17, 18, 19 i 20 de febrer.
Lloc. Al centre de Centelles.
Punt d'informació. Davant de l'ajuntament (obert de 10 a 24 h).
Itinerari recomanat. Per no perdre's res: Mercat Màgic, carrer de l'Hospital, carrer Sant Antoni, bosc Embruixat, rambla del Camp de l'Aigua, call de les Puces, carrer de Sant Joan, carrer del Socós i la Sagrera.
Més informació. Ajuntament de Centelles. Tel.: 938 810 375. www.centelles.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies