Societat

La crisi fa fer aigües als vaixells turístics

Els creuers turístics locals de la Costa Brava registren 200.000 passatgers menys en cinc anys

Des del 2008 ja han plegat cinc empreses

Els creuers turístics locals que operen a ports i platges de la Costa Brava han registrat un descens de passatgers els últims cinc anys. Si el 2008 van transportar 800.000 usuaris, el 2013 van ser 200.000 menys, segons dades facilitades per l'Associació d'Activitats Marítimes. A més, durant aquest mateix període han tancat cinc empreses del sector.

Ara fa sis anys, el mateix sector admetia que les dades no feien més que posar en evidència que s'anava de baixa i que cada any es portaven menys viatgers. Una davallada, doncs, sostinguda en el temps. Aquesta és una dada rellevant especialment si es té en compte que el sector creuerista de la Costa Brava concentra més del 70% del de tot Catalunya. Josep Ros, president de l'Associació Catalana d'Activitats Marítimes, explica que l'entitat agrupa 55 empreses afiliades, amb 101 embarcacions, 700 treballadors directes i 470 d'indirectes.

Segons Ros, ara mateix seria molt complex que aquestes empreses –la immensa majoria, de tradició familiar i, algunes, amb més de cinquanta anys d'història, com ara Mare Nostrum, de l'Escala– poguessin dur a terme les importants inversions. Això va passar abans del 2008, quan el sector va fer un important esforç de modernització dels vaixells per buscar la qualitat.

Ports i platges

El mateix Josep Ros destaca la dificultat de poder disposar d'una xifra ajustada i precisa dels passatgers transportats. D'una banda, hi ha aquells que desembarquen en un port, dels quals la Generalitat en fa el control, i els que ho fan directament a les platges. No obstant això, les dades que facilitat Ports de la Generalitat ja en són una mostra. Segons Josep Ros, només al port de Roses el 2008 hi van transitar 46.775 passatgers, i en canvi el 2013 ja van ser 17.195; durant aquest mateix període, a l'Estartit es va passar de 114.730 a 74.015. El que ha aconseguit mantenir el trànsit és el de Palamós, on el 2008 es van registrar 36.684 passatgers i l'any passat, 33.800, si bé cal tenir en compte que en aquest port també hi operen els grans vaixells de creuer. Segons el president de l'Associació Catalana d'Activitats Marítimes, les causes de la crisi estructural del sector són diverses: “La crisi econòmica ens ha afectat fortament des del 2008, això és un fet, però també el canvi d'hàbits de la gent i la manera com ha canviat el turisme.” La davallada del poder adquisitiu ha estat rellevant, però el sector ha apostat per la qualitat, especialment amb la renovació dels vaixells per mirar d'oferir un ventall cada cop més diversificat d'oferta, fins i tot complementària, com ara llogar els vaixells per a sortides de grups, comiats de solter, escoles i aniversaris.

55
empreses
del sector operen, tenint en compte que el gruix del transport té lloc a la Costa Brava
600.00
passatgers
van transportar els vaixells turístics el 2013, una xifra que contrasta amb els 800.000 del 2008

Blanes, Tossa i Lloret, els forts

La Costa Brava és el gran centre de l'activitat dels vaixells de creuer turístics de proximitat o locals amb relació a la resta del país. De la seixantena d'empreses que operen al conjunt de Catalunya, 55 ho fan a la Costa Brava. I del milió de passatgers que van transportar el 2008 a tot Catalunya, 800.000 ho van fer a la Costa Brava. Tot i la davallada en el nombre de persones que s'han transportat, la proporció continua sent la mateixa. Amb tot, també cal posar en relleu, segons explica Josep Ros, la importància del sector dels creuers com a servei públic. Un exemple és el que ofereixen les empreses de Tossa de Mar: “Podríem dir que arriba més gent per mar a les platges de Tossa que per terra.” De fet, al sector sud de la Costa Brava hi ha empreses que van des de Malgrat de Mar fins a Tossa, en el que es podrien considerar línies regulars amb relació a les sortides –vegeu gràfic–. Continua, però, sobre la taula la proposta de fer una gran línia regular que enllacés Arenys de Mar amb Cadaqués.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

salut

Reclamen mantenir l’actual hospital Sant Jaume de Mataró fins que no es faci el nou

Mataró
Societat

Estudien construir un centre de processament de dades al subsòl de La Sagrera

Barcelona
SANTA COLOMA DE FARNERS

El BOE publica la proposta alternativa del ramal de la MAT fins a Riudarenes

SANTA COLOMA DE FARNERS
SOCIETAT

Glaceres que es desfan als soterranis de la Catedral per Temps de Flors

girona
QUART

La Festa del Fang s’avança al maig i amplia les activitats a tot el mes

QUART
societat

El Zoo provarà un sistema de filtres naturals per reutilitzar aigua

Barcelona
Urbanisme

Les obres de les Cales s’acabaran abans de l’estiu

Mont-roig del Camp
comerç

Barcelona és la capital amb més densitat comercial d’Europa

Barcelona
Estat Francès

Cauen les pales del Moulin Rouge

Barcelona