Urbanisme

Propostes sobre la taula per renovar l’avinguda Sant Narcís

L’Ajuntament de Girona ha presentat als veïns un estudi que analitza la mobilitat de la via i planteja propostes per renovar-la

Els principals objectius són fer l’avinguda més amable als vianants i potenciar l’activitat comercial

La renovació de la llarga avinguda de Sant Narcís que travessa Girona de nord a sud (entre el carrer Santa Eugènia i el carrer Cartagena, on ja enllaça amb la carretera de Santa Coloma), és un dels propers reptes per repensar la mobilitat a la ciutat. L’Ajuntament ha iniciat aquestes últimes setmanes el procés per afrontar-lo, presentant un estudi de mobilitat a les dues associacions de veïns més directament afectades. Els objectius principals de la transformació, explica la regidora de Mobilitat, Marta Sureda, són “renovar aquest eix per fer-lo més amable per als veïns i potenciar-hi l’activitat comercial”. La transformació no serà immediata i les entitats veïnals ara han de valorar i esmenar les propostes presentades.

Projecte per al 2022

Però el compromís de l’Ajuntament és d’iniciar aquesta renovació pel tram nord (entre el carrer Santa Eugènia i passeig d’Olot) i si pot ser tenir redactat en el decurs de l’any 2022 un projecte executiu amb un pressupost d’obres com a mínim per aquesta primera fase. “Tenint en compte els tràmits i terminis, vull ser realista i no crec que puguem veure obres iniciar-se el 2022”, diu la regidora.

Tanmateix l’estudi, realitzat per la consultora Mcrit i que tenen a mà els veïns, posa sobre la taula consideracions tècniques i una avaluació de diferents propostes que permeten intuir com es pot concretar aquesta transformació. Aquest estudi divideix l’avinguda en sis trams –vegeu la infografia adjunta– i analitza entre tres i cinc alternatives de transformació per a cada un d’aquests trams. El tram 6 (carrers Mare de Déu del Pilar, Ibèria i Bisbe Sivilla), no és sobre l’avinguda però s’incorpora a l’estudi perquè qualsevol intervenció a la via principal pot afectar la mobilitat del conjunt del barri. Cada proposta rep una valoració basada en criteris com l’impacte sobre el trànsit de vehicles, transport públic, espai i mobilitat pels vianants i bicicletes, aparcament, integració paisatgística, activitat comercial i costos. Cada alternativa rep una puntuació final d’entre -1 per a les menys valorades i 7,5 punts per a les més efectives.

Doble sentit o sentit únic

Podem deduir-ne que les alternatives més ben puntuades seran les que s’executaran? “No necessàriament –respon la regidora de Mobilitat–, perquè entre alternatives que obtenen puntuacions d’entre 5 i 7, hi ha marge per atendre les peticions veïnals.”

En canvi sí que es pot interpretar que les propostes més mal puntuades quedaran descartades i entre aquestes hi ha l’opció de fer un sentit únic al tram 1 (entre el passeig d’Olot i carrer Santa Eugènia). Segons les conclusions de l’estudi la reconversió d’aquest tram a sentit únic en qualsevol dels sentits comportaria un empitjorament dels nivells de servei i allargament dels trajectes de bus. En el tram 2 (passeig d’Olot-rambla de Catalunya), també es conclou que el sentit únic comportaria “greus afectacions al transport públic i cap millora per als vianants”. Més al sud, però, en el tram 3 (entre rambla de Catalunya i Mare de Déu de la Salut), sí que es considera “molt pertinent” la reconversió a sentit únic en direcció sud d’un tram avui de doble sentit.

Carril bici?

A la pregunta de si l’avinguda ha de tenir un carril bici tot al llarg de la via, Sureda també emet reserves: “És una de les propostes però cal tenir en compte que significaria crear un carril bici en paral·lel del que hi ha al carrer Oviedo i un carril bici suposa menys espai per als altres usos, vianants, transport públic i aparcament. A més un carril bici només té sentit si té continuïtat, fer-lo en un tram condiciona tots els altres”, diu la regidora.

Seguretat viària

L’estudi també recull diversos punts considerats “crítics” per a la seguretat viària i proposa solucions per actuar-hi. Un d’aquests punts és la cruïlla entre l’avinguda Sant Narcís i el passeig d’Olot. L’estudi suggereix simplificar la cruïlla amb la supressió d’alguns dels moviments actualment permesos als cotxes, com el gir a l’esquerra des de l’avinguda Sant Narcís en sentit nord cap al passeig d’Olot i el carrer Pare Coll. En aquest cas concret, però, és possiblement un dels punts on els veïns voldran dir-hi la seva.

Peticions veïnals

“L’estudi està molt ben fet, l’analitzarem i el volem presentar als veïns, però cal valorar-ho bé i hi ha algunes coses que semblen descuidades”, diu la presidenta de l’Associació de Veïns i Veïnes del Barri de Sant Narcís, Carme Castel. A tall d’exemple, Castell es pregunta: “Sortint de la plaça de l’Assumpció com haig de fer per anar cap a Salt o al carrer Pare Coll si no es pot girar a l’esquerra? Haig de donar la volta a la ciutat?” Segons la presidenta, aquest és un dels casos concrets que s’han detectat i que encara s’han de polir; afegeix que en l’estat actual no hi ha posicions tancades i des de l’associació hi ha la voluntat de presentar l’estudi al conjunt dels veïns del barri. El que sí admet Castell és que cal tenir en compte “els danys col·laterals” quan es modifica la mobilitat d’un sector.

Renovació necessària

En aquest sentit explica que s’havia demanat que l’avinguda sigui només de pujada (en sentit nord) i traslladar el trànsit en sentit sud al carrer Bisbe Sivilla, però això afectava el pas dels busos. Les dificultats de les decisions que caldrà prendre ara es deuen al fet que l’avinguda Sant Narcís té una doble funció: d’una banda és l’eix principal per a la mobilitat del barri de Sant Narcís, però és també una artèria de ciutat amb trànsit de pas. Malgrat aquestes dificultats, la presidenta de l’entitat creu que no cal allargar la presa de decisions. “És urgent que s’intervingui, per l’avinguda i per no deixar morir el barri de Sant Narcís”, diu Castel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Prova pilot per transformar en fertilitzant els fems ramaders

BARCELONA

Dos mesos per aplicar el 25% de castellà

Barcelona

La base Loran: i ara què?

torroella de montgrí

Les mediacions a Catalunya pugen un 29%

BARCELONA
societat

Els veïns denuncien il·legalitats en el projecte Cosme Toda

Els opositors al parc eòlic marí, decebuts

ROSES

Oncolliga manté aportacions als hospitals gironins

PALAFRUGELL

La vacuna d’Hipra es testarà en nens i adolescents

amer

Tres de cada deu usuaris del transport públic no hi van tornar

barcelona