Urbanisme

La via blava del riu Anoia recuperarà patrimoni

La vora del curs del riu serà transitable a peu i en bicicleta fins a Martorell

El projecte farà possible recuperar el pont de la Boixera, a la Pobla de Claramunt

El projecte Vies Blaves que impulsa la Diputació de Barcelona en col·laboració amb diferents ajuntaments, permetrà fer transitables les vores dels rius Llobregat, Cardener i Anoia.

El primer tram que s'enllestirà serà al riu Anoia, entre Jorba i la Pobla de Claramunt, on la Mancomunitat de la Conca d'Òdena feia anys que plantejava un passeig fluvial. De fet, el riu Anoia ja té alguns trams de passeig fluvial al seu pas per Igualada i Vilanova del Camí.

A hores d'ara s'està completant el pla director urbanístic i el projecte executiu del tram, que està previst que es pugui treure a licitació a finals d'aquest any i fer realitat al llarg del 2018, amb un pressupost de prop de 2 milions d'euros, la meitat del que costarà tota la via blava del riu Anoia, entre el seu naixement i el seu desguàs.

L'alcalde de la Pobla de Claramunt, Santi Broch, és alhora el responsable del projecte en el marc de la mancomunitat. Broch explica que el procés s'ha allargat respecte de les previsions inicials pel fet que s'intervé en un espai natural i “perquè el tram transcorre també per algunes zones urbanes, amb vials i elements que afegeixen complexitat”.

Nova vida per a un pont

El projecte de via blava portarà un regal per a la Pobla de Claramunt. Es tracta de la rehabilitació del pont de la Boixera, on la Diputació té previst invertir uns 300.000 euros del pressupost del tram.

El pont, catalogat com a bé cultural d'interès local, va ser construït l'any 1883 per fer-hi passar la carretera que comunicava Igualada amb Sitges.

La infraestructura va resistir fins i tot la Guerra Civil. Com explica l'historiador poblatà Isidre Surroca, a les darreries del conflicte, l'exèrcit republicà va intentar destruir el pont mentre es replegava. Unes marques d'impactes als pilars del pont recorden encara avui l'intent, tan urgent, que va acabar sent poc efectiu.

El pont va facilitar les comunicacions entre Igualada i el mar durant un segle exacte. L'any 1983 va entrar en servei un nou tram de la carretera C-244, que eliminava un pas a nivell de la línia del tren i donava un major radi a la corba de la capella de Sant Procopi.

Des de llavors, el pont resta abandonat, accessible però en un estat deplorable. Modernes peces de formigó han anat substituint bona part dels murs, que han anat cedint amb el pas dels anys.

Al peu del pont hi ha el molí de la Boixera. Avui abandonat, és un dels molts molins paperers que es van establir a la llera del riu Anoia.

Nous trams a l'Anoia

Santi Broch ha avançat també que la via blava de l'Anoia tindrà recorreguts que resseguiran dos dels seus afluents, les rieres d'Òdena i Castellolí, tot i que “serà en una fase posterior”.

LA XIFRA

2
milions d'euros
és el pressupost previst per al primer tram, entre Jorba i la Pobla.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona