Medi ambient

Arrossegant el ‘Glòria’

Un any després, la majoria dels desperfectes causats pel temporal a la demarcació s’han arreglat, però encara hi ha infraestructures pendents

Des d’avui i fins diumenge, El Punt Avui repassa la situació a cada comarca

Desbordament del Ter i de la Tordera en diversos trams, veïns confinats, inundacions en cases, locals, empreses, pavellons, infraestructures, barris i camps de cultiu. Enfonsament del pont del tren sobre la Tordera i del pont de la carretera entre Blanes i Tordera, un mort a Palamós pel fort onatge, que també deixa ports i passejos marítims greument danyats. Talls en el subministrament elèctric, suspensió de classes, estacions d’esquí tancades per l’alt gruix de neu acumulat, l’AP-7 tallada a la Jonquera i també l’N-II, l’embassament de Susqueda sobreeixint, desembassament també del de Sau i nombroses carreteres afectades. Aquestes van ser les principals conseqüències del pas del Glòria per les comarques gironines, ara fa un any. I tot plegat, durant quatre dies.

Quatre dies sense treure l’ull dels rius que creuen la demarcació i veient com aquell temporal, que començava més o menys tímidament el diumenge 19 de gener, agafava embranzida i ja mostrava el dijous 23, sense contemplacions, la força de la natura. Poques setmanes després del temporal Glòria, es feia un primer balanç econòmic de tots els danys causats. La xifra ascendia, com a mínim, a 118 milions d’euros. Tot i així, era difícil de quantificar per la quantitat de parts implicades: des de diverses administracions, fins a particulars, passant per empreses i col·lectius diversos.

A hores d’ara, un any més tard, la xifra global dels danys continua també sense constar enlloc. Alguns han estat comptats en un àmbit municipal o comarcal, d’altres des de la conselleria; però, tot i així, hi ha molts casos particulars que s’escapen. Ara fa un any, per exemple, se sabia que la comarca de la Selva havia estat la més danyada de totes les gironines –llavors es van quantificar els danys en 74 milions, una bona part dels quals pertanyents a una empresa greument afectada–, seguida pel Gironès, l’Alt Empordà, la Garrotxa, el Baix Empordà, el Ripollès i el Pla de l’Estany. Però aquelles primeres estimacions s’han vist superades en molts casos.

Inversions

Un exemple d’aquest increment en els càlculs és el de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) –que continua treballant en 12 de les 361 actuacions previstes–. Inicialment, l’ACA preveia haver d’invertir 17,5 milions a reparar nombrosos danys i n’ha acabat invertint 27,2, o també que Ports de la Generalitat ha destinat a les obres al port de Blanes –encara en marxa– 2,4 milions en lloc dels 1,8 previstos primer. Aquesta empresa pública, ja ha destinat més de 8,2 milions a pal·liar els danys del front marítim, i més concretament en onze ports gironins; una xifra molt similar als 8,6 milions invertits per Adif per refer el pont del tren. Altres infraestructures danyades també han suposat grans inversions pel Departament de Territori, com ara 6,4 milions per l’arranjament de carreteres, i l’ATL ha invertit 5 milions per reparar les captacions de la dessalinitzadora de la Tordera. També Endesa ha fet una inversió per reparar els desperfectes a la infraestructura elèctrica de 3,4 milions. En un aspecte sectorial, per exemple, Agricultura calculava en més de 4 milions els danys als cultius, i el Consorci Forestal, en 1,6.

Entre les administracions, en un àmbit supramunicipal la Diputació de Girona ha destinat 5.725.800 euros a reparar els desperfectes del temporal. El febrer mateix va aprovar 2.725.800 euros per reparar les afectacions en les rutes del Consorci de les Vies Verdes de Girona, les emergències en la xarxa viària gestionada per aquest ens i la reparació de carreteres que formen part de l’àrea gironina del Montseny. Posteriorment, al setembre, va aprovar una ajuda extraordinària de 3 milions d’euros per a 142 ajuntaments de les comarques gironines, que havien sol·licitat acollir-se a aquestes subvencions.

Són només alguns dels danys del Glòria. Des d’avui i fins diumenge, aquest diari comença una sèrie on se’n repassaran les seqüeles comarca per comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona