Infraestructures i serveis

Infraestructures

Maçanet-Sils, un metre al dia

L'Estat espanyol calcula que les obres en aquest tram de l'A-2 s'acabaran el 2019

El pressupost estatal d'aquest any destina 130,62 milions d'euros a la demarcació

Foment continua sense prioritzar el tram nord de l'N-II

Són 4,7 quilòmetres, les obres van començar el 2006 i l'Estat preveu que s'acabin el 2019. A partir d'aquí, el càlcul és senzill: en aquests tretze anys –si es compleix el termini previst–, les obres entre Sils i Maçanet de la Selva hauran avançat a un ritme de 360 metres a l'any de mitjana o, dit d'una altra manera, gairebé un metre al dia. Aquesta és una de les dades que s'extreuen del projecte de pressupostos generals de l'Estat per a aquest 2017, en què es destinen 130,62 milions d'euros a les comarques gironines, dels quals, un 30% (39.307.450 euros) aniran a parar a l'N-II.

Una quantitat similar, 37.530.000 euros, es destinarà a través d'Adif a millores en la línia del TAV i a les estacions d'alta velocitat, i 24,28 milions més, a la xarxa de rodalies. De tota manera, tant en el cas d'Adif com de Renfe, les actuacions s'emmarquen en àmplies partides sense concretar, com ara millores en estacions, reparacions, maquinària i passos a nivell, entre d'altres.

El tram sud de l'N-II

Els pressupostos del Ministeri de Foment a les comarques gironines se centren especialment en el tram sud de l'N-II, que inclou els quatre quilòmetres entre Maçanet i Sils, on enguany es preveu una inversió de 18,9 milions d'euros, la més elevada de totes les anunciades per a l'N-II, entre les quals hi torna a haver les obres en els 6,7 quilòmetres entre Sils i Caldes de Malavella, que van començar fa més de deu anys i que finalment es preveu que s'acabin aquest 2017. Pel que fa a aquest tram, les obres del qual es van posar en marxa fa dos anys, amb un cost total de 63,6 milions, enguany s'hi destinen els darrers 700.000 euros per pagar factures pendents. També es destinen 5,2 milions a les obres de condicionament del tram Tordera-Maçanet de la Selva, de 8,9 quilòmetres, que ja fa més de deu anys que duren i que, segons el termini de l'Estat, no s'acabaran fins al 2020. També a Tordera, l'Estat preveu finalitzar enguany la reordenació d'accessos i enllaços a l'N-II i hi destina 1,4 milions. El darrer punt del tram sud que figura en el projecte de pressupostos és l'enllaç de l'A-2 a Vidreres –se'l reparteixen Foment i l'empresa pública Seittsa–, que calculen que finalitzarà l'any que ve i al qual ara es destinen 4,3 milions d'euros.

Pel que fa al tram nord de l'N-II, a l'Alt Empordà, i a excepció del tram Medinyà-Orriols, la majoria de les partides són testimonials o només serviran per pagar projectes. Els 3,4 quilòmetres del tram Medinyà-Orriols, on ja es treballa, té una partida adjudicada de 10,55 milions d'euros. Aquest tram es preveu que estigui enllestit de cara a l'any que ve. Una altra partida al nord de l'N-II per al 2017 inclou 818.000 euros per a la reordenació dels accessos i les interseccions a Pontós i Garrigàs. Per contra, tot fa pensar que les obres als trams pendents de duplicar i a les variants de Bàscara i Pont de Molins no s'executaran aquest any, ja que les partides previstes oscil·len entre els 50.000 i els 350.000 euros i l'Estat situa la finalització de les obres en l'horitzó del 2021.

Al marge de l'N-II, tampoc hi ha importants previsions per a la futura A-26 i l'N-152. En aquest últim cas, la partida més elevada és la d'1,27 milions entre Ribes de Freser i la Molina. Quant a l'A-26, només s'hi destinen 100.000 euros per al tram Cabanelles-Besalú i 10.000 més per al Figueres-Besalú. Finalment, es destinen 218.170 euros a la nova rotonda de Vilafant i 725.000 euros a la rotonda de la plaça del Sol de Figueres.

LES XIFRES

130,62
milions
destina el projecte de pressupostos de l'Estat a les comarques gironines.
39,3
milions
són per a obres i projectes a l'N-II, sobretot als trams on ja es treballa.
37,53
milions
preveu que els inverteixi Adif per fer millores a la línia del TAV i a les estacions d'alta velocitat.
24,28
milions
es preveu que es destinin a la xarxa de rodalies, però no es concreten els projectes.

Destinen 10 milions al parador d'Aiguablava

U.C

A banda del Ministeri de Foment, que és el que més inverteix a la demarcació, una altra inversió destacada en el projecte de pressupostos generals de l'Estat són 10 milions d'euros per a la remodelació i millora del parador d'Aiguablava, a Begur. Una obra valorada en 11 milions d'euros que comença enguany i que es preveu que estigui enllestida l'any que ve. També hi ha prevista una inversió d'1.994.000 euros a l'aeroport de Girona-Costa Brava per a diversos projectes que ja estan en marxa i que culminaran en els pròxims anys, com ara 1,1 milions d'euros per a obres de manteniment i 592.000 euros per a l'adequació de plataformes i carrers de rodada.

Altres inversions són les del Ministeri de l'Interior, que ha pressupostat 580.000 euros en obres a Girona, i les del Ministeri de Medi Ambient, que preveu invertir-ne 880.000 en projectes de control de regressió de la costa i en actuacions en diversos passejos a la Costa Brava.

Pel que fa al Ministeri de Cultura, l'únic projecte que s'hi presenta és el de la nova seu de l'arxiu històric de Girona, que té un cost total de 14,32 milions d'euros i al qual enguany només es destinen 20.000 euros, cosa que fa pensar que encara caldrà esperar un temps perquè es desencalli aquest projecte, que, segons l'Estat, hauria de finalitzar el 2021.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona