Infraestructures i serveis

mobilitat

la unió del tramvia

La unió del tramvia com a clau per millorar el trànsit

Un estudi de la UPC conclou que l'obra optimitzaria les esperes a les cruïlles amb la Diagonal

El temps de viatge en transport públic de Glòries a Francesc Macià es reduiria a la meitat, segons l'informe

“En cap cas, a partir d'ara, ningú podrà parlar que el tramvia a la Diagonal generaria un efecte barrera” entre la part alta i la part baixa de la Diagonal. Així de categòric es mostrava el director del projecte de la unió del tramvia, Pere Macias, després d'haver presentat els resultats de l'estudi de mobilitat que l'Ajuntament va encarregar al Centre d'Innovació del Transport (Cenit) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El treball conclou que la connexió és perfectament compatible amb la resta de modes de transport i no només no comportaria un increment de la congestió, sinó que els ajustaments semafòrics vinculats a la intervenció es traduirien en una millora de nombrosos indicadors.

L'estudi ha consistit a aplicar els paràmetres de la nova semaforització i del pas del futur tramvia entre les places de Francesc Macià i Glòries a un model de simulació informàtic en les 24 cruïlles que hi ha al tram afectat de l'avinguda i en els 30 carrers que el creuen –en 20 dels quals, hi ha pas d'autobusos–, al llarg d'un dels trams horaris de circulació més densa: de 8 a 9 del matí d'un dia laborable, i tenint en compte la reducció de 12.500 vehicles que l'Ajuntament preveu que comportarà l'entrada en servei dels 3,9 quilòmetres nous de tramvia. Els resultats, insistia ahir el director del Cenit, Sergi Saurí, són concloents, tant pel que fa a la velocitat comercial del tramvia com a l'impacte sobre la resta de modes de transport, públic i privat.

La velocitat dels combois del tramvia, tenint en compte una freqüència de pas de quatre minuts, seria, segons els càlculs del Cenit, de 17,6 km/h, equiparable a la dels dos trams ja existents: el Trambaix circula en l'horari analitzat a 17,5 km/h de mitjana, i el Trambesòs, a 18. L'informe avala la dada, avançada fa un parell de mesos per la tinenta d'alcalde Janet Sanz , que el tramvia faria tot el trajecte, de Glòries a Francesc Macià o viceversa, en 15 minuts, reduint a la meitat la durada mitjana que comporta fer aquest trajecte en transport públic a dia d'avui.

Els beneficis de l'enllaç del tramvia van vinculats a una optimització de la regulació semafòrica, que comportaria que el temps que transcorre entre que un semàfor es posa vermell dues vegades passaria de 96 a 120 segons. Amb aquests paràmetres, el temps d'espera en els semàfors es redueix per al 81% de les línies d'autobús que creuen la Diagonal, i en dos de cada tres carrers per on passen busos. El temps d'espera també s'escurça a la majoria de les cruïlles de la zona, on de mitjana passa de 46 a 38 segons. En el cas de les de passeig de Gràcia i el carrer València, les que avui estan en pitjor situació, es passa dels 83 i 86 segons actuals a 40 i 45, respectivament.

Aragó, a pitjor

La millora, òbviament, també repercuteix en el vehicle privat: en el 67% dels 30 carrers transversals analitzats, un particular passarà d'esperar 44 segons de mitjana en un semàfor a 35, i la llargària de les cues de vehicles es reduirà set metres de mitjana. La millora, però, va per barris, o més aviat per carrers. A Aragó, un dels eixos principals i més congestionats de l'Eixample, es passarà de 41 a 61 segons d'espera als semàfors, i les cues creixeran de 41 a 64 metres. Macias ho atribuïa ahir al fet que el trànsit de la Diagonal i Aragó provinent del carrer Marina, amb el qual els dos eixos conflueixen al mateix punt, es desviarà tot cap a Aragó, suprimint trànsit a la part central de Diagonal entre Marina i Sardenya. “Aquell és un dels punts amb més asfalt de Barcelona. És cert que acumularem els cotxes a Aragó, però el guany urbà obtingut a canvi serà espectacular”, al·legava.

El guany en el conjunt de l'entorn també serà net per a vianants i ciclistes, segons la UPC, que estima que els primers podran travessar les 24 cruïlles analitzades en les mateixes condicions que a la resta de la ciutat i que un ciclista podrà guanyar cinc minuts respecte de la situació actual en el trajecte de Francesc Macià a Glòries, i fer-lo en 25 minuts.

Guerra de dades

La reducció de 12.500 vehicles tinguda en compte per fer els càlculs és una xifra que apareixia en els estudis previs elaborats ara fa un any per l'Ajuntament sobre la unió dels tramvies, i va ser posada en qüestió en un contrainforme presentat pel PDeCat . Macias va assegurar ahir, però, que l'estudi informatiu de l'obra que ara ultima l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i que està previst presentar al juny, indica que la reducció serà fins i tot superior a la calculada l'any passat.

Al capdavall, el serial del tramvia ha esdevingut una guerra de dades i la d'ahir és l'última ofensiva fins ara. L'escenari plantejat pel Cenit difereix de manera radical del dibuixat pel RACC, que al desembre va presentar un informe que concloïa un augment generalitzat del temps de viatge per a les línies de bus que travessen la Diagonal, un aspecte del qual la simulació de la UPC no se n'ocupa.

Uns intrusos compliquen la vaga del metro

La incursió d'uns intrusos que en ser detectats van fugir pels túnels va marcar ahir les primeres hores de la jornada de vaga parcial al metro. Que grups organitzats aprofitin la vaga per colar-se a fer pintades o altres destrosses en els trens estacionats és habitual. Ahir, cinc persones van entrar a quarts de vuit del matí a l'estació de Gorg, on conflueixen l'L9 i l'L10, i en ser detectats, van fugir pels túnels fins a l'estació Onze de Setembre, expliquen fonts de TMB, fet que va obligar a interrompre el servei en les dues línies durant tres quarts d'hora. A banda de l'incident, les aturades de matí i tarda van transcórrer en els termes habituals, amb un seguiment massiu, que els sindicats van xifrar en el 95%, i aglomeracions en algunes estacions. La més significada, a Diagonal pels volts de les sis de la tarda, quan acabava el segon període d'aturades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona