Infraestructures i serveis

Un tros més d’A-2, deu anys després

Ahir van inaugurar el tram de l’autovia A-2 entre Medinyà i Orriols

La infraestructura, de 3,3 km, es va iniciar el 2009, però les obres van estar aturades 5 anys

Aquest tram ha costat 16 milions, comptant-hi les expropiacions

Després d’una dècada d’obres, ahir es va inaugurar finalment el tram de l’autovia A-2 Medinyà-Orriols, de 3,3 km de llargada i que transcorre pel terme de Vilademuls. La inauguració dels treballs, projectats i executats per l’Estat, la va presidir el secretari d’estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, que va subratllar el fet que era una “obra necessària” tant des del punt de vista de la mobilitat (en el context de les comunicacions de l’Estat amb França) com econòmic (“és fonamental per al teixit empresarial”, va dir). El fet que –segons va afirmar– s’hagi tingut molt en compte la seguretat dels conductors i el respecte a l’entorn natural, s’emmarca en l’estratègia del govern estatal de “seguretat sostenible”.

El traçat

El tram en qüestió va del peatge de Vilademuls de l’AP-7 (entre Fornells i Vilademuls, l’AP-7 fa les funcions d’A-2) a l’entrada del nucli d’Orriols, on es connecta amb l’N-II, d’un carril per sentit. Les obres van començar el 2009, però al cap d’uns mesos Foment les va incloure en el paquet de retallades que el govern estatal va decidir per fer front a la crisi econòmica. No es reprendrien fins al 2015. Aquell parèntesi va causar molt malestar al territori, que va haver de conviure amb la traça mig feta i complicacions per a les comunicacions a la zona.

Aquests 3,3 km d’autovia han suposat una inversió de l’Estat per valor d’uns 16 milions d’euros, comptant-hi les expropiacions. D’elements constructius de més envergadura té la gran rotonda de la cruïlla de Sant Esteve de Guialbes (per on ja es podia circular) i el viaducte sobre la riera Cinyana, de 100 metres de llargada. Per contenir terrenys que queden a una cota superior s’han aixecat tres murs i per a la comunicació a les cases i finques de la vora han obert un vial de serveis. També s’han fet dos passos de fauna. D’altra banda, s’ha aprofitat per millorar la cruïlla de l’N-II amb la carretera de Terradelles (era molt perillosa), situada poc després del final del nou tram d’autovia, a tocar d’Orriols. Les obres han suposat el moviment de 170.000 metres cúbics de terra. Per reduir l’impacte paisatgístic i acústic s’han col·locat pantalles als trams més propers a habitatges i s’han plantat al voltant de 10.500 arbres, arbustos i plantes petites.

A l’acte d’ahir hi van assistir el subdelegat del govern estatal, Albert Bramon; el secretari d’Infraestructures de la Generalitat, Isidre Gavin, i l’alcalde de Vilademuls, Àlex Terés, entre altres.

“Ha estat com «¡Bienvenido, Mister Marshall!»”, diu l’alcalde

L’alcalde de Vilademuls, Àlex Terés (JxCat), amb un polo groc i amb un llaç del mateix color a la solapa de l’americana, tot just acabat l’acte protocol·lari va conversar en privat amb el secretari d’estat. “Ha estat com ¡Bienvenido, Mister Marshall!”, li va comentar, en referència a la pel·lícula de Berlanga en què les autoritats d’un poblet espanyol esperen amb delit l’arribada d’una delegació nord-americana que els ha de solucionar la vida (i que, al final, passen de llarg). Comparacions iròniques al marge, l’alcalde va fer unes declaracions a la premsa que va incloure un esment a una de les pitjors dades amb relació a la durada de les obres. “La primera cosa en què penso –va indicar–són les cares i els noms dels veïns del municipi i dels veïns dels municipis del voltant que han tingut accidents en aquesta carretera [N-II], que hi han perdut la vida o han quedat molt malmesos, i lamento que s’hagi trigat tant a executar aquesta obra, de 3,3 km.” També va criticar que no hi hagi res concret sobre la continuació de l’A-2 fins a la Jonquera. “El que és al·lucinant és que la porta d’Europa, que és l’ N-II, estigui com està, i que vagis per Espanya i vagis veient carreteres desdoblades on l’índex de trànsit no és ni la quarta part del que hi ha aquí.” No obstant, Terés es va mostrar satisfet per com havia quedat. “La veritat –va manifestar– és que del personal del ministeri de Girona només en podem dir meravelles, perquè han atès tots els requeriments de seguretat que nosaltres els hem fet, tant amb illetes com, per exemple, al trencant d’entrada a Terradelles, quan ja s’acaben els quatre carrils, que era una cosa molt perillosa.”

Les obres i la creació de l’autovia té com a clar damnificat el restaurant Sausa. Es trobava a peu de l’N-II i ara, per arribar-hi, cal donar la volta pel gran giratori de Sant Esteve de Guialbes. A més, com que la normativa impedeix que hi hagi publicitat a les autovies, l’establiment no es pot anunciar. També s’ha variat l’accés a Fellines, que tenia una connexió a l’N-II precisament al costat del Sausa.

Fins a la Jonquera, una prioritat sense concretar

R. Estéban

L’estrena del tram Medinyà-Orriols no va servir perquè ens assabentéssim dels plans del govern estatal respecte de la continuació de l’A-2 fins a la frontera amb el Vallespir. Segons el secretari d’estat, aquest tram pendent és una prioritat i ja hi ha unes inversions previstes (“de quantitats grans”) de les quals no va donar més detalls. Saura hi va afegir que aquestes inversions s’han de “contextualitzar” amb la gratuïtat de l’AP-7 “en un futur”. “Caldrà estudiar la nova mobilitat fruit de l’alliberament dels peatges”, en coordinació amb la Generalitat, va avançar.

Per contra, Pedro Saura va aprofitar per posar el focus en la feina duta a terme recentment pel seu ministeri; en concret, la posada en servei del tram de l’A-2 entre Sils i Maçanet i l’adjudicació de les obres de millora del tram entre Tordera i Maçanet de l’N-II. També va remarcar que, en el conjunt de Catalunya, s’ han adjudicat en l’últim any i mig obres pel doble de pressupost –va dir– del que havia adjudicat l’anterior govern en els anteriors divuit mesos.

Els trens de rodalies

Saura tampoc va concretar –quan se li va demanar, arran del recent descarrilament d’un tren de l’R3 (l’Hospitalet - la Tor de Querol) al túnel de Toses– si preveia millores a les línies de rodalies. El representant del govern estatal considera que els executius anteriors havien invertit poc en conservació de les línies ferroviàries a tot l’Estat. “I això és el que hem vingut a canviar”, va dir, tot assenyalant que ara la prioritat són les persones i les mercaderies: “Volem passar d’un paradigma de les infraestructures per elles mateixes a un paradigma de les infraestructures al servei dels ciutadans i del transport; volem reorientar les polítiques del ministeri cap a la conservació i el manteniment, i cap a rodalies.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona