Infraestructures i serveis

Sacsejada perquè el vial Sant Jordi d’Olot torni a ser carrer

La plataforma No És un Vial, en un any, situa al capdavant de l’agenda de greuges de la ciutat el problema del trànsit que afecta aquest eix

Fa les funcions de la variant nord, que du més de trenta anys de retard

A final de març i principi d’abril del 2019, van coincidir un grup de persones adequat en el moment adequat. Es van constituir com a plataforma veïnal sota el nom de No És un Vial, És un Carrer i van reconvertir un rum-rum de molts i molts anys en un manifest de greuges fruit del sentit comú, van sacsejar la ciutat i van accelerar el camí cap a la solució als problemes de trànsit que afecten l’avinguda de Sant Jordi i el carrer de Portbou.

Com que Olot no té la variant que des de fa més de trenta anys hauria d’engolir el trànsit de pas entre la carretera C-63 i l’A-26, aquest eix viari pel sud de la ciutat està fent una funció de col·lector de trànsit que no li pertoca i per a la qual no està dimensionat i, a més, parteix tres barris de la ciutat. Aquest problema s’ha agreujat des de l’obertura del túnel de Bracons.

La llista elaborada per la plataforma és molt llarga: trànsit pesant, seguretat dels vianants, amenaça per a la salut dels veïns pel trànsit de camions amb animals vius, pudors, fums, qualitat de l’aire...

Més enllà de la tasca de conscienciació que ha dut a terme i de diverses millores i mesures de control, No És un Vial ha aconseguit fer arribar directament aquests problemes als màxims responsables de Carreteres de la Generalitat. Ho va fer en el marc d’una reunió celebrada el febrer passat a la seu de la conselleria, on els representants de la plataforma van anar-hi amb el suport de més de 7.000 signatures. Van contribuir, segons van recollir dels seus interlocutors, a fer-se més a la idea del problema dels veïns.

La setmana passada, el director general d’Infraestructures, Xavier Flores, va presentar a Olot el traçat de l’últim tram d’aquesta variant, que ha de ser la solució definitiva. L’alcalde, Pep Berga, apuntava al 2022 com a data d’inici de les obres. Hi han treballat la comissió de la variant, que integra els grups municipals i agents de tots els sectors, també la plataforma, que, a més, manté reunions bilaterals amb el govern olotí.

MODEST VERDAGUER

“El trànsit hi continua”

Tothom es queixa dels camions, dels de grans dimensions. Vostè també els veu com el principal problema?
Sí, perquè per l’avinguda de Sant Jordi n’hi circulen cada dia molts i molts, i són camions de gran tonatge, passen a totes hores i, és clar, un trànsit tan elevat d’aquest tipus de vehicles pesants ho destrossa tot, sobretot el paviment. Els altres tipus de camions i furgonetes i sobretot els cotxes, en canvi, no em suposen cap problema especial.
Vostè té el negoci quasi davant per davant d’una cruïlla regulada amb semàfors. Les arrencades i aturades multipliquen el problema, com diuen alguns veïns?
No, com ja he dit, el que és més molest és el trànsit en si de camions grans. Al semàfor, potser, quan s’hi aturen els que transporten animals, sí que és més molest.
Quina solució hi veu?
Les mesures que es van aplicant no sé si serveixen gaire per a res. El trànsit hi continua essent igual.
SANTI MARTÍNEZ

“Sempre hi ha pols negra”

Què l’afecta més de tots els problemes del Sant Jordi?
Sobretot les cues de vehicles que es generen, ja que s’alenteixen perquè arriben al semàfor i a la rotonda de la carretera de Santa Pau. Això genera molt de fum i fressa. Hi ha molta pols negra a dins la botiga i no paro de netejar. El trànsit normal, el dels cotxes, no ens genera cap problema ni cap molèstia especial.
Tothom es queixa de les pudors?
Sí, perquè passen molts camions de porcs cada dia, però trobo especialment molesta la dels que transporten restes d’animals. Alguna cosa s’hi hauria de poder fer.
Quina solució hi veu?
Sembla que la construcció de la variant nord d’Olot, que és la solució definitiva, va per llarg. Mentrestant, crec que s’hauria de desviar tot el trànsit de camions de l’eix de Bracons cap a vies alternatives, encara que això els generi haver de fer alguns quilòmetres més.
CARLES MIQUEL

“El fum ho embrut tot”

La seva casa dona directament a l’avinguda. Com viuen els problemes del trànsit?
N’hi ha massa i això genera molta fressa i pudors. A més, hi ha sempre un fum negre, el que prové dels tubs d’escampament dels vehicles, que ens obliga a pintar sovint la part de la casa que dona a aquesta via.
I què ha de pintar?
El portal metàl·lic d’accés al garatge i la porta del garatge, però també l’interior de tota la part de la casa que té obertures a l’avinguda de Sant Jordi.
El seu garatge té l’accés pel vial.
Sí, i això és un gran problema. Moltes vegades triguem deu minuts a poder sortir, a part del perill que comporta un trànsit tan elevat.
I ara, a l’estiu?
No podem obrir finestres fins a les onze de la nit, per la pudor de porcs i de budells semipodrits dels camions que passen per l’avinguda a tocar de casa. No fem vida en aquest costat de la casa.
TURA JOAN

“Gràcies a les mascaretes”

Quina és la principal afectació al seu negoci?
La molèstia més important són els camions de gran tonatge, i especialment els que porten bestiar viu cap a l’escorxador. N’hi ha uns altres que porten restes animals sense tapar que emeten una pudor insuportable, fins i tot has d’aguantar la respiració quan ja han passat. En aquest sentit, podem donar les gràcies a les mascaretes.
El seu establiment està a tocar d’un encreuament amb semàfors. Això és especialment molest?
No, tant si hi ha semàfors com no, mai no deixen de passar-hi vehicles, ni els diumenges. Sí que és veritat que també són molt molestes un tipus de motos que tenen uns motors que fan molt de soroll.
La variant trigarà a fer-se. Quina solució hi veu, mentrestant?
Crec que mentre no es construeixi la variant nord cal prohibir el trànsit de camions per l’eix Vic-Olot, per Bracons. No crec que els afectés gaire fer uns quants quilòmetres més.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Figueres xifra en 144 milions d’euros “el cost de posar la ciutat al dia”

Figueres
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Més núvols

Barcelona

Adif acabarà al novembre el pont de la Tordera i els trens tornar a circular a final d’any

blanes/malgrat de Mar

Nova àrea de benvinguda al parc natural, a Setcases

Setcases

Republicans de Calonge es trenca en dues parts

Calonge i Sant Antoni

Endesa deixa el nucli de Vall-llobrega tres mesos sense corrent

Vall-llobrega

El ramal de la C-32, “la millor opció”

LLORET DE MAR / bLANES

La Diputació reclama a l’Estat més autonomia financera davant la Covid

girona

Netegen trams del Fluvià embossats pel ‘Glòrià’

sant pere pescador