Infraestructures i serveis

Caduca per tercer cop el tràmit ambiental del Quart Cinturó fins a Granollers

La plataforma contra aquesta via insta l’Estat a certificar que han passat els terminis

El 2010 i el 2012 ja es van haver de reiniciar els tràmits legals

Si no fos per la persistència d’incloure una partida, encara que sigui testimonial, als pressupostos, es diria que l’Estat no té cap interès a acabar el Quart Cinturó, l’autovia orbital o B-40, entre Terrassa i Granollers. Per tercera vegada des de l’any 2010, els diferents ministeris de transports han deixat caducar els estudis d’impacte, preliminars, del teòric traçat d’aquesta via d’alta velocitat entre el Vallès Occidental i l’Oriental. Actualment, aquesta carretera, ideada l’any 1966, té dos trams construïts, un a Abrera i un altre que funciona com a ronda nord de Terrassa.

La Campanya contra el Quart Cinturó (CCQC), nascuda l’any 1991 i que agrupa 279 entitats del Vallès Occidental i l’Oriental, el Baix Llobregat i l’Alt Penedès, va presentar, mitjançant l’Associació de Defensa i Estudi de la Natura de Catalunya (Adenc), l’entitat mediambiental al voltant de la qual va néixer, un escrit al Ministeri de Transició Ecològica en què reclama que es certifiqui que el tercer intent de dur a terme aquest estudi ambiental també ha caducat. La plataforma defensa que l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers va ser publicada al Butlletí Oficial de l’Estat del 22 de desembre del 2017. El 30 d’abril del 2018 el llavors Ministeri de Medi Ambient va iniciar el període de consultes ambientals. El document va ser publicat a principis d’octubre del 2018. Aquest document, anomenat d’abast, tal com estableix l’article 34.5 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, és vàlid durant dos anys. Per tant, defensa la plataforma, tot i tenir en compte la suspensió de terminis administratius que el govern estatal va decretar des de mitjans de març fins a principi de juny del 2020, aquest document d’abast va perdre la validesa aquest Nadal.

Un dels portaveus de la plataforma, Toni Altaió, ha defensat que l’estudi informatiu, el que hauria de determinar el traçat real, “no pot ser sotmès a informació pública” sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor del projecte, el Ministeri de Transports, haurà d’iniciar de nou la tramitació ambiental abans de poder sotmetre l’estudi informatiu del Quart Cinturó a informació pública.

Plou sobre mullat

No és pas el primer cop que això passa. El desembre del 2012, l’antic Ministeri de Medi Ambient ja va haver de resoldre la caducitat de l’expedient ambiental de l’estudi informatiu d’aquest tram del Quart Cinturó, que havia estat sotmès a informació pública el 30 de juliol del 2010. Com ara, va ser la CCQC la que va instar que es declarés la caducitat, l’abril del 2012, ja que en aquells moments la validesa d’aquella fase del tràmit ambiental era de 18 mesos. Prèviament, però, l’abril del 2010, el mateix ministeri ja havia declarat caducades les consultes ambientals elaborades el 2004.

Altaió considera que “tres caducitats en un mateix expedient, en 16 anys de tramitació, palesen la incapacitat del Ministeri de Transports i del govern de l’Estat, fins i tot amb diferents partits polítics al capdavant, per resoldre un conflicte obert a principis dels anys 90 i que continua viu, en part, gràcies a la seva incapacitat”. Les entitats que sustenten la plataforma sempre han defensat que l’autovia orbital no és una solució a la congestió de mobilitat de la zona i que no és més que una excusa per “urbanitzar” més territori. Tot i això, les principals entitats econòmiques i els grans ajuntaments de l’àrea que hauria de travessar la via l’han defensat i ara, a més, hi ha hagut un ampli consens a incloure, almenys, la connexió de la via fins a Sabadell en el nou pla de mobilitat del Vallès, que encara no està aprovat definitivament.

LES DATES

2004
és l’any en què s’inicien
les primeres consultes ambientals pel tram entre Terrassa i Granollers.
2012
és l’any en què caduquen
per segon cop les consultes del Ministeri de Medi Ambient.
2010
és l’any en què caduquen
per primer cop les consultes, prèvies a l’informe mediambiental preceptiu.
2020
és l’any en què caduquen
per tercer cop, fins ara, les consultes ambientals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Impuls final a la reforma de l’Arqueològic de Banyoles

El camí de ronda de cala Ametller de Sant Feliu, a punt a l’estiu

SANT FELIU DE GUÍXOLS

La nova secció del passeig marítim de Platja d’Aro genera divisió d’opinions

CASTELL-PLATJA D’ARO

L’Estat no impugnarà els impostos nuclear, turístic o comercial

barcelona
Infraestructures

Acaba la reordenació de vies de Sants

Barcelona
Campanya de residu zero a Llagostera

Campanya de residu zero a Llagostera

llagostera
SALT

Campanya per un pas de vianants segur a Les Arrels

CASSÀ DE LA SELVA

Més dotació dels pressupostos participatius

Obert el procés del nou pla de la bicicleta, a Olot

Olot