Infraestructures i serveis

Girona injectarà 1,2 milions a TMG per la disminució d’usuaris

L’any passat hi va haver un 50,4% menys d’usuaris al transport públic de la ciutat arran de la Covid-19

Aquest any arribaran tres nous autobusos urbans que es destinaran a substituir els més envellits

L’Ajuntament de Girona injectarà 1,2 milions d’euros aquest any a l’empresa de transports públics TMG per compensar la disminució del nombre d’usuaris per la pandèmia (un 50,4% menys el 2020). L’any passat, l’Ajuntament ja va haver d’afegir 815.000 euros a la subvenció habitual per garantir l’equilibri econòmic de l’empresa. Però el 2020 no només va baixar el nombre d’usuaris del transport públic, sinó també el de la Girocleta (un 33,8% menys; va perdre un 15% d’abonats). “L’ús del transport públic de la ciutat i de la Girocleta s’ha reduït dràsticament per les restriccions de mobilitat, el canvi d’hàbits en l’àmbit laboral i en el consum, i la reticència d’algunes persones davant la situació de pandèmia”, va dir ahir la regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Marta Sureda. Segons la regidora, el 2020 es va tancar amb 1.658.150 viatges (lluny dels 3.345.105 del 2019). I pel que fa al servei de bicicleta pública, es van comptabilitzar 356.893 usos (l’any anterior van ser 538.817).

Les línies més afectades pel confinament van ser l’L8 i l’L11, que són les que arriben fins a la UdG, i que fins i tot van arribar a deixar de prestar servei. Pel que fa a la Girocleta, on més van caure els usos va ser a les estacions més cèntriques de la ciutat (plaça Catalunya, estació de trens o Ramon Folch). Malgrat aquestes xifres negatives, el consistori –segons va assegurar Sureda– continua apostant pel transport col·lectiu sostenible.

Un milió menys

Segons les dades facilitades per l’Ajuntament de Girona, l’empresa TMG va ingressar el 2020 fins a un milió d’euros menys arran de la pandèmia (es va passar dels 5,19 milions d’euros del 2019 als 4,02 l’any passat). Com que aquesta empresa és 100% pública i necessita quadrar comptes –també rep subvencions de l’Estat i de l’ATM–, l’Ajuntament es va veure obligat a fer una aportació extra de 815.000 euros per afrontar les conseqüències de la pandèmia. I tot i això, precisa Sureda, es van comptabilitzar uns 100.000 euros de pèrdues. I de cara a aquest any, l’Ajuntament preveu que haurà d’incrementar més aquesta injecció extra –amb 1,2 milions d’euros–, i que, sumat al que ja hi destina de manera ordinària, acabarà aportant a TMG fins a 3,4 milions d’euros. La regidora va assegurar que per a l’Ajuntament és un esforç econòmic important, però que “s’ha escollit aquesta opció abans de reduir horaris i freqüències”. L’any passat, la subvenció de l’ATM va ser de 600.000 euros i la de l’Estat va situar-se en 220.000. I aquí Sureda va criticar que, tot i que el govern espanyol va prometre incrementar aquestes quantitats arran de la pandèmia, finalment això es va traduir “en res”.

Aquest any, segons la regidora de Mobilitat, l’Ajuntament s’ha proposat “recuperar la confiança dels usuaris, en paral·lel a continuar l’aposta per un transport públic més sostenible”. “No s’ha de tenir por de fer servir els autobusos”, va dir Sureda, que va recordar que els vehicles es desinfecten de manera recurrent i que, entre altres coses, s’han impulsat sistemes per garantir la seguretat dels passatgers (com ara el pagament exclusiu amb targeta).

Més autobusos

Marta Sureda també va explicar que aquest any arribaran tres nous autobusos urbans, gràcies a l’acord per a les inversions, que es destinaran a substituir els autobusos de la flota que estan més envellits. Actualment, l’empresa TMG disposa de 34 busos (i els més antics daten del 1999).

I en referència a la Girocleta, la regidora va dir que es preveuen posar en servei tres noves estacions aquest 2021 (tot i que va dir que encara no s’ha decidit on). També va explicar que l’Ajuntament està pendent de rebre una remesa de 250 bicicletes noves –que s’espera des de finals del 2019– per substituir totes les que té el servei. Ara per ara, la Girocleta té 200 bicicletes, de les quals 180 estan permanentment al carrer. La ciutat disposa de 23 estacions i 607 aparcaments individuals.

LA XIFRA

3,4
milions d’euros
és el que acabarà aportant aquest any l’Ajuntament de Girona a l’empresa TMG.

LA XIFRA

33,8
per cent
menys d’usos va tenir la Girocleta l’any passat arran de la pandèmia; va perdre un 15% d’abonats.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona