Infraestructures i serveis

Els aeroports catalans albiren una remuntada a l’estiu

La millora de la situació epidemiològica i el passaport Covid podrien fer créixer la demanda

Les companyies aèries es preparen amb més oferta, tot i que les previsions més optimistes se situen encara un 40% per sota del 2019

Els aeroports catalans afronten l’estiu amb esperança. La millora de les condicions sanitàries i l’avenç en la vacunació aniran lligats a un relaxament de les restriccions a Europa. La creació del “passaport Covid”, per al qual es començaran a fer proves tècniques el 10 de maig, és un altre dels arguments que permeten albirar un increment del nombre de passatgers i de vols, focalitzat sobretot a l’aeroport de Barcelona, que l’any passat va tocar fons amb les xifres més baixes registrades en 25 anys. Aquest primer trimestre, les dades no han remuntat i hi ha hagut un 89,3% menys de passatgers que el 2019.

En aquest context, el fet que algunes companyies ja hagin anunciat l’obertura de noves rutes provoca un cert optimisme. “Si tot va avançant, pensem que hi podria haver algun canvi de tendència cap al juny”, va assegurar dimecres passat la directora de l’aeroport del Prat, Sònia Corrochano, durant la presentació del nou dic sud, que dota l’equipament de més capacitat per a avions de grans dimensions que fan rutes intercontinentals. Jaume Adrover, director de Gestió i Promoció Aeroportuària (GPA) de la Cambra de Comerç, coincideix amb el diagnòstic i assenyala que d’entrada les previsions per als mesos de juny, juliol i agost “són millors que les de l’any passat, i això es nota en les apostes de les companyies”. Des de GPA estimen que aquest estiu, en l’escenari més optimista per a Barcelona, la demanda es podria situar un 40% per sota de la del 2019, i, en el més negatiu, la recuperació quedaria per sota de la meitat de les xifres del 2019. “Estaríem millor que el 2020, però molt lluny encara del 2019”, indica Adrover, que fa unes previsions més optimistes que les d’Eurocontrol per al conjunt d’Europa.

El director de GPA explica que la recuperació dels aeroports de l’Estat ja està per sobre de la mitjana europea. El fet que tinguin una part de demanda molt important lligada al turisme fa que les previsions siguin bones de cara a l’estiu. Adrover situa el punt d’inflexió en el moment en què el mercat britànic es recuperi. “El flux entre Anglaterra i Espanya és el més gran que existeix a Europa; per això, el trànsit emissor britànic és clau”, indica, i hi afegeix que les previsions assenyalen que els britànics es podran desplaçar per oci fora del país a partir de finals de maig.

Una de les companyies que han anunciat l’obertura de més rutes és Vueling, que aquest estiu preveu oferir-ne 102 i 1.200 vols setmanals. Hi haurà també noves ofertes de vols intercontinentals, un aspecte crucial per a la consolidació del Prat com a hub tant per a Aena com per al Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, que treballa per incrementar-ne el nombre. Abans de la pandèmia es va assolir el màxim nombre de la seva història, amb 47 rutes el 2019. Ara en són setze, un volum que augmentarà a partir del juliol amb l’inici dels vols entre Barcelona i Cancun, operats per Level, i la ruta Barcelona-Ciutat de Mèxic, que operarà Emirates. Adrover manté que l’objectiu hauria de ser recuperar els enllaços amb els EUA. El 2019 n’eren deu i movien un milió de passatgers a l’any. Era el mercat intercontinental més important de l’aeroport de Barcelona. En aquest sentit, la directora de l’aeroport del Prat explicava dimecres la voluntat d’Aena que l’aeroport de Barcelona tingui “vols de llarg radi, que donen una qualitat del tipus de passatger i que poden situar la ciutat i el territori com un lloc atractiu per venir a fer negocis i fires, i per tenir una ciutat connectada que pugui competir amb la resta de ciutats del món”. Perquè això sigui possible, Corrochano insistia en la necessitat de tenir “més capacitat de pista, amb el mínim impacte acústic en l’entorn”. El director de GPA reconeix que cal abordar en el terreny polític què cal fer amb l’aeroport en el futur. “S’han de prendre decisions, perquè ens hi estem jugant les inversions dels pròxims cinc anys”, manté.

Noves rutes a Reus

L’aeroport de Reus treballa en més de 20 destinacions i més de 80 freqüències de cara a la temporada d’estiu, que s’iniciarà al maig. Recentment, la companyia de baix cost Volotea ha anunciat que oferirà a partir del 24 de juny vols a Menorca i a Palma dos dies per setmana, mentre que Binter enllaçarà Reus amb Gran Canària. Es tracta d’ofertes inexistents des del 2015. A més d’altres rutes estatals, està previst que Reus enllaci amb el Regne Unit, Irlanda, Bèlgica i Alemanya, i amb l’interrogant de Rússia.

Pel que fa a l’aeroport de Girona-Costa Brava, les principals companyies que hi operen han retardat les programacions fins al juny. Ryanair i Jet2 han anunciat que no començaran a programar vols fins a finals de juny. Pel que fa a la companyia russa Pobeda Airlines, podria ajornar encara més els seus vols i no seria fins al setembre que recuperaria la connexió entre Girona i Sant Petersburg i Moscou.

El director de Gestió i Promoció Aeroportuària de la Cambra considera que, en el cas d’aquests dos aeroports, cal “un enfocament estratègic per recuperar-hi el trànsit”. Els dos aeroports han estat durant el primer trimestre d’aquest any a la cua del rànquing d’Aena pel que fa a la recuperació del nombre de passatgers. A Girona, entre gener i març hi va haver un 98,2% menys de passatgers que els registrats el primer trimestre del 2019, mentre que a Reus el percentatge negatiu es va enfilar fins al 91,5%. “La dependència d’una sola companyia no és bona”, argumenta Jaume Adrover, que hi afegeix que les circumstàncies derivades de la crisi sanitària no els afavoreixen. “Els aeroports petits pateixen més que els grans en aquesta situació, però el fet de no tenir connectivitat amb les grans capitals d’Europa és el que fa més feble la seva estratègia”, conclou.

Si tot va avançant, pensem que hi podria haver algun canvi de tendència cap al juny
Sònia Corrochano
Directora de l’aeroport de barcelona

LES FRASES

Aquest estiu estaríem millor que el 2020, però molt lluny encara del 2019
Jaume Adrover
director de gestió i promoció aeroportuària de la cambra

LES DATES

10.05.21
Començaran
les proves tècniques del passaport Covid a l’Estat espanyol i en una vintena de països europeus.
02.07.21
Es posen en marxa
dues noves rutes transcontinentals que uniran Barcelona amb Cancun i amb Ciutat de Mèxic.

La T2, sense data de reobertura

La T2 de l’aeroport de Barcelona continuarà tancada fins que la demanda en faci necessària la reobertura, segons asseguren fonts d’Aena. El primer tancament de la terminal a causa de la crisi sanitària es va produir a partir del 26 de març de l’any passat arran de la primera declaració de l’estat d’alarma, quan viatjar va quedar restringit a raons inajornables. Amb la millora de la situació sanitària i el relaxament de les mesures, la terminal 2 va reobrir el 24 de juliol passat, però l’empitjorament de la pandèmia va provocar un nou tancament l’1 de desembre, que es manté fins a hores d’ara i que encara no té data per aixecar-se, tot i les previsions de represa de vols i de noves connexions que les companyies aèries han programat a partir d’aquest mes de juny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia