Medi ambient

El govern espanyol planteja revisar la fiscalitat del dièsel al Pla de Recuperació enviat a Brussel·les

El document assenyala que l’impost d’hidrocarburs és més elevat per a la benzina que per al gasoil, malgrat que és més contaminant

El pla també planteja un sistema de pagament per ús de les autovies a partir del 2024

El govern espanyol planteja revisar la fiscalitat del dièsel al Pla de Recuperació

Entre les reformes fiscals plantejades al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que el govern espanyol ha enviat a Brussel·les hi ha la revisió de la fiscalitat dels hidrocarburs, en particular el dièsel.

El detall del component de fiscalitat publicat aquest dimecres inclou un apartat dedicat a les mesures fiscals que contribueixen a la transició ecològica, entre les que hi figuren reformes en matèria de mobilitat sostenible.

Aquestes reformes consistirien en el pagament per ús de les carreteres – tal com ja va avançar aquest diari– revisar la tributació de la matriculació i ús de vehicles o de les bonificacions dels carburants amb l’objectiu d’avançar cap a l’equiparació en funció del seu poder contaminant.

El pla assenyala que l’impost d’hidrocarburs és més elevat per a la benzina que per al gasoil, malgrat que la primera és menys contaminant. És per això que veu necessari revisar les “bonificacions” d’“alguns carburants” d’automoció.

Tot i que el pla no esmenta expressament una pujada de la fiscalitat del dièsel, aquesta possibilitat ja es va incloure al projecte pressupostari de 2021, malgrat que finalment es va retirar durant la negociació dels pressupostos al Congrés dels Diputats.

Altres mesures ambientals que s’estudien són la posada en marxa d’un impost sobre el dipòsit de residus a l’abocador i a la incineració que penalitzi les opcions menys sostenibles o un altre sobre els envasos de plàstic no reutilitzables, de 0,45 euros per kg, que s’inclouran a la Llei de Residus que l’executiu estatal preveu enviar a les Corts aquest segon  trimestre perquè estigui en vigor al tercer trimestre.

En relació a la resta de tributs, el pla assenyala que s’analitzaran les propostes d’experts per la reforma fiscal al primer trimestre de 2022 i, en aquestes mateixes dates, es revisaran els impostos de matriculació i circulació.

Posteriorment, al segon trimestre de 2022 es reformarà l’impost sobre gasos fluorats d’efecte hivernacle i, al quart trimestre de l’any, es revisarà la imposició dels hidrocarburs.

Pagar per l’ús de les carreteres

Agències

El sistema de pagament per ús a les autovies que planteja el govern espanyol es podria començar a aplicar a partir del 2024, segons el Pla de Recuperació enviat a la Comissió Europea (CE). L’executiu sosté que, d’acord amb l’experiència internacional, calen almenys de dos a tres anys per desenvolupar els instruments normatius i crear l’estructura necessària per implantar el sistema de pagament al territori.

El document assegura que abans buscarà l’acord social i polític per avançar cap al model “d’usuari pagador” i sota el principi de “qui contamina paga”.

El text ressalta que l’Estat té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d’alta capacitat, que la converteixen en la més extensa d’Europa. L’executiu assenyala que les  despeses de conservació són “creixents” i que “no es possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris”.

L’escrit admet que això genera “un dèficit acumulat de manteniment de la xarxa, amb una pèrdua del seu valor, així com el conseqüent deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències en la seguretat vial”.

És per això que entén que imposar un pagament per ús permetria garantir la conservació de la xarxa viària, generar incentius per a una major eficiència d’aquest tipus de transport i reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

S’espera que al primer semestre de 2021 s’elevi el text al Consell de Ministres per a una primera lectura i que s’aprovi al segon semestre de 2023.

La introducció del sistema s’abordarà amb els transportistes professionals amb l’objectiu d’arribar a un acord, així com amb les comunitats autònomes i altres administracions.

Els particulars també es veuran afectats i, per tant, fins al 2024 es farà una campanya de conscienciació i sensibilització sobre la necessitat d’aquesta mesura. L’executiu espera cert rebuig inicial de la població en general, per la qual cosa veu aconsellable unes tarifes assumibles, escalables i progressives.

En aquest sentit, es contemplen reduccions o bonificacions a certs col·lectius més desfavorits o als usuaris habituals en certs trams.



La línia 5 de metro guanya una estació més, la d’Ernest Lluch, entre Pubilla Cases i Collblanc

barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Augment de núvols i baixada de la temperatura

barcelona

Vaga d’escombriaires a Figueres i Roses el 4 d’agost

FIGUERES
PONÇ FELIU
DIRECTOR DEL PARC NATURAL DEL CAP DE CREUS

“L’estratègia dels GRAF a la nit va ser espectacular”

EL PORT DE LA SELVA

El foc crema descontrolat a la Conca de Barberà i l’Anoia

Santa coloma / ventalló

Art al Prat contra l’ampliació de l’aeroport

El prat de llobregat
El cementiri d’Olot, adaptat a la interculturalitat

El cementiri d’Olot, adaptat a la interculturalitat

Olot

Millora viària al tram amb 61 sinistres en 2 anys a Girona

girona

Reforcen els fonaments d’edificis a la zona de l’Eixample, a Palamós

palamós