Els empresaris reclamen consens per ampliar el Prat
Reconeixen que cal diàleg entre les administracions implicades per arribar a un acord que pugui tenir el vistiplau d’Europa
Es conjuren per no deixar perdre la inversió d’Aena de 1.700 milions
El món empresarial va escenificar ahir el seu suport a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona en un acte a Esade que va aplegar representants de les patronals i primeres figures de l’economia catalana. Totes elles van ratificar el seu suport a Aena per tirar endavant el projecte i van reclamar diàleg i consens amb les administracions implicades perquè arribi la inversió anunciada de 1.700 milions d’euros. També van esmentar la importància que hi hagi les compensacions ambientals necessàries a canvi d’allargar la tercera pista per satisfer el territori i aconseguir l’aval de la Comissió Europea.
Poca estona abans el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, també havien insistit al Parlament en la necessitat d’una proposta de consens que permeti l’ampliació de l’aeroport. Aragonès va defensar que cal rigor per encetar un debat i va avançar que la taula institucional amb totes les administracions implicades es podria celebrar la setmana vinent. El vicepresident va remarcar que el país “no es pot permetre no tenir un aeroport preparat per a l’economia del segle XXI”.
El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, un dels impulsors de la trobada d’ahir i del manifest conjunt que té el suport de més de 200 entitats, els va apressar. “Ja s’han perdut prou oportunitats i aquest avió cap a la prosperitat no se’ns pot escapar”, va dir com a cloenda de l’acte, que va coincidir ahir amb una conferència de Barcelona Tribuna en què l’alcaldessa Ada Colau va demanar un debat “serè i honest”.
La presidenta de la Cambra de Barcelona, Mònica Roca, va assenyalar la importància de tenir en compte les necessitats del territori “i no imposar un pla dissenyat des de l’única perspectiva d’Aena”, i va admetre que “les coses no s’han fet del tot bé”, encara que va remarcar que Catalunya no pot perdre l’oportunitat. “Hem reclamat per la manca d’inversions en infraestructures de l’Estat a Catalunya i seria absurd desaprofitar aquesta inversió.”
El president de Pimec, Antoni Cañete, va afegir-se a la petició d’una taula de “diàleg constructiu” per consensuar el projecte i va reclamar “una major participació de les institucions catalanes en la gestió d’aquesta infraestructura”. Javier Faus, president del Cercle d’Economia, va voler aclarir que l’ampliació de l’aeroport de Barcelona “no va en contra dels aeroports de Girona i de Reus, però si volem un hub els esforços i les inversions s’han de concentrar al Prat”. Es va oposar a l’“apologia del decreixement” però també va rebutjar el “creixement insostenible” que va representar ara fa 30 anys l’ampliació de Gavà Mar i Castelldefels. “El gran perjudicat va ser l’aeroport, que per aquella decisió errònia ara no es pot desenvolupar cap al sud”, va dir.
L’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat i presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, es va manifestar ahir a la tarda a favor de l’ampliació i va assegurar que Barcelona, l’àrea metropolitana i el conjunt del país necessiten que l’aeroport esdevingui un hub internacional que contribueixi a la recuperació econòmica. Gairebé a la mateixa hora, tots els grups municipals de l’Ajuntament del Prat de Llobregat van escenificar el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport amb una pancarta en defensa del delta del Llobregat.
Ecologistes exigeixen la paralització del projecte
La plataforma Zeroport, que agrupa una cinquantena de grups ecologistes i organitzacions socials i veïnals, va reclamar ahir la “paralització indefinida” dels plans d’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Aplegats davant de la seu d’Esade, on representants del món empresarial van mostrar el seu suport a l’allargament de la tercera pista i la construcció d’una terminal satèl·lit, van denunciar “la pressió del lobby empresarial català per un projecte especulatiu injustificable i inviable en plena crisi de l’aviació, climàtica i pressupostària”. Des de Zeroport van exigir també que la inversió prevista de 1.700 milions de recursos públics es destini a serveis essencials i “un pla de viabilitat i redimensionament d’Aena”, que inclogui el tancament d’aeroports que ja eren deficitaris abans de la Covid-19, i que la companyia s’ajusti al context d’emergència climàtica i energètica, de contracció econòmica i de reducció de la mobilitat aèria. També van instar les autoritats que “no només es posicionin per donar una imatge verda”, sinó que “compleixin les seves responsabilitats” i “vetllin per l’interès públic i no privat”.