Urbanisme

LA CRÒNICA

DE barcelona

Conservar sense ser conservador

No voldríem deixar passar sense un comentari de fons el desistiment de l'Ajuntament de Barcelona d'enderrocar Villa Urània. Ja sabem que això s'ha aconseguit gràcies a la pressió popular. Villa Urània, arquitectònicament, no és res de l'altre món, però sí que contribueix a donar caràcter i fer de recordatori històric. És agradable comprovar que tenim un ajuntament capaç d'escoltar la gent i rectificar. No és habitual, però alhora ens planteja la reflexió immediata: havent tingut sobre la taula projectes que preveien compaginar les necessitats socials del barri amb la supervivència de l'esmentada casa, per què no es van tenir en compte? L'Ajuntament es pot excusar dient que, en els casos de propietat privada no hi pot intervenir.

Però en aquest, en un edific públic, no hi ha excusa. I ens fa considerar, dissortadament, la banalitat i la poca consistència dels tècnics que van dictaminar que calia enderrocar-la. Són els tècnics incapaços de valorar l'intangible. O de valorar-lo tan a la baixa que ni tan sols consideren correcte perdre cinc segons per rumiar-s'ho. Aquests tècnics no s'adonen que, precisament valorant l'intangible, a mitjà termini acabes per treure'n més benefici. Només veuen tants metres quadrats i tanta possibilitat d'edificació que, si no s'enderroca la casa, no s'aconsegueixen –la qual cosa, després, es demostra falsa: era qüestió d'imaginació, de ganes de fer-ho, de no triar la solució més fàcil i que, ni tan sols, sovint, és la més barata.

És com els demagogs ignorants que clamen perquè la Generalitat dedica diners a un intangible, la qüestió de la cultura catalana, havent-hi “tantes prioritats”. És demagògia pura difícil d'aturar en època de crisi. Perquè precisament, en molts casos, la supervivència i la vitalitat de la cultura és un intangible bàsic per al funcionament perfecte del nostre país. De qualsevol país. M'agradaria veure l'individu aquest Montoro, tan maleducat, anunciant que, de cop i volta, se suprimeixen, per exemple, totes les subvencions al cinema espanyol per dedicar-les als hospitals.

I, tornant al cas de Villa Urània, caldria recordar un cop més que, per exemple, intangibles com ara la marca Barcelona, que acaben sent font de negoci i ingressos i, per tant, de resultats molt i molt tangibles, comencen en temes com aquest. La marca Barcelona també és Villa Urània. Igual que la marca Londres inclou la conservació dels pubs en base a un determinat imaginari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona