Urbanisme

Urbanisme

Un projecte que va quedar al calaix

El tren del Montseny

La Mancomunitat de Catalunya va preveure un sanatori i un hotel d'un miler de llits a la cota 1.250 del massís i la Diputació va fer un concurs d'idees, l'any 1928, per dissenyar un mitjà de transport per arribar-hi

Dos anys després, els nous responsables de la gestió de la muntanya van considerar que la proposta era desmesurada

El nou mitjà de transporthavia de ser capaç de transportar 1.000 persones en cinc hores fins a l'hotel

La creació del Patronat del Montseny, a partir de la signatura del decret llei que va fer el rei Alfons XIII el 15 d'octubre del 1928, va fer revifar els projectes per construir un sanatori i un hotel d'un miler d'habitacions al vessant de migdia del massís que ja havia previst la Mancomunitat, aleshores ja dissolta. El decret llei fixava la protecció de la muntanya a tots els espais situats per sobre de la cota de 800 metres, però també volia treballar en la promoció del territori i, en aquell moment, es va considerar que això implicava la creació d'aquests dos grans equipaments a una cota d'uns 1.250 metres. El sanatori havia d'anar a sota de la collada Fonda, mentre que l'hotel es pensava aixecar al coll de Santa Helena.

Fer aquest pas implicava també la necessitat de millorar les vies d'accés a la muntanya en un moment en què no existien les actuals carreteres que travessen el massís de sud a nord pel poble de Montseny o Santa Fe. També en un moment en què la fiabilitat dels vehicles tant per transportar persones com materials no era l'actual. Ho recull Joan Maria Gallardo en els articles publicats en les Monografies del Montseny.

La Diputació Provincial va arribar a fer passos per planificar la construcció d'aquests nous mitjans de transport. De fet, segons Gallardo, el 27 de desembre del mateix 1928 es va convocar un concurs d'idees i projectes per tal “d'habilitar l'accés als establiments que es proposa construir a la muntanya a través d'un sistema de transport de caràcter permanent”. En l'època de què parlem, el mitjà de transport més utilitzat i fiable era el ferrocarril, juntament amb sistemes afins de tramvies, funiculars i telefèrics. El transport per carretera només es tenia en compte per a desplaçaments locals i relativament fàcils. Aquest nou mitjà de transport havia de ser capaç de transportar 1.000 persones en cinc hores fins a l'hotel i 666 fins al sanatori. “A pesar del poc temps disponible, el 31 de juliol de 1929, data límit per a la presentació d'ofertes, s'havien rebut set avantprojectes i una oferta de material provinents de representants a Barcelona de les més prestigioses empreses del ram”, escriu. La idea de la Diputació fixava com a punts de sortida les tres estacions de la línia de tren de França: Palautordera, Sant Celoni i Gualba. Des d'aquí, caldria agafar un autobús fins al punt on se situaven les estacions baixes dels diversos sistemes proposats: funiculars, telefèrics i trens cremallera. Les set propostes que es van rebre feien servir dues vies d'accés a la zona on es va preveure el sanatori i dues més fins a l'hotel.

Segons l'estudi de la documentació dels arxius de la Diputació, per accedir al sanatori es parla de la via Tordera, que “partia del punt on en aquell moment acabava la carretera que, venint de l'estació [de Palautordera], hauria d'arribar al poble del Montseny”. “Els traçats muntanya amunt eren tots diferents però coincidien a seguir els vessants dels torrents de Ritronyes o bé de la Sorra, que eren els que oferien millors possibilitats d'aconseguir la característica pujada en línia recta dels funiculars i telefèrics”. La segona opció era la via Fontmartina. En aquest cas, se sortia de les proximitats de Sant Esteve “potser als encontorns de Santa Magdalena”. “Podria seguir el vessant esquerre del contrafort que forma la carena de puig d'Arques deixant el passatger just al mateix sanatori.” Aquesta opció va ser menys utilitzada pels enginyers que van presentar projectes per la seva llargària (de quatre a cinc quilòmetres) i perquè el traçat no era en línia recta.

Per a l'hotel, la primera opció era més problemàtica per accedir fins a Campins, que no pas per a la construcció d'un sistema de transport fins a Santa Fe. En el cas de Gualba, es pensava l'estació inferior del funicular una mica més enllà del nucli urbà. “La pujada era més difícil, ja que el recorregut al llarg de la carena principal de la muntanya, que moria allí, era llarg i de perfil irregular. El seu vessant sud era bastant viable però el nord presentava una orografia molt difícil plena de roques i penya-segats.”

Descartat
L'any 1930 els nous responsables de la gestió de la muntanya van considerar que la proposta impulsada dos anys abans era desmesurada. En aquest debat es torna a posar sobre la taula un antic projecte de tren cremallera des de l'estació de Gualba fins a Santa Fe, amb parada al nucli urbà, que havia fet l'enginyer Pere Pagès en temps de la Mancomunitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona