Infraestructures i serveis

Aena perd 126 milions i ajorna tres anys les obres d’ampliació del Prat

Hi ha projectada una tercera terminal, entre pistes, que havia d’entrar en funcionament el 2026

Polèmica pels lloguers de les botigues de l’aeroport

L’equació que relaciona infraestructures, Catalunya i govern espanyol dona sempre com a resultat l’incompliment per part d’aquest últim. Aquesta vegada l’obra afectada és l’ampliació de l’aeroport del Prat i la causa del retard, l’impacte de la Covid-19 en els resultats de l’ens gestor dels aeroports de l’Estat.

El president d’Aena, Maurici Lucena, va anunciar ahir que les pèrdues de l’any passat per causa de la inactivitat aèria pugen a 126 milions d’euros, que obligaran a un ajustament inversor de 450 milions d’euros i a l’endarreriment de l’inici d’obres del que serà la terminal entre pistes del Prat. Aquest cop el mal és compartit i el retard també afectarà obres que s’havien de fer a Barajas.

El nou calendari d’inversions d’Aena es coneixerà el mes vinent i suposarà una reformulació del programa DORA II, que després haurà de ser aprovat pel Consell de Ministres. “La nostra proposta és desplaçar l’inici de les obres dos o tres anys, més aviat tres anys, en relació amb el calendari previst”, va dir el president d’Aena.

La nova terminal satèl·lit del Prat, a la qual s’accedirà a través d’un sistema de transport subterrani des de la terminal T-1, és un projecte antic que va revifar el govern de Mariano Rajoy, que el febrer del 2018 es va comprometre amb un calendari que preveia tenir les obres acabades el 2026. Va ser el ministre responsable del ram, Íñigo de la Serna, el responsable d’anunciar el projecte, que també preveia l’ús de l’aeroport de Girona com a quarta pista del Prat. Per millorar la connectivitat es va anunciar la construcció d’una parada de l’AVE a tocar de l’aeroport de Vilobí.

Amb el canvi de govern, els socialistes van mantenir el calendari del 2026, si bé van introduir una nova variable amb el projecte d’ampliar la pista més propera al mar de l’aeroport del Prat. Ara, amb la desinversió anunciada, les obres començaran tres anys més tard però no se sap quan s’acabaran.

La falta de viatgers als aeroports ha repercutit de forma molt negativa en els negocis que hi ha, comerços, restauració i altres serveis, que es veuen amb l’aigua al coll per la falta d’ingressos. La patronal Foment del Treball va demanar ahir una moratòria o ajornament del pagament del lloguer d’aquests establiments que, a diferència d’altres negocis, no ten l’alternativa de la venda en línia. Aena proposa una bonificació global del 60% en tot el 2020 que, segons va explicar Maurici Lucena, suposarà que l’ens aeroportuari deixi d’ingressar 800 milions d’euros.

LA XIFRA

170.000
euros l’any cobra el president de l’ens dels aeroports, Maurici Lucena, tot i les pèrdues.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona