Societat

R8: Nova línia de rodalies

Recoder anuncia la unió ferroviària entre el Vallès i el Baix Llobregat sense passar per Barcelona

Els trens de les línies R1 i R4 tindran unes freqüències de pas “gairebé de metro”

Lluís Recoder va suavitzar ahir el to crític de les últimes setmanes amb Foment per presentar, conjuntament amb Renfe, les primeres propostes concretes en matèria de trens de rodalies, això sí, molt marcades per l'austeritat pressupostària. El conseller de Territori i Sostenibilitat va anunciar la posada en marxa imminent (el 26 de juny) d'una nova línia de tren que connectarà el Vallès amb el Baix
Llobregat sense passar per Barcelona i l'ampliació de la freqüència de trens de les línies R1 (Maresme) i R4 (Vallès).

La nova línia R8 unirà Martorell amb Granollers passant per les estacions de Castellbisbal, Sant Cugat, Rubí, Cerdanyola Universitat, Mollet-Sant Fost i Montmeló aprofitant la infraestructura d'altres línies de rodalies, mentre que l'R7 s'escurçarà i anirà de Cerdanyola Universitat fins a Sant Andreu Arenal. “L'R8 serà la primera línia no radial”, va remarcar un satisfet Recoder que, tot i això, va voler deixar clar que continua “indignat” amb Foment per la deixadesa inversora amb Catalunya.

El conseller va destacar els beneficis que tindrà la nova línia en l'àmbit laboral i formatiu –especialment per la millora en la connexió amb la Universitat Autònoma de Barcelona– i també els avantatges tècnics que comporta el canvi, ja que el fet que els trens no passin per Barcelona permetrà descongestionar el trànsit ferroviari a la capital i a l'Hospitalet de Llobregat.

Tot plegat, i amb poca inversió, donarà al servei de rodalies un marge més gran de maniobra que permetrà incrementar la freqüència de trens a totes les línies. Per començar,
a l'R1 (entre Mataró i Barcelona) i a l'R4 (entre Terrassa i Barcelona), que a partir del 26 de juny passaran a tenir una freqüència de pas d'entre 6 i 15 minuts segons la franja horària (vegeu gràfic). “Estem parlant de freqüències
gairebé de metro”, va apuntar Recoder.

La idea és anar ampliant aquests “metros comarcals” a totes les línies
i aprofitar per millorar la connexió amb els trens
de mitjana distància.

La presentació de les millores del servei de rodalies ha donat una petita treva a la tibantor entre la Generalitat i Renfe arran de l'expedient a l'operadora ferroviària per les incidències en la línia Barcelona-Girona-Figueres. Renfe va lliurar ahir mateix al govern l'informe sobre les causes dels incidents.

Foment presumeix d'inversió

El Ministeri de Foment va contraatacar ahir les últimes crítiques de la Generalitat a la falta d'inversions a Catalunya, particularment a la xarxa de trens de rodalies, i va assegurar que ja ha posat a licitació “més de la meitat de les inversions previstes al pla de Rodalies de Barcelona per millorar les infraestructures ferroviàries” i que ja hi ha invertit
405 milions d'euros. Des del govern català es manté que Foment no està complint
amb les inversions acordades i es recorda que hi ha moltes obres posades a licitació que encara no s'han executat i
ni tan sols adjudicat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.