Infraestructures i serveis

L'associació contrària a la infraestructura a la Catalunya Nord, Non à la THT, ha expressat la seva preocupació perquè el túnel que servirà per fer travessar la MAT pel Pirineu es començarà a construir per la banda de la Jonquera. L'entitat ha enviat una carta a l'empresa elèctrica RTE i al govern francès en què exposa que l'únic motiu de començar l'obra per la banda sud és esquivar la normativa francesa en temes mediambientals, que asseguren que és més restrictiva que l'espanyola.

La plataforma nord-catalana contra la MAT diu que el túnel s'iniciarà per la Jonquera per esquivar la llei francesa

Asseguren que la normativa espanyola és menys restrictiva en temes ambientals

El túnel que permetrà que la línia elèctrica de 400 kV, en el seu tram internacional, travessi el Pirineu es començarà a construir per la banda sud, a la Jonquera. Aquest anunci ha fet que la plataforma contrària a la línia de la zona nord-catalana, Non à la THT, asseguri que aquesta decisió s'ha pres per esquivar la legislació francesa en matèria mediambiental. Segons explica el seu president, Joan Jacques Planas, en una carta, la companyia elèctrica francesa ha rebut una certificació ambiental sobre la construcció del túnel que considera que no s'acabarà aplicant perquè a l'Estat espanyol no existeix. Per això, Non à la THT tem que la decisió de començar a foradar per la Jonquera sigui només per eludir aquesta normativa francesa, que asseguren que és més restrictiva que l'espanyola.

L'experiència del TAV

Segons afirma el portaveu de l'entitat, quan es va construir el túnel del TAV hi va haver «mancances molt importants en la seguretat dels treballadors i en la qualitat mediambiental de les obres» i fins i tot asseguren que es va arribar a contaminar algun riu. La plataforma Non à la THT també defensa que tècnicament hauria estat millor començar per la banda nord-catalana, ja que es comença per la banda més alta i això pot portar problemes quan es travessin bosses d'aigua, que s'hauran de xuclar cap a fora de baix cap a d'alt.

Per tot això, creu que «l'únic avantatge real de començar per la banda sud és efectivament eludir la reglamentació francesa, que és més restrictiva», tant en matèria mediambiental com de seguretat de les obres, asseguren.

Set quilòmetres per la part nord de la frontera

El túnel de la MAT es construirà a 150 metres a l'est del tub del TAV, i set dels vuit quilòmetres que es faran estaran situats en territori nord-català. Precisament, sobre aquesta qüestió, el portaveu de No a la MAT, Joan Martí, ha manifestat que això significa que l'Estat espanyol pagarà una part de la banda del túnel que estarà de la banda francesa, ja que els dos estats paguen la meitat de l'obra. Joan Martí va insistir ahir a destacar les diferències que es fan a un costat i a un altre de la frontera amb la informació que es dóna al territori, després d'assistir a una reunió sobre la MAT al Pertús.

Segons va explicar, la banda nord-catalana té una informació molt detallada, fins i tot per finques. De fet, s'estan organitzant diverses reunions tècniques, mentre que la plataforma lamenta que aquí encara no se n'hagi fet cap. En la reunió informativa que es va fer al Pertús es van explicar qüestions tècniques i del traçat de la infraestructura. Aquesta trobada es va fer ahir pocs dies després de la que hi va haver a Toluges.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a