Educació

Fonts del Departament d'Educació van rebatre ahir els arguments que asseguren que els llibres de text digitals podrien ser una amenaça per a la llengua catalana a les aules i van repetir que la llengua vehicular de l'ensenyament a les aules serà el català i que l'alumnat no podrà accedir a cap altre idioma, ja que aquest haurà estat seleccionat prèviament pel professorat. L'empresa Digital Text va explicar ahir a aquest diari que, en cap cas, els alumnes podran escollir de manera aleatòria en quina llengua poden fer una o altra matèria. Seran els professors i els centres educatius els que decidiran en quina llengua o llengües s'imparteix aquella assignatura. Els docents sí que podran accedir a les diferents versions, però els alumnes hi tindran l'accés restringit.

Educació garanteix que a l'aula els llibres de text digitals seran només en català

L'empresa Digital Text assegura que els alumnes tindran l'accés restringit al canvi de llengua i que l'idioma el triaran els professors

«A Catalunya, la llengua vehicular de l'ensenyament és el català, i així continuarà en els llibres de text digitals.» Així es va expressar ahir una font del Departament d'Educació de la Generalitat que va assegurar que la polèmica sobre si els llibres digitals poden afectar la immersió lingüística no existeix com a tal: «A l'aula el que seleccionarà la llengua del llibre serà el professor, seguint les indicacions del Departament de la Generalitat, que indica que la llengua a utilitzar és el català», va explicar la mateixa font.

Educació considera inevitable, però, que els alumnes, quan surtin del centre educatiu, puguin tenir accés a la mateixa versió del llibre en qualsevol altre idioma: «els alumnes, quan surten de l'escola, a casa seva, tenen accés a molts tipus de continguts», recalquen les mateixes fonts.

Per altra banda, des del departament expliquen que el fet que el material didàctic s'elabori en diferents idiomes forma part de la voluntat d'empreses com Digital Text d'obrir els seus productes a altres països i a nous mercats.

Per la seva part, l'empresa Digital Text negava les informacions sorgides en què es temia que el català quedés arraconat amb els llibres digitals.

Accés restringit

Héctor Ruiz, director general de Digital Text, aclaria ahir que en cap cas un alumne podrà triar la llengua que vulgui per estudiar. «Els professors ens diuen prèviament en quina llengua volen que s'imparteixi una matèria i, tot i que ells sí que poden accedir a les tres versions lingüístiques, els alumnes no ho podran fer.»

Ruiz assenyalava que precisament la seva empresa, situada a Sant Just Desvern, sempre havia tingut en compte el català i en cap moment s'havien plantejat que pogués aparèixer una polèmica com aquesta, ja que els seus llibres digitals s'adapten lingüísticament al que els demanen els centres escolars: «El mateix passa a la inversa. A Madrid, per exemple, no utilitzen la versió catalana, però, si ho volen, només els docents hi poden accedir. Els alumnes hi tenen l'accés restringit.» El llibre digital, assenyalava Ruiz, permet fer les adaptacions necessàries i quan convinguin. Aquest és un dels avantatges respecte al paper.

Poc ús de les TIC

La UOC va presentar dilluns un estudi sobre l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) als centres escolars de l'Estat. Aproximadament un de cada quatre centres empra les TIC amb una freqüència i una amplitud suficients perquè el seu ús incideixi de manera rellevant en les pràctiques educatives i pugui donar lloc a experiències potencialment innovadores respecte als processos d'ensenyament i aprenentatge. A més, el 46,80% dels centres incorporen les TIC en la majoria de les assignatures. Però la incorporació de les TIC en les activitats educatives i especialment l'ús que se'n fa a l'aula no és espectacular: el 28,5% dels professors assegura que mai no utilitza les TIC a l'aula; el 30% diu que ho fa ocasionalment; el 15,1%, mensualment, i el 26,4%, setmanalment.

Com funciona?

L'ús d'un llibre digital és tan senzill com engegar un ordinador. Es tracta simplement d'això. Obrir un fitxer on hi haurà el llibre. Quan s'hagi accedit al fitxer, s'obrirà un menú amb diferents opcions o capítols. Un cop obert el capítol que correspon a aquell dia de classe, l'alumne trobarà una explicació. A continuació hi haurà exercicis relacionats, activitats que també s'hi refereixen i finalment un enllaç amb documents, com poden ser un resum de la lliçó, exercicis ja resolts o bé un quadern amb més exercicis. Però el llibre digital no desbanca el paper. De fet, la proposta de Digital Text és híbrida i complementa el llibre digital amb un altre llibre de paper, que s'usa com a manual perquè l'alumne repassi, subratlli i hi faci exercicis. Segons Digital Text, aquesta és la primera empresa que concep el llibre digital en global. O sigui que no només trasllada el paper a la pantalla de l'ordinador, sinó que ja crea el llibre directament en digital. Aquest curs han tingut 9.000 comandes i esperen arribar a les 30.000 pel curs que ve, només en l'ensenyament de secundària.

Un avantatge del llibre digital és el preu. Actualment, aquesta empresa està oferint un paquet amb tots els llibres digitals de tot un curs per nen per 30 euros.

Aquest sistema híbrid ja s'empra en molts instituts i escoles catalans, però en sentit contrari. És a dir, el suport bàsic continua sent el paper, però els recursos digitals s'utilitzen a través de les pissarres digitals i la recerca a internet com a complement.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.