Emissió zero

Vehicles amb motor elèctric participen des de demà en un ral·li transfronterer. Guanya el cotxe que demostra ser més eficient

Són els vehicles del futur, però la seva difusió és molt més lenta del que els agradaria als seus promotors. La preponderància dels cotxes moguts amb gasolina o gasoil és encara total arreu del món, però, la previsió que les reserves mundials de petroli vagin reduint-se, ha començat a despertar la indústria de l'automòbil que, a poc a poc, va introduint alguns models en el mercat, la majoria híbrids; és a dir, amb motors elèctric i de combustió. La conscienciació de capes més àmplies de la societat en el sentit que cal reduir l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, bona part dels quals provinents de la combustió dels motors dels cotxes, està sent vital també en aquest procés. I, com sol passar sempre, la societat sol anar per davant dels governs.

És el cas, per exemple, dels promotors de l'Associació Volt-Tour, creada per promocionar, divulgar i fomentar la investigació i el desenvolupament del vehicle elèctric. Volt-Tour, sorgida fa uns deu anys i amb una seixantena de socis arreu del país, entre particulars i empreses i institucions, és organitzadora, conjuntament amb l'entitat occitana Phebus Ariège, d'un peculiar ral·li de cotxes elèctrics, el ral·li Solar Phebus 2009, que comença demà a Barcelona i que, fins a l'1 de juny, reunirà una trentena de participants.

Els vehicles faran uns quatre-cents quilòmetres per carreteres del Principat, la Catalunya Nord i Occitània amb la intenció de pressionar perquè s'acceleri la recerca i el desenvolupament dels Vehicles d'Emissió Zero (ZEV) o Vehicles d'Emissió Local Zero (LZEV), per frenar el canvi climàtic i desvincular-se del constant increment del preu del carburant fòssil.

Durant el ral·li els vehicles participants no poden fer cap emissió de gasos considerats per la Unió Europea com a contaminants, ni gasos que intervinguin en l'efecte hivernacle, com el CO2.

L'essència del ral·li és que els vehicles, que són carregats amb energies renovables, siguin el màxim d'eficients –és a dir, que gastin el menor nombre possible de kilowatts/hora per quilòmetre recorregut– i, en canvi, no es valora la màxima potència del vehicle com en els ral·lis convencionals.

Des d'Alemanya sense gasolina

Christopher Klump i Christian Stürmer són dos alemanys entusiastes dels cotxes elèctrics que el dia 19 van sortir de Münster, al nord d'Alemanya, disposats a arribar demà a Barcelona just per poder prendre la sortida en l'edició d'aquest any del ral·li Solar Phebus. Christopher viatja amb un Twike, un vehicle elèctric lleuger de tracció mixta humana –pedalejant– i elèctrica, per a dos passatgers. Christian porta un Citroën Saxo amb un motor elèctric. En el seu viatge de més de 1.600 quilòmetres han fet nombroses aturades en llocs on viuen altres amants dels cotxes elèctrics per anar carregant les bateries dels seus vehicles, un procés que dura entre una hora i dues hores, depenent dels vehicles. A més de nombrosos particulars, a França qui els ha ajudat molt han estat els bombers. «Es trucaven d'un parc a l'altre per avisar que hi anàvem i ens han ajudat molt», explicaven ahir. Dos dies després de sortir se'ls va afegir un altre alemany, Johannes Kadus, que viu prop de Colònia i que viatja amb un City EL, un petit vehicle unipersonal que incorpora unes modernes bateries de liti amb una autonomia d'uns 200 quilòmetres.

Tots tres van fer parada ahir a Girona ciutat, on van saludar Lluís Cama, entusiasta del vehicles elèctrics des de fa anys, que també els va facilitar la càrrega de les bateries dels vehicles, abans de continuar cap a Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.