Infraestructures i serveis

La línia Castelldefels-Cornellà arribarà a la Diagonal pel tercer túnel de rodalies

El ministre Blanco anuncia un estudi de viabilitat com a «primera pedra» per portar el TAV fins a la T1 de l'aeroport

De moment, el tercer túnel només es projectarà sobre paper però no es construirà en el període d'execució de la reforma del pla de rodalies, que suposarà una inversió de 4.000 milions fins al 2015. Segons fonts ministerials, la prolongació del túnel de la línia Castelldefels-Cornellà fins a la zona universitària de la Diagonal barcelonina faria disparar el pla inversor més enllà dels 5.000 milions per la complexitat i cost del projecte. L'opció triada, doncs, és fer un únic estudi informatiu des de Castelldefels fins a la Diagonal i executar-lo en dues fases. La primera, tal com ja preveu el pla de rodalies, suposarà la construcció de la línia nova per les poblacions de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. La segona fase, amb l'horitzó probable del 2020, executaria la prolongació per Sant Joan Despí fins a la zona universitària, recollint la idea de la descartada línia 12 de metro. A llarg termini, seria des d'aquí on es prolongaria el tercer túnel de rodalies fins al Besòs, no necessàriament per sota de la Diagonal.

TAV fins a l'aeroport

A petició del govern català, el Ministeri de Foment també ha promès que farà un estudi de viabilitat per fer arribar la línia del TAV fins a les terminals T1 i T2 de l'aeroport del Prat. Blanco deixa clar que només s'estudia si l'obra és viable o no tècnicament i econòmicament, però hi afegeix que serà «la primera pedra perquè el TAV arribi a l'aeroport», i explica que no concep l'aeroport barceloní sense connexió d'alta velocitat ferroviària. De moment, a les dues terminals hi arribarà en els anys vinents la nova línia de rodalies per mitjà d'un túnel sota les pistes que aprofitaria a mitjà termini la línia d'alta velocitat.

Dilluns, rodalies al Prat

La licitació del projecte per un pressupost de 298,5 milions d'euros tindrà lloc dilluns i posarà en marxa un dels projectes del govern de Zapatero que ha experimentat més retards pel que fa a infraestructures. El ministre aprofita de nou l'ocasió per reivindicar el ritme inversor del govern de Zapatero a Catalunya i reafirma que aquí s'està executant en els darrers cinc anys una inversió en infraestructures superior a la que s'ha executat en cap altre territori de l'Estat. Al desembre es posarà a licitació l'estació del corredor del Mediterrani a l'aeroport de Reus.

Gestió del Prat, aviat

El ministre de Foment reafirma que el nou model de gestió dels aeroports de l'Estat es presentarà abans d'acabar l'any, tal com havien promès tant ell com el president del govern espanyol. Des de la Generalitat es reivindica una «majoria determinant» per a les institucions catalanes en el futur consorci de gestió de l'aeroport, i la Cambra de Barcelona reclamava aquesta setmana que la prioritat és que l'aeroport del Prat es gestioni de manera individualitzada i independent de la resta d'aeroports per poder decidir la política comercial de drets d'aterratge i enlairament de les companyies a més de la política de promoció de l'aeroport i de negociació amb les aerolínies. Blanco no ha volgut revelar cap detall del nou model aeroportuari en la seva vinguda a Barcelona, però ha reafirmat que el sistema es donarà a conèixer el proper mes.

Una altra enganxada política per la Sagrera

f. espiga

La modificació del conveni per finançar la construcció de l'estació de la Sagrera, va tornar a ser objecte de debat ahir en el ple de Barcelona. Amb un argumentari calcat al que ja van exhibir la setmana passada en comissió, govern i oposició van emfatitzar les seves diferències al respecte sense escatimar retrets mutus. I tot això, el mateix dia que el ministre de Foment anunciava l'aprovació de la posada a licitació del projecte en el consell d'administració d'Adif del desembre. La novetat és el preu de sortida, 677 milions d'euros, una quantitat sensiblement inferior als 702 milions que s'havien anunciat darrerament.

Tornant al debat, el president del grup municipal de CiU, Xavier Trias, va ser l'encarregat d'obrir foc qualificant el nou conveni de «disbarat i d'hipoteca pel futur de la ciutat». Concretant la crítica, va censurar que una part substancial de l'estació –fins a 287 milions– es pagui amb plusvàlues i, per tant, va exigir que aquesta suma l'aporti directament «o Foment o Adif». Un pretext que també va ser bandejat per Alberto Fernández Díaz (PP), que alhora va recalcar els múltiples retards que acumula el projecte. ERC, tot i votar favorablement amb el govern, va mostrar un discurs moderament crític: «No acceptarem cap canvi de planejament fins que l'estació estigui licitada» va exposar el republicà Ricard Martínez. El responsable d'Urbanisme, Ramon Garcia Bragado, va ser qui va defensar la proposta, repartint crítiques cap a l'oposició i emfatitzant un missatge: «L'estació la paga Foment, que quedi clar.» D'altra banda, el ple va aprovar, per unanimitat, una proposta de CiU de suport al corredor ferroviari Ferrmed.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.