Infraestructures i serveis

vilanova i la geltrú

Renfe ‘rejoveneix' els trens de rodalies als tallers

Els trens del servei de rodalies tenen ara una mitjana de 9,5 anys, gràcies a la retirada de les unitats més antigues

Els tallers de Vilanova s'amplien per assumir més feina de manteniment i renovació de trens

El servei de rodalies de Catalunya ha aconseguit aquest mes rebaixar l'antiguitat mitjana dels seus trens –de 9,5 anys ara– gràcies a la retirada de les últimes unitats dels vells 440 i la incorporació de nous Civia. L'1 de juliol van deixar de circular definitivament per la xarxa catalana els trens 440, que eren els més antics del servei de rodalies i que s'han substituït pels Civia, els primers que ja circulen per la xarxa ferroviària amb la nova imatge corporativa de Rodalies de Catalunya.

El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va visitar ahir els tallers de Renfe a Vilanova i la Geltrú, una de les bases de manteniment integral més importants del Mediterrani. Allà es fa el manteniment dels combois de Rodalies, però també la renovació integral dels models 447, que també estan adoptant la nova retolació. De fet, avui ha començat a circular amb la imatge de Rodalies de Catalunya el primer d'aquests trens, ja que volen que aquesta renovació estètica es faci de manera progressiva i no representi ara una inversió extraordinària i vagi associada als trens nous o renovats íntegrament. Concretament, Renfe Integria remodela íntegrament un 14% del trens 447 i 450-451 que presten el servei de rodalies: en els propers cinc anys, es preveu que un total de 109 trens hauran passat pels tallers, on també es fan les tasques de “gran reparació”, que es duen a terme cada 1,2 milions de quilòmetres. Pel director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, el rejoveniment de la flota i les intervencions a les unitats més antigues “permeten millorar la fiabilitat del servei”.

Per poder assumir una major activitat, els tallers de Renfe a Vilanova i la Geltrú, on treballen unes 200 persones, s'estan ampliant per arribar a ocupar una superfície superior als 37.000 metres quadrats. “Incrementarem la capacitat dels tallers, que passaran de 4 a 6 vies de manteniment i tractaran tot el parc de Civia”, apunta la gerent dels tallers, Mayte Castillo. Les obres ja han començat i representaran una ampliació de 4.235 metres quadrats: es construiran dues vies i catenària, locals auxiliars, una nova nau taller destinada al manteniment d'unitats elèctriques, una zona dedicada a treball i oficines i una altra a magatzem, i tot plegat es calcula que estarà llest d'aquí a set mesos.

Renfe disposa d'un total de cinc tallers de manteniment distribuïts per Barcelona als punts estratègics de les línies de rodalies (Mataró, Sant Andreu Comtal, Montcada, Cornellà i Vilanova i la Geltrú). Les instal·lacions que hi ha a Montcada també s'han ampliat fins als 3.315 metres quadrats amb la construcció d'una nova nau que disposa dels elements necessaris per a la posada a punt del nous trens.

LA XIFRA

200
unitats
formaran part del servei de rodalies a finals d'any, gràcies a la incorporació dels 59 nous trens Civia.

LA FRASE

Incrementarem la capacitat dels tallers de 4 a 6 vies per al manteniment de tot el parc de Civia
Mayte Castillo
gerent de Manteniment Integral del Mediterrani de Renfe

Capdavanters en vandalisme

Els tallers de Renfe s'encarreguen de la reparació i el manteniment del combois que circulen a diari per la xarxa ferroviària, però una de les tasques que ocupa una part important de les previsions de feina són les reparacions dels actes vandàlics. Mayte Castillo, gerent de Manteniment Integral del Mediterrani de Renfe, reconeix que no disposen d'una xifra concreta, però que la realitat és que “ les dades de vandalisme a Catalunya són les més elevades de tot l'Estat espanyol” i la tendència es manté des de fa anys, sense pujar, però també sense reduir-se.

Pel director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, “el principal problema que tenim és el del grafits, que provoquen la pèrdua de la imatge i de qualitat dels acabats de la unitat”. Però Remacha també apunta que es produeixen “trencaments del mobiliari, especialment els talls en els seients”, i que s'han de realitzar “neteges especials de taques que no són explicables”. Segons Remacha, el 80% de la flota es va haver de revisar l'any passat per temes de vandalisme: “És una assignatura pendent perquè no es pot permetre que per uns, la resta d'usuaris no puguin trobar els trens al seu nivell”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.