Infraestructures i serveis

infraestructures

Recoder dóna per feta la retallada d'estacions a l'L9

El conseller de Territori no descarta aturar alguna tuneladora tot i admetre que això li costaria diners al govern

Considera una emergència que l'Estat renovi les vies de Rodalies, en estat greu

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder, confirma que el més fàcil per estalviar diners en la construcció de l'L9/L10 de metro és retallar algunes de les estacions encara no concedides, tal com avançava aquest diari dijous. Però a l'L9 no hi ha res fàcil. Perquè, si bé deixar pel futur la construcció d'algunes estacions no suposaria cap incompliment de contracte, la cessió d'aquestes als constructors permet al govern català obtenir diners per continuar l'obra –com menys estacions concedeixi, menys fons rebrà a canvi per pagar la infraestructura. A més, concedir als privats la gestió de les estacions durant 30 anys permet al govern fraccionar el cost per mitjà d'un cànon anual a pagar també en tres dècades. L'altre problema d'aquesta opció és que no arregla gaire res, perquè no descarrega financerament una obra a què la Generalitat està lligada de mans i peus. De fet, el conseller fa un mea culpa per les seves primeres declaracions sobre aquesta obra: “Si algú es pensava que podríem estalviar en l'L9, s'equivocava. El primer, jo”. Perquè, davant del faraònic cost i enmig de la caiguda d'ingressos de la Generalitat, l'anterior conseller Joaquim Nadal va optar per recórrer a un exercici d'enginyeria financera que Recoder qualifica de “digne d'anàlisi a les escoles de negoci”. A pesar d'aquests condicionants, l'estalvi més fàcil és en aquest paquet d'onze estacions encara per adjudicar al tram central entre Zona Universitària i Guinardó. En una conferència ahir al Cercle d'Infraestructures, Recoder explicava que aquesta línia de metro té 52 estacions en 20 quilòmetres, un fet que suposa que hi hagi estacions que estan situades a poc més de 500 metres l'una de l'altra: “Potser no cal fer-les totes d'entrada”. En aquest tram central en construcció hi ha estacions molt avançades com la de Lesseps, on ja no es pot fer marxa enrere, i sembla clar que el departament haurà d'optar probablement per deixar penjades aquelles que no s'han començat a perforar com la de Muntanya o Manuel Girona. El conseller no descarta, fins i tot, anar més enllà i aturar alguna de les tres tuneladores que perforen la línia. La de Zona Franca, més difícil, perquè hipotecaria la posada en marxa dels trams més avançats, els dos ramals que el 2012 haurien d'unir el Gornal amb els polígons portuaris de Barcelona i el Prat així com amb l'aeroport. Però al tram entre Zona Universitària i Guinardó, que perforen dues tuneladores en sentit oposat, es podria prescindir d'una. Posats a estudiar per on es pot retallar, Recoder admet que també es contempla aquesta possibilitat, però deixa clar que això sí que suposaria “un cost important” per la Generalitat, perquè obligaria a canviar el contracte signat amb les constructores. Tenint en compte que dimarts Recoder compareix per primer cop a la comissió d'infraestructures del Parlament, va defugir ahir posar nom a les tres obres que, segons ell, no es poden sacrificar per la retallada general. Però sí que va revelar la inversió que considera “inajornable”, el pla de Rodalies que executa el govern espanyol. Recoder considera que la Generalitat té “un problema gravíssim” pel mal estat de la infraestructura ferroviària de Rodalies, competència d'Adif. El conseller afirma que només s'ha renovat el 22% del que està previst.

L'L9 té 52 estacions. Potser no cal fer-les totes d'entrada. Hi ha una estació cada 500 metres
Lluís Recoder
CONSELLER DE TERRITORI
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.