Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

El sector hoteler veu l'acord amb Ryanair indispensable

Hotelers i sindicats creuen que és vital i imprescindible arribar a un acord amb Ryanair

El PSC lamenta que s'hagi perdut temps per, al final, tornar a les posicions de l'anterior govern

Tothom continua a l'expectativa, amb l'espasa penjada: amenaça de Ryanair de reduir a la meitat l'activitat a l'aeroport de Girona –18 rutes–; una proposta de màxims del govern airejada als quatre vents; compromís de la Diputació de Girona d'aportar-hi més; l'Ajuntament de Girona que també diu que vol aportar-hi, i el sector turístic molt preocupat –sense una aeroport potent dependrà encara més dels operadors turístics–. Tothom sembla, doncs, reclamar un acord. Per això, els sindicats CCOO i UGT valoraven ahir com a positiva la nova proposta. El secretari general de CCOO a Girona, Bartomeu Compte, creu, però, que és exactament la mateixa que la del gener i per això opina que es podria haver resolt molt abans.

Per la seva part, el president de la Federació d'Hostaleria de Girona, Antoni Escudero, que també la defensa, opina que és vital: “Estem desitjant que Ryanair accepti la proposta perquè si no hi haurà una hecatombe”, va dir. I no és per menys; el retard ha provocat, amb el trencament de l'acord amb Ryanair, que Girona hagi perdut en els últims mesos un 40% de passatgers.

La proposta el que sí ha generat és sorpresa en el PSC. El portaveu del grup parlamentari del PSC, Joaquim Nadal, va dir ahir que ja era hora que el govern hagués reaccionat: “Sembla mentida que li hagi costat cinc mesos tornar a les posicions inicials”, va dir. En aquest sentit, Nadal opina que s'ha perdut el temps “i en el camí alguna ploma”, va ironitzar. Amb tot, Nadal que també espera que l'acord es concreti i s'arribi a un acord, es mostrava sorprès sobre com es negocia: “És insòlit haver avançat primer la proposta, abans de negociar i més coneixent els personatges que intervindran en la negociació”.

La portaveu del PSC a l'Ajuntament de Girona, Pia Bosch, que creu que la proposta arriba tard i malament, es mostrava crítica en què l'Ajuntament comprometi una quantitat important per a Ryanair, i més quan ja ho fa des de la Diputació de Girona, que incrementarà la seva aportació. Per la seva part, la diputada per Girona d'ERC, Carme Capdevila, valora positivament que el govern mogui fitxa en la negociació amb Ryanair, però també considera que arriba tard.

Una proposta que hauria d'arribar a bon aeroport

La proposta de la Generalitat pot portar implícites diverses lectures: per un costat, sembla que es manté un conflicte airejant tota la polèmica, amb declaracions amunt i avall. I, en aquest trànsit, missatges des del govern a Dublín, seu de Ryanair, de tranquil·litat demanant temps per veure com estan les finances públiques. I en un altre front, i això és important, el “nou” acord que s'ha fet públic per al 2012 -2016 duplica l'aportació econòmica anual, passant d'uns, 3,8 milions a 7,5, més 4 de variables i, a més, redueix el mínim de passatgers; és a dir, es passa de 5 milions a 3 milions anuals de viatgers. Dit amb altres paraules, el govern d'Artur Mas recull el que l'anterior govern proposava, amb l'afegitó d'un hangar compartit, uns terrenys per a un hotel i una escola per a tripulació de cabina. I per la seva part, Ryanair carrega contra les ajudes a Spanair. Res més enllà d'una estricta negociació entre dos que han d'arribar a un acord. Uns, Ryanair, que tenen molt clar el seu sistema de negociar un cop generada la necessitat i, els altres, la Generalitat, que cas que no arribin a un acord han de tenir una alternativa sòlida. A la pràctica semblaria que les posicions han d'acostar-se.

La hipoteca Ryanair

Una hipoteca és un mal menor. Si no pots comprar un pis vas al banc, et deixa els diners –això era abans, és clar– i et cobra per aquest servei. D'això és del que estem parlant en tota aquest polèmica. Ryanair és una de les companyies aèries de baix cost més importants del món. Què fa? Et fa pagar un peatge perquè et porta milions de viatgers. I punt. En temps de bonança potser no té sentit ajudar a autocars amb ales, però ara, i més amb un model que crema carburants fòssils, no és descabellat. I d'això és del que estem parlant! Aquest acord què ve a dir? Doncs jo, institucions, us ajudo, pago aquesta hipoteca de màxims, i em porteu gent volant en un sector turístic més necessitat que mai. De tota manera, una darrera pregunta: qui té la paella pel mànec?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.