Infraestructures i serveis

Les obres a la T-11 encara s'allargaran un any i mig més

Després d'un any al ralentí, els operaris s'hi han tornat a posar aquests dies amb la part més complexa, el nou enllaç de les Gavarres

Els treballs comportaran talls puntuals i desviaments provisionals durant vuit mesos

Les obres a l'autovia T-11 de Tarragona a Reus recuperen ritme per entrar en la fase més delicada. Tres anys llargs després d'iniciar-se, a finals de maig del 2008, i després d'un últim any en què han continuat però gairebé al ralentí, arran de la retallada pressupostària anunciada el juliol passat pel Ministeri de Foment, la subdelegació de l'Estat va anunciar ahir la represa amb força dels treballs, que va assegurar que ara ja no es frenaran més fins al final. Un final, això sí, que encara és llunyà, ja que els seus responsables s'han fixat la data de finals del 2012 per enllestir-los del tot. És a dir, vint mesos més tard del que era el termini oficial a l'inici, 34 mesos, els quals ja es van esgotar a finals de març d'enguany. La dilatació temporal, a més, anirà acompanyada d'un sobrecost, ja que la subdelegació ja admetia ahir que els 30,7 milions pels quals es va adjudicar l'obra, el setembre del 2007, al final passaran a ser més de 40. Una xifra que la subdelegació assegura que tindrà un “impacte important” en les dues vies amb més trànsit de la demarcació: la T-11, amb uns 35.000 vehicles diaris de mitjana, i l'A-7, amb uns 28.000.

Una rotonda gegant

El subdelegat del govern, Ramon Inglés, confirmava que s'ha tornat a la feina amb una de les estructures més complexes de tot el projecte, valorada en més de sis milions d'euros, l'enllaç a tres nivells a la intersecció entre la T-11 i l'autovia A-7, a l'altura de les Gavarres. En aquest indret a hores d'ara ja hi ha a mig fer –fins i tot hi ha un tros pavimentat– la gran rotonda de 120 metres de diàmetre que marcarà la divisió entre el tram més urbà de la T-11 –el que travessa els barris de Ponent, amb diverses glorietes a nivell per facilitar els moviments transversals i fer reduir la velocitat– i la interurbana –d'aquí fins a Reus, amb preferència per a l'autovia–, una rotonda que distribuirà el trànsit vers tots els moviments possibles, incloent-hi els ara poc accessibles polígons comercials de la zona i el vial de Bonavista, amb l'ajut de petites rotondes auxiliars (vegeu el gràfic).

Les obres d'aquest enllaç s'han dividit en vuit fases, amb una planificació detallada perquè “tots els itineraris es puguin seguir fent en el transcurs de l'obra, amb una senyalització adequada”, segons Inglés. Per garantir-ho, les darreres setmanes s'han reunit els tècnics de Foment i l'empresa constructora (Isolux Corsán Corviam) amb representants del Servei Català de Trànsit, els Mossos i tècnics de mobilitat de Tarragona, la Canonja i Reus, que han acordat un pla d'actuació que ahir es va presentar als responsables municipals de tots tres ajuntaments.

Dos itineraris tallats

El projecte acabat permetrà totes les combinacions possibles de connexió entre la T-11, l'A-7, les Gavarres, el Carrefour i el vial de Bonavista. Durant uns mesos, però, hi haurà almenys dos d'aquests itineraris, que fins ara es podien fer, que resultaran provisionalment tallats, amb la qual cosa se senyalitzaran itineraris alternatius. Per això els responsables insistien ahir que els conductors estiguin a l'aguait dels cartells.

El moviment per accedir a l'A-7 en direcció a Vila-seca venint dels barris de Ponent, així, des de fa uns dies ja no es pot fer, i cal seguir per la T-11 fins a la sortida del CIM del Camp –davant de l'edifici del 112– per, a partir d'allí, continuar cap a la Canonja per anar a buscar l'A-7. Al setembre, a més, es tallarà l'accés a la T-11 en direcció als barris venint per l'A-7 des de Tarragona nord. Els vehicles que vulguin fer aquest trajecte seran desviats bastant abans cap a l'eix del port, l'N-241, des d'on es podran incorporar a la T-11 com si sortissin del centre de Tarragona.

Pont en un tercer nivell

Les obres de tot aquest enllaç, que també comportaran més talls puntuals de trànsit a les nits a la calçada principal de la T-11, s'allargaran “fins a la primavera vinent”, segons el cap de l'obra, Ramon Juanola, tot i que alguns moviments ja es posaran en marxa abans, a mesura que siguin possibles. A partir de llavors, la rotonda ja serà plenament operativa, tot i que faltarà un darrer pont en un tercer nivell (per al qual caldrà enderrocar part de l'estructura actual de la T-11) que permetrà connectar directament la T-11 amb l'A-7, sense parar a la rotonda, per als vehicles que venint de Reus vulguin anar cap a Tarragona nord.

LA XIFRA

40
milions d'euros,
o fins i tot més, costarà al final l'obra de reordenació de la T-11, que s'havia adjudicat per 30,4.

Enllaç i possibles talls a l'AP-7

A banda d'acabar les obres al tram urbà dels barris de Ponent, l'última gran estructura pendent del projecte serà la rotonda, a un nivell inferior a la T-11, en què ja s'està treballant per accedir a l'AP-7, i a la futura estació central del corredor mediterrani. Les obres, per cert, també podrien comportar algun tall puntual de nit a l'autopista. Serà la cinquena rotonda, que també ha experimentat algun canvi per troballes a la riera de la Boella, d'un projecte que s'allargarà, si no es torna a endarrerir, més de quatre anys i mig.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.