El tram central de l'L9 del metro, ara aturat ‘sine die'
Les obres estan paralitzades per la manca de finançament
No es reprendran fins que s'hagin trobat recursos
La part final no es veu afectada
La mala situació de les finances del govern català ha obligat a aturar sine die les obres del tram central de l'L9 i L10 del metro. La Generalitat no les reprendrà fins que hagi trobat finançament. “En aquests moments no puc garantir quan estaran acabades les obres”, va afirmar ahir Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat.
Recoder va recordar que els trams fets de l'L9 i L10 –amb origen a Santa Coloma de Gramenet i Badalona, respectivament, i que compartiran el tram central que ara s'ha aturat– s'havien finançat amb mètodes extrapressupostaris, com la venda d'estacions a canvi del pagament d'un cànon. I això ha hipotecat el departament: “Aquest sistema ja no dóna de si”, segons el conseller.
El 40,6% del pressupost de Territori i Sostenibilitat, “es dedica a pagar obres que estan fetes i anar retornant cànons que retornarem fins al 2044”, va explicar. És per això que ahir Recoder va avançar que les obres del tram central no es reprendrien fins que es trobi “un nou escenari financer”. És a dir, fins que trobin els diners per pagar-les.
El tram final, el 2014
En aquests moments, les dues tuneladores estan aturades per manteniment. “No estan funcionant i no sabem quan tronaran a funcionar”, va dir Lluís Recoder. I quan es reprenguin els treballs s'haurà “reprogramat” el projecte, per fer l'obra “més assequible”: es deixaran de fer temporalment les estacions més properes entre si.
El conseller, però, es va comprometre amb la data del 2014 perquè entri en funcionament el tram final de la línia, que té un doble ramal que va de l'Hospitalet fins a la Zona Franca (L10) i l'aeroport (L9).
Recoder ho va explicar en la presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura que es va fer a l'estació de Santa Rosa (L9), a Santa Coloma de Gramenet, que s'inaugurarà dilluns vinent.