Infraestructures i serveis

Un informe judicial conclou que el soroll dels avions del Prat malmet la salut dels veïns

Dues forenses consideren que la posada en marxa de la tercera pista va comportar problemes com ara ansietat i insomni

La tercera pista de l'aeroport del Prat va començar a funcionar el 27 de setembre del 2004. I aquell mateix dia va començar el maldecap dels veïns dels barris marítims de Gavà i també dels de Castelldefels, que van començar a patir l'insofrible soroll que causaven els avions que perdien alçada per aterrar a la nova pista, que transcorre paral·lela al mar. Un informe pericial encarregat pel jutjat número 3 del Prat a les forenses Cristina de Vilalta i Itziar Idiáquez assenyala que els múltiples mesuraments que es van fer entre el novembre del 2004 i el novembre del 2005 donaven com a resultat unes emissions acústiques superiors al que permet la legislació. En l'informe s'han tingut en compte les revisions que els Mossos d'Esquadra van fer al llarg d'aquell any. En diversos blocs de pisos es va fer més d'un centenar de mesuraments, dels quals el 80% superaven els 65 decibels, i a l'escola infantil Gimbebé també la majoria de vols superaven aquest llindar. El sonòmetres de l'Ajuntament de Gavà van precisar que els avions que sobrevolaven aquesta escola cada 45 segons van sobrepassar amb freqüència els 100 decibels. L'Organització Mundial de la Salut considera que a partir de 55 decibels el so resulta perjudicial per al descans i la comunicació, i les accions que Aena va aprovar a partir del setembre del 2006 per reduir els sorolls establien en 55 decibels a la nit i 65 durant el dia el màxim que havien de causar els avions sobre els edificis habitats.

Els Mossos d'Esquadra ja van assenyalar, arran de la investigació que van fer entre el 2004 i el 2005, que Aena va permetre sorolls per sobre de la normativa, vulnerant les normes de Salut Pública i Medi Ambient, la mateixa declaració d'impacte ambiental de l'ampliació de l'aeroport, la llei catalana de protecció contra la contaminació acústica i l'ordenança municipal de Gavà. En l'informe forense encarregat pel jutjat s'han tingut en compte els 34 informes mèdics emesos per metges de capçalera i els dictàmens de dos especialistes en psiquiatria, neurologia i pediatria, i conclou que hi ha una relació de causa i efecte del soroll excessiu causat pels avions amb els símptomes que presentaven molts veïns de Gavà, inclosos els alumnes de l'escola Gimbebé. Els avions van provocar en els adults trastorns d'ansietat, amb insomni associat, i en un cas pèrdua d'agudesa auditiva. I en els nens de l'escola es van presentar símptomes com ara ansietat, estrès, irritabilitat, dificultats de concentració, fatiga, fòbies i rebuig a l'avió.

Cronologia d'un litigi

7 de juliol del 2005
L'Associació de Veïns de Gavà Mar presenta una querella criminal contra els responsables de la posada en marxa de la tercera pista. Després s'hi afegeixen les associacions Platja de Gavà i Prou Soroll, de Castelldefels.
Final del 2005
Els Mossos presenten un informe encarregat per la fiscalia de Medi Ambient que conclou que Aena és responsable d'un delicte contra el medi ambient.
15 de novembre del 2006
Tres alts càrrecs dels ministeris de Medi Ambient i Foment són imputats en la querella presentada pels veïns.
18 de juliol del 2007
Els tres imputats declaren per videoconferència.
5 de setembre del 2007
El jutjat del Prat arxiva la querella.
1 de juliol del 2008
L'Audiència de Barcelona, a petició dels demandants, reobre el cas i indica al jutjat del Prat les diligències que ha de seguir per completar la investigació.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.