Recoder critica la poca execució del pla de rodalies
El conseller afirma que l'Estat amb “prou feines” ha invertit un 10% dels 4.000 milions d'euros compromesos
Morlán, en canvi, assegura sense donar xifres que la inversió ha estat superior
Les inversions fetes a la xarxa ferroviària, insuficients per uns i acceptables pels altres, van tornar a enfrontar ahir Generalitat i Estat en l'última reunió de seguiment del pla de rodalies abans de les eleccions estatals del 20-N. El desacord entre les dues parts es va evidenciar en la roda de premsa posterior que van fer per separat.
El primer a comparèixer davant els mitjans de comunicació va ser el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que no va desaprofitar l'oportunitat per criticar l'escàs nivell d'execució de les obres incloses en el pla de rodalies vigent fins l'any 2015. Segons els càlculs de Recorder, entre les obres licitades i executades “amb prou feines” s'ha arribat al 10% dels 4.000 milions que el Ministeri de Foment es va comprometre a invertir. Per Recoder, la manca d'inversió per part de l'Estat en la xarxa de rodalies de Catalunya no s'explica “per una falta de diners, sinó perquè les prioritats de Madrid són unes altres”. En aquest sentit, va lamentar que el ministeri hagi dit que no hi ha recursos per fer l'accés ferroviari a l'aeroport del Prat, quan és una obra que ja està licitada. “I en canvi, a l'aeroport de Madrid hi ha rodalies i, a més, d'aquí a un any hi arribarà l'alta velocitat”, va declarar el conseller de Territori i Sostenibilitat.
Quan va ser el torn del secretari de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, va aprofitar per dir que els càlculs fets per Recoder eren erronis. Sense concretar quin era el percentatge d'execució de les obres, va repetir, una vegada més, que els darrers vuit anys la inversió de l'Estat a la xarxa catalana s'ha duplicat. Morlán va titllar de mentiders aquells que, com havia fet Recoder minuts abans, diuen que Catalunya no té l'atenció del ministeri. I, tanmateix, va admetre que queden moltes coses pendents. Pel secretari d'Estat, però, és més important planificar –que és el que el Ministeri de Foment ha estat fent– que no pas licitar i executar com reclama Recoder.
El conseller va repetir que el traspàs de rodalies “s'havia pactat malament”, tot i això no es va mostrar disposat a retornar aquesta competència a Madrid. El que sí va dir és que espera que es modifiqui la llei ferroviària perquè el govern pugui contractar d'altres operadors. Recoder va mostrar desconfiança en el proper govern estatal, sigui del color que sigui i, per això, va defensar continuar lluitant, “com sempre”.
LA FRASE
Els TAV arribaran abans a Madrid
Durant aquesta legislatura s'ha parlat, i molt, de la instal·lació del sistema de seguretat ERTMS nivell 2 a la línia d'alta velocitat Barcelona Madrid. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) sempre deia que l'estava provant però mai no posava una data perquè comencés a funcionar. Aquest privilegi el va tenir el secretari de Planificació i Infraestructures, Victor Morlán, ahir quan va dir que a partir de finals de mes les millores en la seguretat entrarien en funcionament, fet que permetria estalviar 8 minuts dels trajectes directes dels TAV que enllacen l'estació de Sants amb la d'Atocha. S'estalvia temps sense “incrementar la velocitat, sinó que s'actuarà amb més eficiència”, va puntualitzar Morlán.