Infraestructures i serveis

El centre intermodal del Far-Vilamalla, a punt però pendent d'inversions

El projecte de l'estació destinada a la càrrega està gairebé tot tramitat

Falta que alguna de les empreses que s'hi han interessat hi participi amb diners

El corredor mediterrani travessarà les comarques gironines, i des del territori sempre s'ha apostat perquè els beneficis no passin de llarg. A la pràctica, l'aprofitament d'aquest eix ferroviari passa per l'estació intermodal del Far-Vilamalla, un projecte que ha anat evolucionant amb els anys i que ara estaria gairebé a punt per ser executat. Es tracta d'un punt adaptat amb vies d'ample ibèric i internacional, amb el polígon industrial i logístic del Logis Empordà adjacent per facilitar la implantació de les empreses en aquest espai de l'àrea urbana de Figueres. El projecte l'està desenvolupant Cimalsa, i el seu cap de planejament, Simó Batlle, va explicar ahir que gairebé s'ha redactat tot el projecte i només estan pendents de tramitar alguns estudis per a les fases inicials. De fet, pel que fa a tota la terminal, Batlle ja ha indicat que la intenció és desenvolupar-la per fases per fer-la assumible econòmicament, i en funció de les necessitats dels operadors que estiguin interessats a participar-hi. “El projecte també depèn del fet que de les diverses empreses que s'hi han interessat alguna posi fil a l'agulla i participi en la inversió. L'ideal seria que fos un operador, que així després seria qui ho podria gestionar i buscar moure trens i contenidors”, ha explicat.

En una primera fase, el projecte s'adaptaria per a trens de 750 metres de longitud, amb dues vies d'espera, dues de maniobra i dues de descàrrega, amb ample mixt. Més endavant es podria ampliar el nombre de vies. Segons Batlle, la terminal està molt ben situada perquè s'han rebut ajudes europees per redactar els projectes, i per això moltes empreses hi han mostrat interès. Tot i això, tampoc no descarta potenciar la terminal actual de Vilamalla mentre no es desencalla el futur centre intermodal, si bé ara té un ús molt residual i algunes limitacions.

Reaccions al corredor

La reacció gironina a l'aprovació de l'eix mediterrani va ser de satisfacció general. Els alcaldes de Girona i Figueres, Carles Puigdemont i Santi Vila, van fer una compareixença conjunta amb els alcaldes de Barcelona, Tarragona i Lleida. Puigdemont va celebrar la decisió i Vila va afirmar que s'han imposat els criteris econòmics sobre els polítics.

LA XIFRA

750
metres
de longitud serà la capacitat que tindran les vies d'ample ibèric i internacional del Far-Vilamalla.

LA FRASE

El projecte i el calendari depenen de si hi ha empreses interessades a fer la inversió
Simó Batlle
cap de planejament de cimalsa

Portbou també en pot sortir beneficiat

L'aprovació del corredor mediterrani tal com el proposava Ferrmed era una de les esperances que tenia Portbou per intentar no perdre pes ferroviari amb la posada en marxa del centre del Far-Vilamalla. Amb el projecte aprovat per Europa, s'estén el tercer rail per la via convencional fins a Portbou i més enllà de la frontera, de manera que això facilitarà el pas de combois de mercaderies.

Malgrat que no s'haurà de fer el canvi d'eixos o de tren que es fa actualment, això obre les portes a augmentar la circulació de determinades càrregues que per motius com ara el pes és complicat que passin per la línia del TAV al túnel del Pertús. A més, als operadors els sortirà més barat passar per Portbou perquè s'estalviarien el peatge del túnel.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.