Infraestructures i serveis

Metro a la nit: luxe o dret?

La possibilitat que les retallades arribin al metro i se suprimeixi el servei nocturn alerta diversos sectors

Tant els experts en mobilitat com la majoria de gremis implicats consideren que tirar endavant la mesura seria un greu error i pensen plantar-hi cara

Les tisores del govern d'Artur Mas planen damunt del metro, i els seus dos operadors, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), es plantegen tancar les nits de dissabte per fer el servei més sostenible. En espera de saber si la mesura es limitaria a la franja de dues a cinc de la matinada del diumenge o també a la de dotze a dues del cap de setmana, els experts consideren que els principals afectats serien els locals d'oci nocturn i els joves. La restauració, els cinemes i altres franges d'edat, però, també en podrien resultar afectats. La majoria dels implicats consultats per aquest diari s'oposen al tancament del metro, si bé en alguns casos es deixa oberta la possibilitat de renunciar-hi si es millora la xarxa d'autobusos nocturns. Altres gremis, com els empresaris de cinemes, prefereixen no opinar. En qualsevol cas, els experts alerten que un pas enrere com aquest podria tenir repercussions tant econòmiques com humanes, ja que comportaria un augment de l'accidentalitat.

Joaquim Boadas

SEC. GRAL. DE LA Federació catalana d'associacions d'activitats recreatives musicals (Fecasarm)

“Treure el metro seria una mesura totalment errònia i tindria conseqüències nefastes per a la mobilitat: augmentaria el parc mòbil, la sinistralitat, la contaminació acústica i fins i tot els problemes per trobar un taxi. La gent té un pressupost per a l'oci, i si puja el transport baixa el consum. Si continuen per aquest camí, estudiarem mobilitzacions i protestes, perquè el metro nocturn és clau per a la supervivència de molts locals.”

Carmen de Tienda

Presidenta de l'associació empresarial del taxi

“Com a ciutadans ens interessa que el metro estigui obert, però els costos són els que són i la situació és la que és. Des del sector del taxi ens interessa que tanqui el metro, perquè guanyarem usuaris i milloraria la situació del sector, que passa un mal moment. Això, però, també voldrà dir que el món del taxi ha d'estar disposat a assumir aquest volum de feina i que s'hauran d'adequar les tarifes. Si els ciutadans en surten perjudicats, el taxi no pot fer repercutir els preus, sinó fer un esforç que ja es compensarà pel fet de tenir més demanda. Sistemes de parades i taxis compartits? Se'n pot parlar, però el prestigi que té el taxi de Barcelona no va en aquesta línia. Potser seria viable únicament en cap de setmana, però implicaria una modificació tarifària i canvis d'estructures.”

Fernando Martínez

PORTAVEU DE la federació catalana de locals d'oci nocturn (FECALON)

“Una ciutat sense nit és una ciutat sense dia. Calculem que cada cap de setmana surten de nit per Barcelona unes 200.000 persones, majoritàriament d'una edat compresa entre els 18 i els 25 anys. La majoria d'aquesta gent tria el transport públic per als seus desplaçaments i tancar el metro seria un pas enrere. Potser seria més convenient apujar una mica el preu i mantenir el servei o, en tot cas, tenint en compte que l'oci a la ciutat es focalitza bàsicament a Ciutat Vella, l'Eixample, Gràcia, Sarrià i el port, s'hauria d'estudiar si es podrien tancar només algunes línies o complementar-ho amb una xarxa d'autobusos eficaç. No podem treure a la gent de la nit un dret que mereixen tant com els que fan vida de dia. Des del 2007 els ingressos ens han caigut un 40%. Primer la llei antitabac, després la crisi i ara el metro; sembla que tot vulgui afavorir el fenomen del guateque i que cada cop més gent es vulgui quedar a casa.”

Gaietà Farràs

PRESIDENT del GREMI de RESTAURADORS de Barcelona

“De moment, des del sector no ens ha arribat cap símptoma de preocupació i no ens ho hem plantejat a fons, perquè no creiem que ens afecti excessivament. Sense tenir dades de la quantitat d'usuaris del metro nocturn, des del punt de vista del ciutadà seria millor que obrís a les nits, però també és cert que en aquests moments cal que sigui un servei sostenible. En tot cas, si s'hagués de limitar, s'hauria d'estudiar molt bé quina hauria de ser la restricció de l'horari.”

Josep Maria Aragay

Professor de la UB i expert en mobilitat

“El dilema de tancar o no el metro es pot afrontar des de dues perspectives, tenint en compte la mobilitat o el context econòmic. Tancar implicaria no tenir en compte un sector com el dels joves o la gent que, per seguretat ciutadana, decideix no conduir quan surten a divertir-se. Per tant, hi hauria molta imprudència en aquesta decisió. Tenir un metro operatiu és una necessitat de la ciutat i ara s'està aprofitant per desfer tot el que durant vint anys s'havia aconseguit en matèria d'educació, sanitat i mobilitat.”

“Si tinguéssim en consideració la segona variable, la del context econòmic, semblaria una mesura raonable, perquè el metro genera dèficit: té un cost alt per les hores extres i una ocupació molt limitada. Però resulta que no estic disposat a acceptar el context. La trampa dels polítics és que ens fan acceptar el context. No es plantegen que l'alternativa correcta seria augmentar els ingressos.”

“No es pot invertir en metros o hospitals per després no fer-los servir. En tot cas, abans que la imposició del tancament hauria de venir el pacte, i seria interessant que tots els implicats (operadors del servei, joves, sector de l'oci, taxistes, operadors d'autobusos) es trobessin per fer una tempesta d'idees i aportar solucions. De possibilitats, n'hi ha moltes; s'hauria de veure on es concentra l'oci a la nit i amb una xarxa d'autobusos en sentit vertical i una d'horitzontal potser es podria cobrir el 60% de la demanda potencial. A més, es podrien instaurar els taxis compartits que, sortint de determinades parades, et poguessin acostar a Horta o Sant Andreu per, posem-hi cinc euros. En qualsevol cas, la mobilitat és la gran diferència entre el segle XXI i els anteriors, i no es pot tornar enrere.”

Ricard Riol

President de l'associació promoció pel transport públic

“No es pot deixar la gent a l'estacada en una ciutat que funciona les 24 hores del dia. S'ha fet un càlcul del que suposa a la ciutadania tres hores de metro extres, de dues a cinc de la matinada del diumenge, i surt un dèficit de 70 cèntims d'euro per a cada usuari del metro de TMB. En el cas dels FGC, és més elevat. També és cert, però, que a la nit hi ha molta diferència d'ús entre les línies de la 1 a la 5 i de la 6 a la 11. Si fos inevitable, potser seria convenient fer un tancament selectiu i mantenir les línies que porten més gent. A més, caldria muntar un sistema d'autobusos menys radial, perquè ara se centralitzen a la plaça Catalunya, i més ràpid, sobretot per fer desplaçaments a Badalona, Cornellà o Castelldefels. No es pot tancar el metro sense fer res més; cal vetllar pels usuaris que hem guanyat al cotxe privat.”

Ole Thorson

expert en mobilitat

“El problema és francament complicat: fins ara hem avançat donant més servei i captant clients nous, però ara sembla que és una partida que cal retallar. És clar que el metro costa molts diners i els usuaris no paguen més del 40%. Ara, si veritablement volem que el transport públic sigui una alternativa vàlida, com a societat hem de pagar aquests serveis. Si resultés inevitable la retallada, el primer que caldria fer és analitzar a fons si el bus nocturn és suficient per donar aquest servei. Segurament caldria fer-hi una reestructuració: que sigui menys radial i més en xarxa i que tingui una freqüència de pas molt més alta.”

Pau Gonzàlez

President del Consell de la joventut de barcelona

“Deixant de banda que en un any ja hem tancat el metro nocturn un parell de vegades amb aquests globus sonda, creiem que s'ha de fer una aposta clara pel transport públic, tant diürn com nocturn. La ciutadania té dret a la mobilitat i s'ha de garantir amb transport públic; no amb àrees verdes gratuïtes o motos pel carril bus. Que el metro no tanqués la matinada de diumenge va ser un salt qualitatiu en la mobilitat nocturna i, de fet, entenem que la matinada de dissabte tampoc no hauria de tancar. No deixarem que es tanqui el metro i perdem els avenços que tant ens ha costat assolir. Potser que abans mirem si quan s'amplia el servei perquè ve el papa o per un partit de futbol el sobrecost l'ha de pagar la ciutat o els organitzadors de l'acte. Obrir a la nit pot ser deficitari, però segurament molts dies a l'any també ho és i no per això el tancarem.”

Jordi Bonet

Pres. de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona

“Ens oposem al tancament del metro de nit. Creiem que aquest servei, a banda d'assegurar la mobilitat nocturna, redueix la sinistralitat perquè la gent que surt per motius d'oci ja no està obligada a agafar el cotxe o la moto. Una de les primeres conseqüències del tancament podria ser l'augment de la sinistralitat viària, i una mort no es pot posar en un balanç de beneficis i pèrdues. No volem sentir a parlar dels autobusos com a alternativa. No podem fer passes enrere. En tot cas, que posin mesures per evitar el frau i tindran més diners.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.