Infraestructures i serveis

El servei de rodalies de Girona no serà una realitat fins al 2013

La Generalitat veu gairebé impossible posar-lo en marxa aquest any, tot i que espera signar l'acord amb Renfe aquesta tardor

Es compromet a no retirar trens de mitjana distància amb Barcelona quan entrin en servei els Avant

La proposta tècnica dels trens de rodalies està feta des de l'abril
Els Avant i els rodalies hauran
de redefinir els serveis ferroviaris

El 2012 havia de ser l'any del tren a Girona. Coincidint amb la celebració del 150è aniversari de l'arribada del tren a la ciutat –rememorada amb una exposició–, s'havien de posar en marxa dos nous serveis que han de canviar la mobilitat ferroviària de les comarques gironines: l'arribada del TAV i l'entrada en servei dels trens de rodalies de Girona. Del TAV, el retard en l'adjudicació de les obres de l'estació de Girona ja en va ajornar l'arribada fins a mitjan primer semestre de l'any vinent. I, quant als rodalies, els diversos estira-i-arronses entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, el Ministeri de Foment i Renfe van deixar en l'aire un projecte que s'havia anunciat per a la primavera d'aquest any.

Després de l'acord del Consell de Ministres per a la liberalització del sector ferroviari, la Generalitat vol desencallar l'acord del contracte programa amb Renfe fins al 2015, en què hi ha inclòs el servei de rodalies de Girona. L'incompliment de l'Estat per haver obert a la competència el transport ferroviari de viatgers i també l'ajornament de les inversions promeses en rodalies van ser els dos esculls que van demorar les reunions. Unes trobades que s'han de produir a partir de setembre i que serviran per establir el marc de relacions entre la Generalitat, com a gestora dels serveis ferroviaris, i Renfe, com a companyia operadora. Tenint en compte que des de l'abril passat ja està elaborat l'informe tècnic amb totes les necessitats i tots els requeriments dels rodalies gironins, en el moment en què es firmi el contracte programa caldran entre dos i tres mesos per tenir a punt tota l'operació. Per això, difícilment se serà a temps de posar-ho en servei el 2012, i s'haurà d'esperar segurament fins a principi del 2013. Segons el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, “tècnicament la proposta ja està treballada des del punt de vista del personal, els serveis i el material mòbil”, però també ha insistit que la posada en servei s'haurà de fer coincidint amb alguna època de pausa en la mobilitat per poder fer els canvis amb garanties.

Font ha valorat que el nou contracte programa permetrà no només millorar l'oferta de trens, sinó que donarà potestat a la Generalitat per establir uns estàndards de qualitat que l'operadora haurà de complir, amb la possibilitat de sancionar-la si no ho fa. En tot cas, el director general ha avisat que molts dels problemes de retards actuals “no són culpa de Renfe, sinó del mal estat global de la xarxa ferroviària i de l'estrès dels túnels de Barcelona”.

Font s'ha mostrat optimista per poder firmar aviat l'acord amb Renfe, que durarà fins al 2015, si bé no s'ha estat de recordar el dèficit d'inversió de l'Estat en rodalies i la falta d'un pla d'inversions en regionals. En tot cas, les previsions són que hi hagi un tren cada hora entre Blanes i Figueres, que arribaria fins a Portbou un cop cada dues hores, entre les sis del matí i les deu del vespre. Això podria significar una circulació de divuit trens diaris, amb un cost d'uns 4 milions d'euros per tren i quilòmetre a l'any, sense comptar els ingressos per venda de bitllets. Aquesta quantitat s'inclou dins un dèficit previst dels serveis de rodalies a tot Catalunya i regionals de 148 milions d'euros, i que és un dels punts que hauran de quedar recollits en el contracte.

Els Avant i els regionals

L'any vinent, coincidint amb l'arribada del TAV, entraran en servei els Avant, que uniran Figueres i Girona amb Barcelona amb la meitat del temps que ara i a través de la línia d'alta velocitat. L'inconvenient d'aquests trens serà el preu, molt més elevat que els actuals regionals i mitjana distància. Font s'ha compromès a no eliminar cap dels serveis de mitjana distància un cop funcionin els Avant: “Primer volem comprovar quina migració de viatgers hi ha entre els diversos serveis, i llavors decidirem com queda tota la configuració de trens i horaris.” Pel que fa als serveis dels regionals entre Portbou i Barcelona, aquí s'haurà de comprovar com queden integrats dins la xarxa ferroviària i, sobretot, la seva complementació amb els rodalies. Tot plegat serà el que definirà l'oferta ferroviària a Girona dels pròxims anys.

LES XIFRES

Ara no hi ha d'haver problemes per firmar amb Renfe; hem de ser optimistes
Ricard Font
director general de transports i mobilitat de la generalitat

LES FRASES

A les comarques gironines hi ha una xarxa que permet canviar els serveis segons la demanda; hem de ser creatius
18
trens més al dia
circularan a les comarques gironines amb el nou servei, segons les previsions.
20
estacions
quedarien englobades dins la xarxa dels trens de rodalies de Girona.

Matisos a la liberalització

O.M

La liberalització dels serveis ferroviaris ha rebut crítiques des de diversos sectors, que consideren que amb aquesta mesura i la privatització de Renfe es pot perjudicar els usuaris. Els més contundents han estat els mateixos treballadors de Renfe i Adif, que divendres passat van fer vaga en contra d'aquests acords del Consell de Ministres.

Una altra de les veus crítiques ha estat l'associació per a la Promoció del Transport Públic. L'entitat s'ha mostrat en contra de la privatització de Renfe i les altres companyies públiques de ferrocarril, si bé sí que s'ha mostrat partidària de la liberalització i la introducció de competència en el transport ferroviari de viatgers, sobretot en alguns corredors i sota tutela pública. Segons l'associació, la gestió que ha fet de Renfe el Ministeri de Foment és la responsable que ara es vulgui privatitzar el servei, i recorda que a Europa els models de més èxit són els protagonitzats per empreses públiques estatals. Pel que fa a la liberalització, creu que això podria ajudar a reduir preus en algunes línies, tal com va passar amb el sector aeri i el baix cost. Finalment, l'associació també s'ha mostrat partidària de la descentralització ferroviària, transferint els serveis de regionals i rodalies a les comunitats que ho vulguin, incloent el personal i els trens en aquest paquet.

Inversió zero en infraestructura

Un dels avantatges del nou servei de rodalies és que no ha de comportar cap inversió en infraestructura, ja que la xarxa ja està feta i el que es pretén és treure'n més partit. Si bé en l'entorn metropolità i la ciutat de Barcelona calen urgentment inversions perquè les línies estan saturades, en el cas de les comarques gironines encara hi ha molt marge de maniobra abans no es puguin col·lapsar les vies. Per això, Ricard Font opta per obrir una etapa en què cal “tenir inventiva i ser molt flexibles en la planificació en funció de l'oferta i la demanda, i redimensionar els serveis com amb els autobusos”, un fet que també es podrà beneficiar de la futura liberalització del transport de viatgers. En tot cas, el director general ha insistit en el fet que el bus continua sent molt més econòmic que el tren, i que també s'ha d'avançar en la intermodalitat entre aquests dos mitjans de transport. Recentment, s'han potenciat algunes línies en aquest sentit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.