Infraestructures i serveis

Tortosa guanya terreny al tren

El pont del ferrocarril es retira pel seu deteriorament setze anys després de l'entrada en funcionament del corredor del Mediterrani que va convertir la capital del Baix Ebre en una estació terminal

El 1996 els trens van deixar de travessar el riu Ebre per Tortosa. L'entrada en funcionament del corredor ferroviari del Mediterrani va fer que els viatgers de llarg recorregut s'estalviessen uns quilòmetres i que els veïns del Baix Ebre i Montsià perdessin bona part del servei. El tren Talgo de Montpeller a València va ser l'últim a utilitzar aquesta infraestructura el 9 d'agost i Tortosa va convertir-se des d'aquell dia en una estació terminal.

Amb tot, han hagut de passar setze anys perquè el Ministeri de Foment realitzés els treballs de desmuntatge del pont del tren al seu pas per l'avinguda de la Generalitat, la principal artèria de comunicació de la capital del Baix Ebre, així com el tram de l'avinguda Lleida. Uns treballs que es van executar fa pocs dies i que l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) va enllestir en poques hores. «Durant molts anys hem suportat una barrera física i la seua eliminació suposa un canvi visual de primer ordre. Millora l'estètica de la ciutat», ha dit l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel. Desenes de curiosos van seguir els treballs que va realitzar una grua de grans dimensions i van observar amb nostàlgia com s'enretirava primer la meitat del pont de color blau i poques hores després, l'altra. Es desmantellava així definitivament una infraestructura que va arribar a la ciutat el 1867 i que va ser reformada el 1970, tal i com recorda Máximo de Miguel Cabeza, que durant més de quaranta anys va ser cap de l'estació de ferrocarril de Tortosa. «Es van reformar les vies i l'estructura metàl·lica del tren per garantir la seguretat dels usuaris», ha explicat de Miguel. De fet, l'actuació formava part del projecte de modernització de l'accés a la ciutat, des del barri del Temple i fins al pont de l'Estat. «L'estació de Tortosa era potent, però el desviament de l'Aldea va suposar una pèrdua important. Va quedar un ambient desolat», ha manifestat l'excap d'estació amb nostàlgia. Admet que la ciutat guanyarà ara amb la retirada d'una infraestructura que no s'utilitzava i que estava força deteriorada. «No és ara que perdem el tren», ha assegurat.

Ferralla

L'Ajuntament de Tortosa ha reclamat durant anys el desmantellament del pont, una actuació que s'ha dut a terme quan el seu deteriorament era ben visible i suposava un risc per als vianants. La infraestructura, que s'ha convertit en ferralla, tenia una llargada de 24 metres i pel pas dels anys havia sofert un important procés d'oxidació que afectava l'estructura de metall del mateix pont, amb obertures visibles. Així, les restes de l'antic viaducte es van trossejar dins el mateix municipi per facilitar-ne el transport. Encara que la retirada del tram del pont que travessava l'avinguda de la Generalitat va aixecar molta més expectació entre els veïns, va ser més complex el procés per eliminar el viaducte de l'avinguda Lleida. Aquest és el tram que connectava directament amb el pas sobre el riu i per treure'l van fer falta dues grues de grans dimensions i més de sis hores de treball.

Tant mentre passaven trens pel pont com posteriorment, part de la ciutadania feia servir la infraestructura per travessar el riu i arribar en pocs minuts des de l'eixample tortosí fins al barri de Ferreries i viceversa. Una actuació que, evidentment, no estava permesa i que implicava un risc. Ara, es manté el tram de pont sobre el riu Ebre i serà d'ús exclusiu de vianants i bicicletes. En aquest espai ja no hi ha els rails del tren i en un parell de mesos el ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient haurà completat els treballs per connectar la via verda de la Terra Alta amb la del Baix Ebre, que s'allargarà fins a la desembocadura del riu. Així, després de més d'una dècada sense tenir cap utilitat, el pont serà el nexe d'unió de dos trams de la via verda, un dels actius turístics amb més demanda actualment a les Terres de l'Ebre. També el traçat de la via verda aprofita l'antic recorregut de la línia ferroviària de la Val de Zafan.

Cinc milions d'euros

L'adequació del pont del ferrocarril forma part del projecte de millora del passeig fluvial de Tortosa, una actuació que és a la recta final i que suposa una inversió de cinc milions d'euros. És una de les obres de la direcció general de Sostenibilitat de la Costa i el Mar encaminada a protegir i millorar el litoral riberenc. En aquest sentit, es donarà continuïtat al passeig existent, es protegiran els talussos i el bosc de ribera i s'ampliarà el mur de protecció. La major part de l'obra es concentra al marge esquerre del riu Ebre, tot i que també es contemplen petites actuacions al marge dret per connectar la via verda amb l'antic pont del ferrocarril. Si es compleixen els terminis previstos pel govern de l'Estat el passeig fluvial estarà acabat a final del mes de novembre.

Més bon accés al parc

Adif no s'ha fet càrrec de la retirada de la pilastra que suportava el pont a l'avinguda de la Generalitat, una actuació que assumirà l'Ajuntament i que es durà a terme en poc temps. També es recreixerà la via i s'eliminarà el talús del carrer Comandant Anguera, de manera que es millorarà l'accés al parc. En canvi a l'avinguda Lleida l'Estat sí que executarà les obres de recreixement del carrer.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.