Infraestructures i serveis

infraestructures

Figueres opta per la via del tren subterrània i descarta la variant ferroviària

El pla d'acció municipal (PAM) aprovat ahir pel ple descarta l'opció de la variant ferroviària nord amb l'estació de Vilafant pel seu cost massa elevat

Figueres vol apostar per fer subterrània la via del tren convencional al centre de la ciutat, la qual cosa significarà també l'eliminació dels passos a nivell. L'estiu passat, la primera versió del pla d'acció municipal 2012-2015 presentada per l'Ajuntament de Figueres obria el debat del pla ferroviari a la capital de l'Empordà amb dues possibles alternatives: una única estació intermodal a Vilafant amb la construcció de la pota nord de la variant ferroviària, o bé el manteniment de les dues estacions fent parcialment subterrànies les vies i l'estació del tren convencional. Ara el PAM definitiu aprovat pel ple municipal d'ahir –després d'un procés participatiu obert a la ciutadania, entitats i grups polítics– descarta la variant ferroviària nord, en part pel seu cost elevat –uns 70 milions d'euros enfront dels 30 milions de l'opció de la via subterrània– i en part també per la constatació que “un any més, el govern estatal no aposta per la variant en els pressupostos generals”.

El ple d'ahir a Figueres va formalitzar el decantament cap a l'opció de la via subterrània amb la introducció d'una esmena en aquest sentit al PAM, en l'apartat del model ferroviari. L'esmena va facilitar l'abstenció d'ERC, que havia condicionat el seu vot sobre aquest punt reclamant que “el model ferroviari convencional quedi fixat al centre de Figueres i amb vies subterrànies”. Els tres regidors del PP i l'únic representant d'AMC van afegir els seus vots favorables als de l'equip de govern de CiU per a l'aprovació del PAM, mentre ICV, la CUP i el PSC van votar-hi en contra, qualificant el document de projecte electoral de CiU.

El govern municipal va destacar “les trobades amb entitats i associacions o mitjançant el web i les xarxes socials, que han servit per realitzar aportacions” al full de ruta de la política municipal del període 2012-2015, subratllant que “s'han acceptat totes les propostes realitzades”, la majoria de les quals feien referència a l'espai públic”. La memòria amb les accions previstes es farà pública.

LA XIFRA

30
milions d'euros
costaria fer subterrània la via del tren, en front dels 70 milions per realitzar una variant ferroviària.

Aprovació inicial del pressupost

El ple de Figueres ahir va aprovar inicialment els pressupostos del 2013 amb només els 12 vots a favor de l'equip de govern liderat per l'alcalde, Sant Vila, mentre el grup d'ERC es va abstenir i els regidors de la CUP, ICV, el PSC i el PP van votar-hi en contra. Sant Vila va qualificar la proposta de pressupostos del 2013 de “realista, alhora que tímidament creixen els ingressos”. Els comptes municipals preveuen per l'any que ve uns ingressos de 47,2 milions, per unes despeses de 46,6 milions, generant un marge d'uns 600.000 euros que es dedicaran a eixugar el deute. L'oposició va criticar l'absència de participació i comunicació en l'elaboració dels pressupostos i va qüestionar la inversió de la Casa Empordà, així com la capacitat de Fisersa per assumir les inversions que haurà de fer.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.