Infraestructures i serveis

Esperança al món turístic i econòmic amb el TAV

mobilitat

La connexió ràpida amb Barcelona, Madrid i Europa es veu clau per a la competitivitat

Es lamenta el retard i es reivindica el corredor mediterrani

Els sectors econòmic i turístic de les comarques gironines es mostren esperançats que l'arribada del TAV tingui un impacte altament beneficiós per al desenvolupament de la demarcació, però reclamen també la necessitat de prioritzar el corredor mediterrani.

Així, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, assenyala que, a més dels beneficis que pot suposar per al món comercial i turístic, pot tenir incidència immobiliària “amb gent que vingui a viure aquí”. Això sí, lamenta que la infraestructura “arriba amb vint anys de retard” i que “encara no està tot resolt”. Espadalé també subratlla que per a l'economia gironina “és cabdal la connexió amb Europa, perquè ha de facilitar la internacionalització de les empreses”. En aquesta línia, el vicepresident primer de la FOEG, Joan Vilalta, també emfatitza que la nova línia “és la primera connexió amb Europa i això obre moltes possibilitats per a persones i mercaderies”. Vilalta lamenta que “una decisió política” decidís al seu dia fer primer la línia de Madrid a Sevilla i ara considera que cal prioritzar que Barcelona es pugui constituir “com un centre logístic del sud d'Europa”. El president de Pimec, Iñake Frade, veu vital la línia per a empresaris i professionals que es desplacen diàriament a Barcelona. Per això, assegura que “l'impacte administratiu serà molt important” perquè un 60% d'executius gironins van molt sovint a la capital catalana.

Des de la Cambra de Comerç de Sant Feliu de Guíxols, Joan Puig valora “la rapidesa amb què ens connecta amb el centre de l'Estat, sobretot ara que no hi ha vol a Madrid”. Això sí, considera que caldria “potenciar el transport públic perquè hi hagués un accés fàcil a la Costa Brava” i que així s'aprofités més bé l'impacte del TAV. El president de la Cambra de Comerç de Palamós, Xavier Ribera, considera que la línia nova “vertebra el país”, però tem l'impacte que tindrà sobre els trens de mitjana distància. Ribera indica la necessitat que el govern francès “faci els deures” amb el tram que encara no és d'alta velocitat i assenyala que cal resoldre la sortida de mercaderies “per Portbou i deixar el Pertús per a viatgers”.

Més flux turístic

Des del sector turístic no es té cap mena de dubte de l'impacte que pot reportar per al sector l'arribada del TAV. El president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, Antoni Escudero, garanteix que “hi haurà un abans i un després de la posada en marxa”. Remarca que la connexió amb Europa serà vital “perquè França és el primer mercat de la UE que ve a la demarcació i a Catalunya”, així com l'acostament a Barcelona. També esperançat amb el TAV es mostra Xavier Nicolazzi, president de l'Associació d'Hostaleria de Girona, ja que la nova línia “permet tornar-nos a posar al món” i considera que “és molt important situar-se a mitja hora de Barcelona i a tres hores de Madrid perquè són mercats molt importants”. Nicolazzi avança la necessitat “de fer promoció de la ciutat per aprofitar l'impacte”. (Informació feta per Dani Vilà, Mar Vicente i Ure Comas.)

N'esperem molt, del TAV, perquè ens torna a posar al món i ens connecta al corredor mediterrani
Xavier Nicolazzi
President de l'associació d'hostaleria de Girona i radial
És molt important per a les comarques gironines; ens acosta a Europa i al centre de l'Estat espanyol
Joan Puig
President de la cambra de comerç de Sant Feliu de guíxols
Tindrà un impacte important, en especial la connexió amb Europa per facilitar la internacionalització
Domènec Espadalé
President de la cambra de comerç de Girona
Volíem l'estació al centre i no creiem que sigui l'època daurada per al comerç. Pot ser bo per al Museu Dalí
Jordi Rotllan
President de comerç Figueres
És la primera connexió amb Europa i això obre possibilitats per a persones i empreses
Joan Vilalta
Vicepresident primer de la FOEG
Facilitarà negocis i intercanvis, i vertebra el país. Cal repensar mercaderies i que França ho completi
Xavier Ribera
President de la Cambra de Comerç de Palamós
Hi haurà un abans i un després que en l'àmbit turístic ha de permetre portar molta més gent al territori
Antoni Escudero
President de la Federació d'hostaleria a la demarcació
L'impacte serà gran per a les pimes, ja que un 60% d'executius gironins van molt sovint a Barcelona
Iñake Frade
President de Pimec

L'hotel Llegendes paga el TAV i el taxi als clients

L'arribada del TAV ha de ser una oportunitat per al sector turístic i comercial i ja hi ha els primers empresaris que volen aprofitar la nova infraestructura. Així, per exemple, l'hotel Llegendes de Girona ja té una promoció en què es compromet a pagar els bitllets de TAV i el taxi fins a l'hotel de tots els clients que provinguin de Barcelona i la seva àrea metropolitana o de la Catalunya del Nord. Aquest paquet especial, que anomenen Pack Margarita Bonita, estarà disponible tots els dies de la setmana per a les quatre habitacions Eros que té l'hotel. El propietari de l'hotel, Carles Mallart, assegura: “Els clients no s'han de preocupar de res; només ens han de dir quin dia i a quina hora volen agafar el TAV i quin agafaran per marxar i l'hotel ho tramita tot.” Les habitacions tenen un preu mitjà d'uns 295 euros per nit per a dues persones amb esmorzar a l'habitació, en un hotel situat al Barri Vell de la capital gironina. La suite Margarita Bonita és dúplex i incorpora sofà tàntric, llit de matrimoni amb pètals de rosa, llit amb moviment, dutxa amb efecte pluja, coixins love pillows i jocs de llums automàtics. A més, es pot fer el check-out passades les dotze. Mallart admet que l'arribada del TAV “obre un gran mercat a l'àrea de Barcelona i per a la Catalunya del Nord”. El nou mercat que obre l'arribada del TAV fa preveure que més empresaris s'afegiran a fer ofertes específiques pensant en els turistes i visitants que poden arribar a partir d'ara per l'alta velocitat.

Diverses visions de l'impacte per al comerç

Des del punt de vista comercial, hi ha diferències entre l'anàlisi que fan des de Figueres i el que esperen des de Girona. Així, el president de Comerç Figueres, Jordi Rotllan, recorda que des del sector sempre havien “defensat l'estació al centre i no pas a Vilafant”. En aquest sentit, Rotllan assenyala que “els accessos a l'estació de Vilafant no són bons ni estèticament ni urbanísticament”. A més, afegeix que no creu que l'arribada del TAV “sigui una època daurada per al comerç”, ja que considera que pot ser que a algunes persones de Figueres “els faci gràcia anar a comprar a Barcelona amb TAV”, però no creu que passi a la inversa. Els comerciants de Figueres estan a l'expectativa de veure l'acord que assoleixen Renfe i SNCF per definir quants trens internacionals acaben parant a Figueres. Malgrat tot, Rotllan sí que creu que el TAV “pot ser una bona eina per accedir al Museu Dalí”.

Per contra, Josep Marina Noguer, de Girona Centre Eix Comercial, creu que el TAV “aportarà més gent que vindrà a comprar”. Per això, ja pensen “en plans de dinamització per aprofitar la infraestructura i perquè vingui més gent a fer la seva despesa d'oci a la ciutat de Girona aprofitant el TAV”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.