Infraestructures i serveis

Un 14% més de viatgers de tren en dos anys al corredor gironí

El corredor ferroviari gironí s'acosta als 5,3 milions d'usuaris gràcies a la posada en marxa del TAV i Rodalies

L'estrena de Rodalies fa que el tren convencional es mantingui el 2014, tot i l'ascens del TAV

Tot i el TAV, el tren convencional ha perdut només 330.000 viatgers

El nombre de ciutadans que utilitza el tren per desplaçar-se pel corredor gironí Portbou-Figueres-Girona-Barcelona ha crescut un 13,8% els últims dos anys: dels 4.629.000 passatgers que hi havia el 2012 s'ha passat a més 5.268.000 viatgers en total el 2014. En xifres absolutes, s'han guanyat uns 639.000 usuaris. Aquest auge ha estat gràcies, sobretot, a l'estrena del tren d'alta velocitat el gener del 2013, però també a la posada en marxa, aviat farà un any, del servei de Rodalies de Girona, que ha aconseguit que el 2014 s'hagi estabilitzat el nombre d'usuaris del tren convencional mentre l'ús del TAV continuava creixent.

El tren d'alta velocitat ha estat, sens dubte, el gran revulsiu perquè la ciutadania s'hagi passat al tren. El servei de proximitat del TAV, l'Avant, que uneix Figueres i Girona i Barcelona, va tenir, ja el primer any, 912.000 passatgers, una xifra que va augmentar un 7% més el 2014 fins a 976.000 usuaris. I mentre l'alta velocitat s'acosta al milió d'usuaris anuals per desplaçaments interns del corredor –a part, hi va haver, l'any passat, 365.000 viatgers cap a l'Estat francès o més enllà de Barcelona–, el tren convencional s'ha estabilitzat en prop de 4,3 milions de passatgers, només uns 330.000 menys que els que tenia abans de l'arrencada del TAV. El fet que el tren convencional hagi aconseguit mantenir el nombre d'usuaris el 2014 –s'ha passat de 4.295.000 el 2013 a 4.292.000 l'any passat– mentre que el TAV sumava 65.000 usuaris nous ha estat possible gràcies a l'arrencada de Rodalies de Girona. La nova RG1, que ha suposat recuperar la connexió directa amb Blanes i el Maresme, comparteix bona part del trajecte amb l'R11 –la línia de sempre que va a Barcelona per l'interior– i, per això, és difícil analitzar-les per separat. Bona part dels usuaris del tren convencional –sobretot a les estacions més petites– utilitza per desplaçaments entre Portbou i Maçanet el tren que li va millor per horari, sense tenir en compte si pertany a l'R11 o a l'RG1. Segurament, el 2014, el tren convencional ha perdut de nou algun usuari que s'ha passat al TAV, però ha estat un descens que ha quedat compensat pels viatgers que s'han sumat al corredor provinents de Blanes i el Maresme gràcies a l'RG1.

4,3
milions
de passatgers té el tren convencional, només uns 330.000 menys que abans de l'arrencada del TAV.
639.000
passatgers
ha guanyat el corredor gironí de tren entre els anys 2012 i 2014, sobretot gràcies a l'inici del TAV.

Evolució a l'alça de Rodalies al 2014

Rodalies de Girona, que està a punt de complir el primer aniversari, va tancar el 2014 amb un total de 387.190 passatgers i una mitjana diària de 1.905. L'evolució bàsicament va ser ascendent: va arrencar el primer mes amb 1.700 usuaris al dia, dada que va anar augmentant i va tenir una primera punta destacada al maig, quan es va acostar als 2.050 viatgers diaris. Al juny, es van tornar a les xifres de l'abril, però al juliol ja es va enfilar fins als 1.900 passatgers, xifra de què ja no va tornar a baixar cap mes. El millor mes va ser el setembre amb 2.300 viatgers al dia.

Cal tenir en compte que l'RG1 –que inclou vuit trens diaris per sentit– només circula els dies de cada dia. L'excepció van ser dos mesos a l'estiu –de mitjans de juny a mitjans de juliol– quan es van posar tres trens per sentit els caps de setmana. A més, inicialment, la línia tenia com a límit nord Figueres i des del juny, seguint les peticions de la zona, la meitat de trens de l'RG1 arriben o surten de Portbou.

L'estrena de la línia, el 24 de març de l'any passat, va suposar dues millores importants: d'una banda, es va recuperar la connexió directa amb Blanes i el Maresme després de 20 anys i, de l'altra, es van augmentar molt les freqüències del corredor gironí. En les estacions petites –on no paren els trens de mitjana distància–, va suposar duplicar l'oferta i passar de tenir un tren cada dues hores –regionals de l'R11– a un cada hora –s'alternen els de l'R11 i els de l'RG1–.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.