Infraestructures i serveis

Els bitllets de rodalies pugen un 6% mentre que els peatges només un 0,7%

Els preus del servei metropolità de Renfe encara els ha marcat l'Estat i la Generalitat no podrà fer-ho fins al 2011

Dimarts, quan l'Estat i la Generalitat signaven el traspàs de rodalies, la comissió delegada d'Afers Econòmics que depèn del govern espanyol aprovava la pujada de preus per a alta velocitat, llarga i mitjana distància així com per a rodalies. Abans-d'ahir, però, Renfe només feia públic l'increment del 4% del preu dels bitllets del TAV i de llarga distància. Ell mateix dia, el portaveu de premsa de la companyia ferroviària va amagar informació a aquest diari en no respondre a les preguntes de quin seria l'increment i de quan es faria efectiu. En canvi, el departament de premsa del Ministeri de Foment informava ahir que la pujada de preus de rodalies i de mitjana distància s'havia aprovat el mateix dimarts. El preu dels bitllets senzills de rodalies pujarà un 6%, i el de mitjana distància, un 5%. L'increment estarà molt per sobre de l'IPC interanual de novembre que és d'un 0,7%.

Tot i que amb el traspàs de rodalies, l'Estat i la Generalitat van acordar que seria l'executiu català qui marcaria els nous preus, enguany la pujada de les tarifes encara l'ha decidit el govern espanyol. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques recordava ahir que han subrogat un contracte programa vigent fins a final del 2010 i, per tant, han de complir el que ha decidit l'Estat. La Generalitat podrà fixar les tarifes per al 2011, quan haurà finalitzat aquest contracte programa. Tot i així, el conseller Joaquim Nadal afirmava en declaracions a Catalunya Ràdio que ell no hagués apujat les tarifes un 6%.

Entre el llistat de coses que la Generalitat vol millorar de rodalies hi ha l'equiparació de la integració tarifària de Renfe a la de l'Autoritat del Transport Metropolità. Aquesta millora –que el Departament de Política Territorial veu difícil fer l'any vinent–, permetria abaratir alguns abonaments per a trens de rodalies. Ara, si es va de Barcelona a Terrassa amb Renfe s'han de pagar quatre zones i, en canvi, si es fa el mateix trajecte amb Ferrocarrils de la Generalitat, només es paguen tres zones.

Els peatges

L'increment en els peatges que depenen de la Generalitat no és tan elevat com el de rodalies i s'equipararia a la pujada de l'IPC. La revisió de les tarifes dels peatges es tradueix en un augment del 0,1% de mitjana per a tots els vehicles i autopistes, en concret un augment del 0,69% per a turismes i motocicletes, i un descens del 0,5% per als vehicles pesants, de mitjana. Això suposa que, si el 2009 els usuaris dels túnels de Vallvidrera han pagat 3,03 euros a les hores vall, l'any vinent en pagaran 3,04.

Els peatges que depenen de l'Estat mantenen els mateixos preus que han tingut durant aquest any. Fins i tot, en alguns casos hi ha una rebaixa del 0,05%, és el cas de l'accés al Vendrell o l'accés a la duana per l'AP-7.

ELS PREUS
DELS PEATGES

C-16 Túnel del Cadí i accessos
9,49 euros (2009)
9,53 euros (2010)
C-16 Tram Sant Cugat-Terrassa
Dilluns a divendres: 1,02 euros (2009) 1,02 euros (2010)
Dissabtes i festius: 1,58 euros (2009) 1,58 euros (2010)
C-16 Tram Terrassa-Manresa
Dilluns a divendres: 3,10 euros (2009) 3,12 euros (2010)
Dissabtes i festius: 5,64 euros (2009) 5,67 euros (2010)
C-16 Túnels de Vallvidrera i accessos
Dies i hores vall: 3,03 euros (2009) 3,04 euros (2010)
Hores punta: 2,70 euros (2009) 2,71 euros (2010)
C-32 Tram túnels del Garraf
4,57 euros (2009) 4,59 euros (2010)
General: 2,44 euros (2009) 2,45 euros (2010)
Usuaris habituals Sitges-Vendrell: 2,68 euros (2009) 2,75 euros (2010) Mataró-Palafolls 2,26 euros (2009) 2,27 euros (2010)
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.