Infraestructures i serveis

El Carmel gira full amb l'arribada del metro

cercle tancat La prolongació de l'L5 arriba avui al barri, cinc anys i mig després de l'esfondrament del túnel que va obligar a desallotjar més d'un miler de veïns i a enderrocar edificis estacions La línia guanya tres estacions

Avui s'inaugura la prolongació de l'L5 del metro de Barcelona fins a la Vall d'Hebron, una obra que suposa l'arribada del principal transport públic als barris del Carmel, la Clota, el Coll, Sant Genís dels Agudells i la Teixonera. Es tanca el cercle d'un projecte i d'una etapa política. El drama humà que va suposar l'esfondrament del túnel de maniobres del Carmel el gener del 2005 va extremar la pressió amb què el govern tripartit ha hagut de conviure durant dues legislatures per molts altres motius. Cinc anys i mig després d'aquell desastre, la inauguració d'avui permet girar full a una ferida tancada fa temps, i ho fa a pocs mesos d'unes eleccions que podrien suposar la fi del govern tripartit a la Generalitat. L'accident es va produir quan l'executiu del PSC, ERC i ICV tenia poc més d'un any, i l'obra s'inaugura al final del segon mandat d'aquest govern.

“Res no tornarà a ser igual” després de l'esfondrament del túnel, afirmava aleshores el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal. Aquell desastre ha allargat durant cinc anys i mig la construcció d'un tram de metro de només 2,2 quilòmetres però a la zona més complexa morfològicament i urbanísticament de la ciutat pels desnivells del terreny i l'alta densitat d'edificació. Amb l'accident es van acabar les previsions de terminis. Només hi havia una consigna: acabar-la bé i amb tot el temps que fos necessari. Quan es va esfondrar el túnel de maniobres situat al radi del passatge de Calafell i dels carrers Llobregós, Sigüenza i Conca de Tremp, del Carmel, s'havia construït un tram inicial des de l'estació d'Horta i avançaven dos trams, des de la Vall d'Hebron cap a la Teixonera i el que es va ensorrar al barri. Més enllà de l'atenció als veïns afectats, pel que fa al projecte, el primer que es va fer va ser segellar el túnel esfondrat amb 14.700 metres cúbics de formigó i redissenyar un nou túnel de maniobres al costat de les Cotxeres de Sant Genís.

L'obra va estar parada més de dos anys i es va reprendre el març del 2007. Els tècnics van revisar uns 5.500 pisos, es va obrir al carrer una oficina d'atenció al públic que ha estat en servei tot aquest temps, i es van instal·lar equips d'auscultació del terreny i dels edificis. La perforació del túnel es va reprendre des de Pastrana en direcció al Carmel i des del pou d'atac d'Isop cap a l'estació de la Vall d'Hebron. Pel final es va deixar el tram entre les estacions de la Teixonera/Coll i Carmel. La perforació del túnel de cap a cap finalitzava la primera setmana d'octubre de l'any passat. Avui, el president Montilla inaugurarà la prolongació de l'L5 acompanyat de l'alcalde Hereu i del conseller Nadal, l'únic dels tres que va viure des del càrrec el drama del 2005 –el president era Pasqual Maragall i l'alcalde, Joan Clos–. La prolongació de l'L5 comença a l'estació d'Horta i dóna servei a les noves estacions de Carmel, el Coll/La Teixonera i Vall d'Hebron, on enllaça amb l'L3. El tram s'obre als usuaris a les tres de la tarda i les previsions del govern són que doni servei diari a 24.000 passatgers amb un potencial de fins a 30.000. La profunditat de les estacions ha obligat a instal·lar 24 ascensors, 16 cintes transportadores i 44 escales mecàniques per comunicar els diferents pisos subterranis.

El metro suma 140 estacions i 102,4 quilòmetres

Amb les tres noves estacions de la línia L5 i els 2,2 quilòmetres nous de xarxa, el metro de Barcelona que gestiona TMB arriba fins als 102,4 quilòmetres de xarxa i fins a les 140 estacions en servei. Aquesta setmana s'han fet les darreres proves de circulació del nou ramal, sense passatgers, amb vista a la posada en servei d'avui. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha creat un bitllet especial per a dos viatges que es facin avui mateix que serà distribuït gratuïtament als accessos de les estacions “per subratllar aquest moment històric”. Els usuaris podran circular per les tres noves estacions de la línia a partir de les tres de la tarda. La inauguració oficial s'haurà fet a les dotze del migdia. A aquesta hora, el conseller Nadal i l'alcalde Hereu rebran el president Montilla a l'estació de Vall d'Hebron, que ja comparteixen les línies L3 i L5. Acompanyats d'altres responsables de l'operació i la construcció de la línia, les autoritats baixaran fins a l'andana de la nova estació i agafaran un tren que recorrerà el nou ramal fins al Carmel. Al vestíbul d'aquesta estació, el conseller de Política Territorial explicarà l'obra i l'alcalde i el president faran els seus discursos. A les tres de la tarda, la línia iniciarà el servei de cap a cap. El projecte ha acabat costant 320 milions, quan s'havia pressupostat per 94 l'any 2002 durant el govern de CiU. L'obra del metro n'ha costat 120. La major part se l'han emportat les obres urbanes, els reallotjaments i les indemnitzacions que s'han hagut d'abordar.

La cronologia

9 de novembre del 2002

Acte oficial de CiU d'inici de les obres de prolongació de l'L5

25 de gener del 2005

Un moviment de terres obliga a desallotjar les famílies del número 10 del passatge Calafell

27 de gener del 2005

El túnel de maniobres del Carmel s'enfonsa i deixa un cràter de 20 m de diàmetre i 35 de profunditat. El número 10 s'ha d'enderrocar

3 de febrer del 2005

Apareix un segon cràter com a conseqüència de l'enfonsament del túnel

5 de febrer del 2005

Els veïns del barri es manifesten per demanar responsabilitats

24 de febrer del 2005

El conseller Nadal anuncia les dimissions del director general de Ports i Transports, Jordi Julià, i del president de l'empresa pública GISA, Ramon Serra, tot i considerar culpables les empreses constructores i les mancances del projecte elaborat per l'anterior govern

24 de febrer del 2005

En la creixent tensió del debat polític al ple del Parlament, el president Pasqual Maragall acusa CiU d'haver cobrat en la seva etapa de govern un 3% de comissió en l'obra pública a canvi de les adjudicacions

Novembre del 2005

S'inicia el reallotjament als habitatges dels desallotjats per l'esfondrament

29 de desembre del 2006

S'entreguen les dues darreres claus a les famílies que havien de tornar als habitatges

1 de març del 2007

Es reprèn l'obra de construcció del túnel

4 de juliol del 2008

La jutgessa arxiva la investigació sense establir responsabilitat penals, després que els perjudicats s'haguessin retirat i la fiscalia n'hagués demanat l'arxivament

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a