Infraestructures i serveis

barcelonès

Serveis poc mínims

El comitè està molest perquè la vaga tindrà poca incidència en haver-se de prestar el 65% del servei en hora punta

Els treballadors del metro decideixen avui el destí d'una vaga que divideix el comitè dels busos

El president del comitè de bus vol votació però la majoria vol vaga

Ni per a tu ni per a mi, però més per a mi que per a tu. El Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat ha dictat uns serveis mínims elevats que obligaran a circular el 65% de metros i busos en les hores punta i el 30%, la resta del dia en cas que dilluns facin vaga tant els treballadors de metro com els de bus. Si finalment el referèndum de la plantilla del metro acaba en desconvocatòria, els serveis mínims obligaran a operar el 50% de busos en hora punta i el 20% la resta del dia. En la vaga general del 29 de setembre del 2010 es van prestar només el 25% de serveis en hora punta.

No per esperada la decisió de la Generalitat ha molestat menys els sindicats. El govern ja va anunciar que garantiria els 2 milions de desplaçaments que diàriament registren metro i bus. Amb tot, el president del comitè del metro, Pere Ramon, mostrava irònicament el seu disgust: “Home, almenys han respectat el dret de vaga.” Hi ha una altra raó que explica el malestar dels representants dels treballadors. Segons ells, en la primera reunió de mediació, dilluns, ja es va demanar al govern que dictés els serveis mínims divendres a primera hora com a molt tard perquè una part de la plantilla plega a les dotze i les dues del migdia i no es reincorpora al lloc de treball fins dilluns. “Hem rebut la comunicació a un quart de tres de la tarda. Esperem que l'empresa els informi perfectament de si treballen o no en cas que la majoria decideixi mantenir la vaga”, lamenta Ramon. Des de TMB, però, es deixa clar que la comunicació d'avís és ràpida i segura.

En tot cas, aquesta és ara per ara una problemàtica només hipotètica, perquè les urnes en què els treballadors de metro voten si accepten la darrera proposta de l'empresa, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), seran obertes fins aquest migdia, en què es farà el recompte. La pregunta del referèndum és: “Estaries d'acord amb la proposta finalista presentada per l'empresa el dia 22 de febrer de 2012?”. Si la majoria de treballadors hi responen afirmativament, la vaga queda desconvocada al metro i només la mantindran els treballadors dels autobusos. Ningú no s'atreveix a pronosticar el resultat, tot i que el fet de portar a votació la proposta de l'empresa obre la porta a un resultat contrari a la vaga. En contra dels portaveus del bus, que han demanat en les assemblees que es mantingui la vaga, molts treballadors del metro han reivindicat el dret a poder-ho decidir tots sols per mitjà de votació. Aquesta opció s'ha interpretat com un decantament de la plantilla de metro cap a acceptar la proposta de TMB.

D'altra banda, la direcció de l'empresa també presentava ahir al comitè dels busos una proposta finalista molt similar a la que voten fins avui els treballadors de metro. Aquest final ha acabat fent evident la divisió al si del comitè dels busos, on la majoria de CGT, ACTUB i PSA no té cap intenció de fer marxa enrere i convoca tots els treballadors dilluns a les quatre de la matinada a les cotxeres a “controlar els serveis mínims”, a més de reunir-se en assemblea de vaga a les dotze del migdia a la Plaça Espanya, en protesta davant mateix del Congrés Mundial de Telefonia. En canvi, el president del comitè, Miquel Àngel Arias (UGT), defensa que es faci una votació.

La meitat de la plantilla de metro ja ha votat

El president de la Generalitat, Artur Mas, va demanar ahir als treballadors del metro i el bus que mirin “una mica més enllà del seu interès individual” perquè considera que posar en risc el Congrés Mundial de Mòbils suposa “tirar pedres contra la nostra pròpia teulada”. Va fer aquesta crida després de reunir-se a l'escola de negocis IESE amb directius de 40 multinacionals instal·lades a Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.