Infraestructures i serveis

transport

El transport públic de Barcelona premiarà els usuaris més freqüents

Els usuaris pagaran menys diners com més viatges facin

El conseller de Territori i Sostenibilitat va presentar el nou sistema de bitllets sense contacte

La idea de substituir les actuals targetes de transport de banda magnètica per una sense contacte ve de lluny. L'anterior govern tripartit ja s'havia plantejat fer el canvi per les millores que brinda el nou sistema amb xip electrònic. Tanmateix, mai ho va poder posar en marxa. Finalment el pas d'una tecnologia a l'altra es va presentar ahir.

La nova targeta, que s'anomenarà T-Mobilitat, substituirà les 84 modalitats actuals de pagament –14 títols per a 6 zones– per un nou mètode tarifari en què el preu no serà l'equivalent a les tarifes actuals, sinó que aplicarà el principi de “més barat a mesura que més es viatja”, explicava el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. És a dir, amb la nova targeta es podrà bonificar els passatgers que més utilitzen el bus, el metro o el tren.

El 2014 es farà una prova pilot de la T-Mobilitat amb un col·lectiu reduït de viatgers. Quan s'avaluï el bon funcionament de la targeta, progressivament s'aniran substituint les de banda magnètica.

Amb la targeta amb xip, l'usuari podrà decidir com paga els viatges. Com actualment, hi haurà la modalitat de prepagament, que oferirà dos suports físics diferents: un en cartró, amb preu fix per viatge, i un en PVC, que inclourà els descomptes per ús. També hi haurà una targeta de postpagament que serà personal i intransferible, ja que estarà vinculada a un compte bancari.

El Departament de Territori i Sostenibilitat explicava que la inversió inicial d'aquest projecte no està quantificada. Segons els seus càlculs, la implantació de la targeta amb xip tindrà cost zero. Compten que la tecnologia desenvolupada per l'empresa que fabricarà les T-Mobilitat s'externalitzarà i es podrà vendre a altres països. Paral·lelament, han calculat que baixaran els costos amb la disminució progressiva de les despeses derivades del manteniment del sistema de venda i validació vinculades a les targetes de banda magnètica. Per acabar, les targetes de xip permetran millorar el control del frau, ja que asseguren que no se'n podrà fer un ús inadequat.

LA XIFRA

0
euros
és el cost que, segons el govern, tindrà la implantació de la targeta amb xip al transport públic.

A Lleida s'havien fet proves pilot

L'any 2008, el grup Calmell, empresa especialitzada en mobilitat, ja produïa targetes sense contacte –que només acostant-les a les màquines de validar obren els accessos–. En aquells moments, s'estava fent una prova pilot a Lleida aprofitant la implantació tarifària i es preveia que el sistema estigués estès a tot Catalunya aquest any. L'expansió es va aturar i a l'àrea metropolitana no es començarà a fer fins d'aquí a dos anys, com explicava el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

El 2014 es farà una primera prova pilot amb un col·lectiu reduït de viatgers i quan sàpiguen del cert que funciona correctament, s'introduirà definitivament a l'àrea metropolitana. Altres xarxes de transport públic, com la de París, fa anys que tenen targetes amb xip.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.