Infraestructures i serveis

Sense notícies de Blue Jet

La nova companyia, que vol operar des de Girona amb vols a Madrid, preveu començar amb avions més grans de 72 places, que era la capacitat prevista inicialment

La Generalitat admet només converses inicials amb Blue Jet

L'única cosa que hem tingut són converses inicials amb la companyia

El secretisme al voltant de la companyia aèria Blue Jet, que oferirà vols entre Girona i Madrid, continua sent total. Fins i tot des de la Generalitat, el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va admetre que fins ara només hi ha hagut converses inicials: “L'única cosa que hem tingut són converses inicials en què la companyia ens ha demanat si estaríem disposats a ajudar-los. Res més. Nosaltres hem destacat que els tractarem com a la resta. I per fer-ho tot depèn del fet que la companyia tingui una base d'operacions, en aquest cas Girona, i vols ja contractats”, remarca Font, que afegeix: “Però, com qualsevol companyia, abans cal que es facin els passos per concretar aquest vol.” Segons Font, quan es concreti la proposta, s'estudiarà com es pot fer, per exemple, el pla de màrqueting i com en els territoris de destinació o l'àmbit de desenvolupament en què opera la companyia es pot posar publicitat, a través del Patronat de Turisme, per exemple. Ricard Font va reiterar que la Generalitat oferirà al nou operador els mateixos ajuts –campanyes de màrqueting i publicitat– que a la resta de línies aèries: “És una iniciativa privada; els operadors hi han de trobar la rendibilitat. I, com dic, ells només ens han dit que tenen la voluntat i que hi treballen.”

Avions més grans

Però, a banda de la posició oficial de la Generalitat, la companyia pel que sembla continua treballant. Els avions de la nova línia aèria Blue Jet, que operarà a l'aeroport de Girona amb dues freqüències diàries a Madrid, ja es té clar que han de ser més grans, amb més capacitat de passatge. Aquesta és l'última novetat, quan inicialment les naus previstes eren de 72 places. I tot això té lloc mentre es tanquen les gestions –en els darrers mesos centrades en el capítol de buscar inversors– per tirar endavant la nova oferta aèria des de l'aeroport de Girona. El projecte de la companyia, que no es defineix com a low cost com seria el cas de Ryanair, vol ser un plus amb vista als empresaris.

Madrid, des del 1967

El 3 de març de 1967 es va obrir el trànsit aeri civil nacional i internacional de passatgers i mercaderies a l'aeroport Girona-Costa Brava. Tot i això, el moviment no va començar realment fins a l'1 d'abril del mateix any. Des del 1967, moment en què Iberia va oferir la ruta Girona-Madrid, fins a deu companyies han ofert aquest vol amb continuïtats diverses. Iberia va ser la primera a oferir aquesta ruta al llarg de tretze anys (1967- 1980). En aquest sentit, Iberia ha estat la companyia que més anys ha ofert aquest servei. Entre les més destacades hi ha Aviaco (1982-1984), que només es va mantenir dos anys, i oferia la combinació Palma-Girona-Madrid (1982-1984), Air Nostrum (1999-2001), Intermet (2002-2006), Air Catalunya (2000-2006) i Spanair (2007-2011).

LES DATES

2,8
milions de viatgers
van passar el 2012 per l'aeroport de Girona, 5,4% menys respecte als 3 milions del 2011.

LES XIFRES

10
companyies
han operat des del 1967 per oferir el vol per enllaçar Girona amb Madrid.
2012
Ryanair,
a causa de l'augment de taxes d'Aena, deixa d'oferir el vol a Madrid que havia iniciat el 2007.
1967
S'inaugura
l'aeroport de Girona i la companyia Iberia ofereix el primer vol amb destinació a Madrid.

Una ruta que aterra per taxes

J.T. /M.S

El balanç pel que fa a negoci de l'oferta del vol a Madrid sobre el paper i amb les darreres dades de Ryanair o Spanair no deixa de ser estimulant. La ruta a la capital d'Espanya va ser la que va aconseguir més viatgers el 2012. Aquest fet cal buscar-lo en els quatre vols que oferia Ryanair durant la temporada d'estiu, entre abril i octubre.

Si ens fixem en la companyia irlandesa, que és l'última que ha ofert el vol a Madrid, la gran majoria de rutes del 2012 es van situar per sobre dels 143 ocupants per avió; aquesta quantitat ens indica el 75% d'ocupació. A partir d'aquesta dada, és quan es considera rendible la ruta per a aquesta companyia. Però a finals del 2012, la línia aèria irlandesa va anunciar que “en cap cas” es plantejava tornar a oferir el vol a Madrid. La companyia va explicar que des de l'aeroport del Prat ja s'ofereixen destinacions a diversos punts d'Espanya. En aquest sentit, es va advertir també que l'augment de taxes que aplica Aena a partir del gener del 2013 els comportaria una disminució del 23% dels vols des de l'aeroport de Barcelona. Això suposa una disminució del nombre d'usuaris, fins al punt que xifren que es passarà de 4,9 a 3,8 milions de passatgers transportats. El 2012 van passar per l'aeroport de Girona 2,8 milions de passatgers i la companyia, per complir els objectius, ha ampliat l'oferta de vols a l'estiu.

El precedent de Spanair

Una de les últimes companyies, a banda de Ryanair, a oferir el vol a Madrid ha estat l'extinta Spanair. Spanair el va iniciar el gener del 2007, amb dues freqüències diàries. Va tenir tant d'èxit que es va ampliar amb una freqüència més, i va oferir rutes a Maó, Eivissa i Palma durant l'estiu. Però va durar poc, perquè un any després, el juliol del 2008, Spanair va suprimir el vol a Madrid, en el marc dels plans de reestructuració de la companyia. Es va recuperar, però, fins al 2011. Els darrers moviments per tornar a arrencar el vol en les connexions entre Girona i Spanair cal buscar-les el 2012, però va ser un intent frustrat. Tot i que Ryanair va abandonar el vol per l'increment de les taxes d'Aena, Girona-Madrid era un dels seus vols més reeixits, ja que superava el 80% d'ocupació en tots els avions, i fins i tot atreia passatgers residents a la demarcació de Barcelona, als quals sortia més econòmic desplaçar-se fins a Vilobí d'Onyar que anar al Prat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a